Σελίδα 1 από 2

Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Αύγ 29, 2009 3:01 pm
από melos
Αδέλφια,
Τελευταία έκανα τις παρακάτω σκέψεις και θα ήθελα πολύ τα σχόλια και τις επισημάνσεις σας.
Τα γραφόμενά έχουν την καλύτερη πρόθεση και σε καμία περίπτωση δεν θέλω να σκανδαλίσω. Αν νομίζει κάποιος από τους διαχειριστές ότι τα παρακάτω γραφόμενα δεν μπορούν να σταθούν στο forum ας τα αφαιρέσει έγκαιρα χωρίς παρακαλώ πολύ να μου αφαιρέσει το δικαίωμα να συμμετέχω.

Ερώτημα:
Γιατί στη Μοναστική Ενορία απαγορεύεται να είναι κάποιος έγγαμος και δεν συμβαίνει το αντίστοιχο και με την Κοσμική Ενορία (εκεί δηλαδή, στην κοσμική ενορία, γιατί επιτρέπεται να υφίσταται κάποιος ως μοναχός ή άγαμος;);

Γιατί στις εκκλησίες των λαϊκών κοσμικών γειτονιών υπηρετούν επαγγελματίες άγαμοι κληρικοί και μπερδεύουν τη νεολαία;

Κατά τη γνώμη μου, το Ορθόδοξο είναι, ο Παπάς της γειτονιάς, της Κοσμικής Ενορίας, να είναι έγγαμος Ιερέας που θα καταλαβαίνει και θα ενισχύει τη λαϊκή ζωή.

Δεν θα ήταν πιο προσιτές οι Εκκλησιές μας αν υπήρχε αυτός ο διαχωρισμός; Ο μοναχός στο μοναστήρι. Ο έγγαμος στην κοσμική ενορία.

Μια κοσμική Ενορία με έγγαμο προσωπικό θα αποτελούσε μια πραγματική όαση για τη νεολαία, μια διέξοδο που θα έδινε λύσεις σε όλες τις πτυχές των προβλημάτων των νέων. Θα ήταν κάτι που δεν θα διέφερε πολύ από τα σπίτια τους ή το σχολείο τους.

Αυτό το μπέρδεμα, μοναχοί να υπηρετούν Ενορίες με λαϊκούς, άγαμοι πιστοί που αντί να πάνε στο μοναστήρι κάθονται στην κοσμική Ενορία σαν «επαγγελματίες πιστοί», κατά την ταπεινή μου γνώμη, μόνο μπέρδεμα δημιουργούν…

Πως θα προσεγγίσει ο σύγχρονος νέος μια Εκκλησία που αντί να του ξεδιαλύνει τη σύγχυση του χάους της σημερινής εποχής δημιουργεί μεγαλύτερη;

Θα μου πείτε πως θα είναι επανδρωμένα τα μοναστήρια αν δεν προωθείται ή προβάλλεται ο μοναχισμός; Κι όμως μια κοσμική ενορία αποκλειστικά εγγάμων και λαϊκών ή οποία δεν θα αποκλείει τις σχέσεις της με την μοναστική ενορία θα μπορούσε να αποτελεί το σκαλοπάτι ώστε σε κάποια ωριμότερη στιγμή του ο άνθρωπος, όταν θα έχει κάνει παιδιά και τον κύκλο του, να «αποσύρεται» στο μοναστήρι για την Εν Χριστώ τελείωσή του. Έτσι, τα μοναστήρια και περισσότερο κόσμο θα έχουν και δεν θα μπερδεύουν τον Χριστιανό. Όσο για τη μόνιμη συμμετοχή νέων στη μοναστική Ενορία δεν θα είναι κάτι που θα αποκλείεται. Νέοι με σαφή κλίση προς τον μοναχισμό να στρέφονται από νωρίς στην άγαμη ΜΟΝΑΣΤΙΚΗ και όχι κοσμική ζωή (άγαμοι λαϊκοί που αντί να πάνε στο μοναστήρι παραμένουν στον κόσμο).

Τι απόψεις σας

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Αύγ 29, 2009 9:07 pm
από giorgospet
Σημασία παίζει το πόσο φωτισμένος πνευματικά είναι ο ιερέας και όχι αν είναι έγγαμος ή όχι. Όταν κατοικεί το Άγιο Πνεύμα σε αυτόν πίστεψε με , θα κάνουν ουρές για να μιλήσουν μαζί του.
Δυστυχώς έχουμε έλλειψη από φωτισμένους , όχι από ιερείς (έγγαμους ή μη).

