Ο π.Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος για τον Ν.Καζαντζάκη

Καθημερινά πνευματικά μηνύματα.

Συντονιστής: Συντονιστές

lovethink
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 5014
Εγγραφή: Πέμ Μαρ 09, 2006 6:00 am

Δημοσίευση από lovethink »

aanast έγραψε:Από τα δικά σου γραπτά,αδερφή,κι από το ύφος της δικής σου απάντησης .....
Ουφ τρόμαξα για μια στιγμή ...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
oistros
Απλό Μέλος
Απλό Μέλος
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: Κυρ Οκτ 08, 2006 5:00 am
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από oistros »

Αναζητάτε δασκάλους φίλτατε και μου προσάπτετε τίτλους που δεν μου ανήκουν. Δεν κατάφερα καν να διδάξω τον εαυτό μου, πόσο μάλλον τους άλλους. Απλά τον αφήνω συχνά να περιπλανιέται σε κάτι "δίκην σοφών" αιρετικά αναγνώσματα, μπας και δει λίγο πιο μακριά από τη μύτη του. Λέω να την σταματήσουμε αυτή την κουβέντα. Τείνει να μοιάζει με προσωπική αντιπαράθεση κι αυτός μας αδικεί. Σίγουρα είστε πιο σίγουρος για τις αλήθειες που βρήκατε από όσο εγώ. Και υποθέτω ότι είστε και αρκετά έξυπνος για να ξεχωρίζετε το χιούμορ από την κακή προαίρεση. Μη με διαψεύσετε :)
vasilis_m21
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 888
Εγγραφή: Δευ Μαρ 27, 2006 6:00 am

Δημοσίευση από vasilis_m21 »

Κάποιοι είπαν ότι ο Καζαντζάκης ήταν μηδενιστής, χωρίς ελπίδες κλπ. Δεν νομίζω, αν αναφέρεστε στο ''δεν ελπίζω σε τίποτα, δεν προσδοκώ τίποτα΄, είμαι ελεύθερος'' δεν νομίζω ότι είναι μηδενισμός αυτός.
Μα έτσι και αλλιώς, μετά θάνατον δεν υπάρχουμε , οπότε ούτε ελπίζουμε σε τίποτα, ούτε προσδοκούμε τίποτα. Αυτή η ανυπαρξία περικλείει ελευθερία.
Το να πιστεύω σε μία μελλοντική μετά θάνατον ζωή είναι και επικίνδυνο γιατι δεν ζω το παρόν στην πραγματική του αξία, και θεωρώ τη ζωή δεδομένη. Η ζωή είναι πολύτιμη γιατί μπορεί να τη χάσουμε.
vfilip
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 695
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 21, 2006 5:00 am

Δημοσίευση από vfilip »

Hμερομηνία : 16-02-07
Ταινία η ζωή και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη

MIA ταινία μεγάλου μήκους για τη ζωή και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη γυρίζει αυτή την περίοδο ο Κρητικός σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρωνίτης.

Είναι η πρώτη φορά που Έλληνας σκηνοθέτης επιχειρεί να εξερευνήσει τη ρωμαλέα σκέψη, την περιπετειώδη ζωή και το βαθύ ψυχισμό της πληθωρικής προσωπικότητας του μεγάλου Κρητικού.

Πηγές για την ταινία

Τα υλικά που υπάρχουν είναι πολλά και ποικίλα. Από το πολυπληθές έργο του και τα κινηματογραφικά και φωτογραφικά ντοκουμέντα μέχρι την προσωπική του αλληλογραφία και τις μαρτυρίες ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά.

Στοιχεία για την ταινία

Με τα αδιάψευστα αυτά τεκμήρια και οδηγό τον περιπετειώδη βίο του, αλλά και με δραματοποιήσεις, η ταινία θα αναδείξει όλες εκείνες τις προσωπικές και λογοτεχνικές ιδιότητες του συγγραφέα σε μια προσπάθεια να θεμελιωθεί το ερώτημα: ποια είναι εκείνα τα αθάνατα στοιχεία που κάνουν τον Καζαντζάκη έναν μεγάλο Κρητικό