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Κυρ Αύγ 30, 2009 11:12 am
από dora gian
Στη μοναστικη πολιτεια ,οι μοναχοι η μοναχες παντρευονται τον Χριστο,η λεγομενη Κουρα του μοναχου ειναι ακριβως αυτος ο Γαμος ,δηλ δινουν υποσχεση οπως οι κοσμικοι να μεινουνΑΙΩΝΙΑ ΜΑΖΙ να τηρουν ΠΑΡΘΕΝΙΑ ΚΑΙ ΑΚΤΗΜΟΣΥΝΗ (τα τελευταια δεν ειναι για τους κοσμικους).
Οσο για τους λεγομενους Ιερομοναχους που μαλλον επικαλεισε ειναι ΟΙ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΕΣ που στελνοντε σε διαφορες ενοριες για ενισχυση της Μητροπολης .Αυτοι προερχονται απο διαφορα μοναστηρια συμπεριλαμβανομενου και του Αγιου ορους .Πολλες φορες υπαρχουν δημοσιες διαμαχες στο κατα ποσο πρεπει αυτοι οι Αρχιμανδριτες να ειναι εκτος μοναστηριου ,δεδομενου οτι ο τιτλος λεει Αρχηγος της Μανδρας ,και κατα ποσο αυτοι μπορουν να αντεξουν τον κοσμικο βιο ζωντας σαν Μοναχοι.
Συνηθως αυτοι που στελνονται εξω στον κοσμο ειναι δυνατοι πνευματικα και μπορουν να προσφερουν πολλα αν δεν ειναι φανατισμενοι η μυσογυνιδες κατι που τρομαζει τον κοσμο και κυριως της γυναικες .
Το θεμα για μενα ειναι οχι τοσο στον εγγαμο ιερεα η στον ιερομοναχο ,αλλα στο οτι αν πας και μιλησεις για συγγεκριμενα θεματα σε διαφορους ιερεις θα παρεις και διαφορετικες απαντησεις .Αλλοι εφαρμοζουν τον ΝΟΜΟ κατα γραμμα και αλλοι εινια ποιο επιεικεις .Αποτελεσμα να λενε οι νεοι .....εγω πηγα εδω η εκει και μου ειπαν αυτο και σε σενα το αλλο . Λενε οτι επικειτε στην διακριση του καθε ιερεα .Αυτο που λειπει και μπερδευει ειναι εληψει ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ .

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Κυρ Αύγ 30, 2009 11:28 am
από dora gian
ΝΑ συμληρωσω οτι μεχρι νομιζω τον 10 11 αιωνα οι Αρχιμανδριτες η δεσποτες ηαν εγγαμοι, οχι οι μοναχοι

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Κυρ Αύγ 30, 2009 10:15 pm
από Shubik
Θα ήθελα απλώς να αναφέρω πως βρέθηκε χειρόγραφο του 11ου ή 12ου αιώνος που καταγράφει πως ο αριθμός των άγαμων κληρικών στην Κωνσταντινούπολη ήταν 4-5 και είχαν ως κύριο μέλημα να βοηθούν τον Πατριάρχη. Τότε κάθε μοναχός ή ιερομόναχος ζούσε εντός της μονής του και έκανε υπακοή στον ηγούμενό του. Καμία σχέση με τη σημερινή κατάσταση.

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 31, 2009 8:49 am
από filotas
melos έγραψε:Αδέλφια,
Τελευταία έκανα τις παρακάτω σκέψεις και θα ήθελα πολύ τα σχόλια και τις επισημάνσεις σας.
Τα γραφόμενά έχουν την καλύτερη πρόθεση και σε καμία περίπτωση δεν θέλω να σκανδαλίσω. Αν νομίζει κάποιος από τους διαχειριστές ότι τα παρακάτω γραφόμενα δεν μπορούν να σταθούν στο forum ας τα αφαιρέσει έγκαιρα χωρίς παρακαλώ πολύ να μου αφαιρέσει το δικαίωμα να συμμετέχω.

Ερώτημα:
Γιατί στη Μοναστική Ενορία απαγορεύεται να είναι κάποιος έγγαμος και δεν συμβαίνει το αντίστοιχο και με την Κοσμική Ενορία (εκεί δηλαδή, στην κοσμική ενορία, γιατί επιτρέπεται να υφίσταται κάποιος ως μοναχός ή άγαμος;);

Γιατί στις εκκλησίες των λαϊκών κοσμικών γειτονιών υπηρετούν επαγγελματίες άγαμοι κληρικοί και μπερδεύουν τη νεολαία;

Κατά τη γνώμη μου, το Ορθόδοξο είναι, ο Παπάς της γειτονιάς, της Κοσμικής Ενορίας, να είναι έγγαμος Ιερέας που θα καταλαβαίνει και θα ενισχύει τη λαϊκή ζωή.

Δεν θα ήταν πιο προσιτές οι Εκκλησιές μας αν υπήρχε αυτός ο διαχωρισμός; Ο μοναχός στο μοναστήρι. Ο έγγαμος στην κοσμική ενορία.

Μια κοσμική Ενορία με έγγαμο προσωπικό θα αποτελούσε μια πραγματική όαση για τη νεολαία, μια διέξοδο που θα έδινε λύσεις σε όλες τις πτυχές των προβλημάτων των νέων. Θα ήταν κάτι που δεν θα διέφερε πολύ από τα σπίτια τους ή το σχολείο τους.

Αυτό το μπέρδεμα, μοναχοί να υπηρετούν Ενορίες με λαϊκούς, άγαμοι πιστοί που αντί να πάνε στο μοναστήρι κάθονται στην κοσμική Ενορία σαν «επαγγελματίες πιστοί», κατά την ταπεινή μου γνώμη, μόνο μπέρδεμα δημιουργούν…

Πως θα προσεγγίσει ο σύγχρονος νέος μια Εκκλησία που αντί να του ξεδιαλύνει τη σύγχυση του χάους της σημερινής εποχής δημιουργεί μεγαλύτερη;

Θα μου πείτε πως θα είναι επανδρωμένα τα μοναστήρια αν δεν προωθείται ή προβάλλεται ο μοναχισμός; Κι όμως μια κοσμική ενορία αποκλειστικά εγγάμων και λαϊκών ή οποία δεν θα αποκλείει τις σχέσεις της με την μοναστική ενορία θα μπορούσε να αποτελεί το σκαλοπάτι ώστε σε κάποια ωριμότερη στιγμή του ο άνθρωπος, όταν θα έχει κάνει παιδιά και τον κύκλο του, να «αποσύρεται» στο μοναστήρι για την Εν Χριστώ τελείωσή του. Έτσι, τα μοναστήρια και περισσότερο κόσμο θα έχουν και δεν θα μπερδεύουν τον Χριστιανό. Όσο για τη μόνιμη συμμετοχή νέων στη μοναστική Ενορία δεν θα είναι κάτι που θα αποκλείεται. Νέοι με σαφή κλίση προς τον μοναχισμό να στρέφονται από νωρίς στην άγαμη ΜΟΝΑΣΤΙΚΗ και όχι κοσμική ζωή (άγαμοι λαϊκοί που αντί να πάνε στο μοναστήρι παραμένουν στον κόσμο).

Τι απόψεις σας
Αγαπητέ, η δημοσίευσή σου δεν θα μπορούσε να παραμείνει στο forum αν ήταν κακοπροαίρετη ή υβριστική. Από τη στιγμή που δεν είναι κανένα απ' τα δυο ας συζητήσουμε τις απορίες σου.

Ειλικρινά δεν μποροώ να καταλάβω τον προβληματισμό σου;

Τι ήταν αυτό που σε οδήγησε να κάνεις αυτή τη δημοσίευση; Ο κίνδυνος να παρασυρθούν κάποιοι νέοι από τους άγαμους κληρικούς και να γίνουν μοναχοί ή ο κίνδυνος να σκανδαλιστεί ο άγαμος μοναχός από την παρουσία των γυναικών;

Πως θα γινόταν πιο προσιτές οι ενορίες μας, αν όλοι οι κληρικοί που υπηρετούν σ' αυτές ήταν έγγαμοι; Το αν είναι έγγαμοι ή άγαμοι οι κληρικοί παίζει ρόλο ή το κατά πόσον στέκονται επάξια στο ύψος του ρόλου τους μέσα στην Εκκλησία;

Υπάρχουν απαντήσεις στα ερωτήματά σου. Όμως για ν' απαντήσουμε σωστά θα πρέπει να μας πεις την πραγματική αιτία του προβληματισμού σου. Ποιο ήταν το γεγονός που σ' έσπρωξε να βάλεις αυτά τα ερωτήματα; Υπήρξε κάποιο πρόβλημα στην ενορία σου από το γεγονός ότι υπηρετεί σ' αυτή κάποιος άγαμος κληρικός;

Πάντως θα σου πω κατ΄αρχήν ότι τυπικά οι άγαμοι κληρικοί δεν μπορούν να είναι εφημέριοι, αλλά μόνον ιεροκήρυκες, εξ αιτίας όμως των πολλών κενών θέσεων ιερέων σε όλες τις Μητροπόλεις, αναγκάζονται πολλές φορές να εκτελούν και χρέη εφημερίων.

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 31, 2009 9:24 am
από angieholi
Αγαπητο melos θα συμφωνησω καταρχην με τα γραφομενα του filotas διοτι πανω κατω και εγω αυτα ηθελα να σου πω.

Διαβασα τα οσα εγραψες πολυ προσεχτικα αλλα για να ειμαι ειλικρινης δεν καταλαβα ποια ακριβως ειναι η απορια σου. Που ειναι το κακο να υπαρχουν αγαμοι κληρικοι ή αγαμοι πιστοι? Και γιατι θα πρεπει να διαχωριζονται οι εγγαμοι απο τους αγαμους?

Με την ιδια λογικη να ξεχωριζουμε τους αρρωστους απο τους υγιεις, τους νεους απο τους γερους, τους ομορφους από τους ασχημους. Για να μην γινει παρεξηγηση γιατι δεν ξερω αν μπορει να φανει το υφος μου, δεν ειμαι ουτε ειρωνικη ουτε θελω να στην "μπω" με αυτα που γραφω. Ειλικρινα και με πολυ ενδιαφερον προσπαθω να καταλαβω τι ακριβως θες να πεις.
Αυτό το μπέρδεμα, μοναχοί να υπηρετούν Ενορίες με λαϊκούς, άγαμοι πιστοί που αντί να πάνε στο μοναστήρι κάθονται στην κοσμική Ενορία σαν «επαγγελματίες πιστοί», κατά την ταπεινή μου γνώμη, μόνο μπέρδεμα δημιουργούν…
Ποιο ειναι το μπερδεμα? Πως μπορει να μπερδευτει καποιος που βλεπει μοναχους ή αγαμους πιστους?

Και τελειωνοντας απ'οτι εχω ακουστα οπου υπαρχουν Ιερομοναχοι στις Εκκλησιες γινεται πολυ μεγαλο εργο και συγκεντρωνεται συνηθως πολυ νεολαια και ενας λογος ειναι οτι ο Ιερομοναχος επειδη δεν εχει οικογενεια μπορει να αφιερωσει πολυ περισσοτερο χρονο για τον κληρο απ'οτι ενα εγγαμος.

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 31, 2009 9:50 am
από panagiotisspy
Δεν καταλαβαίνω που είναι το θέμα. Ποιά είναι η δυσκολία της υπόθεσης? Τα πράγματα δεν θα μπορούσαν να είναι απλούστερα.
Μοναχός μπορεί να γίνει κάποιος οποτεδήποτε. Νέος, γέρος, έγγαμος, άγαμος. Απλά από την στιγμή που θα γίνει και μετά, θα είναι άγαμος γιατί όπως λέει και η ίδια η λέξη θα είναι μοναχός, δηλαδή μόνος του.
Ιερέας επίσης μπορεί να γίνει κάποιος οποτεδήποτε, φτάνει να είναι έγγαμος. Κατ οικονομίαν όμως, επειδή δεν είναι και το ευκολότερο πράγμα του κόσμου να βρεις γυναίκα να παντρευτείς, (πόσοι αλήθεια από μας τους ίδιους δεν αντιμετωπίζουν τάχα το πρόβλημα αυτό?), έχει θεσπιστεί η διάταξη αυτή. Επίσης άλλο να είναι κάποιος άγαμος και να υπηρετεί την ιερωσύνη στον κόσμο και άλλο να είναι ντε και καλά σε μοναστήρι. Δεν είναι πλασμένες όλες οι ψυχές από το ίδιο υλικό, άλλες είναι πιο μαλακές, άλλες πάλι είναι γρανιτένιες και σκιρτούν σε διαφορετικού είδους θείο κάλεσμα.
Και στο κάτω κάτω της γραφής, ούτε το σχήμα αγιάζει κανέναν, ούτε αποκλείεται να αναδειχθούν ακόμα και Αγιοι, ακόμα και ανάμεσα από τους απολύτως αμαρτωλούς λαϊκούς.

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Κυρ Σεπ 13, 2009 4:40 pm
από melos
Με κάλυψαν οι απαντήσεις σας και ο χρόνος βελτίωσε την Εκκλησιαστική μου εμπειρία...

Πρέπει να ομολογήσω ότι οι σκέψεις μου αυτές δημιουργήθηκαν από την τριβή μου με την Ενορία μου... τέλος πάντων. Παρερμήνευσα κάποια πράγματα... Το σφάλμα δικό μου και όλα όπως πριν.

Στο σημείο αυτό... ο Θεός να με συγχωρέσει αν αντί να ωφελήσω δημιουργήσω υπερηφάνεια αλλά κρίνω ότι ο αδελφός filotas πρέπει να είναι αρκετά προχωρημένος σε Πνευματικά θέματα... εντόπισε τον πυρήνα του προβλήματος. Ο Θεός να σε ευλογεί αδελφέ.

Αυτά.

Re: Ο λαϊκός στην κοσμική ενορία κι ο μοναχός στη μοναστική

Δημοσιεύτηκε: Δευ Οκτ 19, 2009 7:26 pm
από avvas
Shubik έγραψε:Θα ήθελα απλώς να αναφέρω πως βρέθηκε χειρόγραφο του 11ου ή 12ου αιώνος που καταγράφει πως ο αριθμός των άγαμων κληρικών στην Κωνσταντινούπολη ήταν 4-5 και είχαν ως κύριο μέλημα να βοηθούν τον Πατριάρχη. Τότε κάθε μοναχός ή ιερομόναχος ζούσε εντός της μονής του και έκανε υπακοή στον ηγούμενό του. Καμία σχέση με τη σημερινή κατάσταση.
Αυτή είναι η τάξις και η ακρίβεια.
Όλα τα υπόλοιπα που βλέπουμε σήμερα ανήκουν στο κατ' οικονομίαν.
Είτε μοναχός είτε ιερομόναχος οφείλει να βρίσκεται εντός της μονής που μονάζει.
Το ότι σήμερα αυτό δεν συμβαίνει οφείλεται στο ότι οι πάντες πορεύονται στο κατ' οικονομίαν.

«...ούτε οι καλούμενοι Ιερομόναχοι πρέπει, ή να χειροτονώνται ή να ευρίσκωνται όλως εφημερεύοντες εις τάς εν τώ κόσμω εκκλησίας. Μοναχοί γάρ και αυτοί κατά το όνομά τους είναι, και παρθενίαν επαγγέλωνται, δι' ό και εις μοναστήρια πρέπει και να χειροτονώνται, και να μένουν ενεργούντες τά της ιερωσύνης, και όχι εν τώ κόσμω. Όθεν τούτο βεβαιών ο Κωνσταντινουπόλεως Μιχαήλ ο τών φιλοσόφων ύπατος, εδιώρησεν, ότι όλαι αι ιεροπραξίαι οπού τελούνται εν τώ κόσμω, να γίνωνται από κοσμικούς ιερείς και όχι από Ιερομονάχους· οι δέ Ιερομόναχοι να ευρίσκωνται εις τα μοναστήριά των, ώς λέγει ο Βαλσαμών· αλλά και ο Πέτρος ο χαρτοφύλαξ της μεγάλης Εκκλησίας λέγει, ότι ούτε Ιερομόναχος γάμον ημπορεί να ευλογήσει, ούτε μέσα εις μοναστήριον· όθεν παρά Κανόνας ποιούσιν οι τούς τοιούτους Ιερομονάχους χειροτονούντες εν ταίς πόλεσιν Αρχιερείς, καί άς διορθώσουν το άτοπον. Διότι διά όσα κακά και αμαρτίας κάμουν οι Ιερομόναχοι αυτοί εν τώ κόσμω, καί ταίς επιθυμίαις του κοσμου συναναστρεφόμενοι, διά όλα έχουν να παιδευθούν οι χειροτονούντες αυτούς Αρχιερείς».

Πηδάλιον σελ. 188 στο τέλος.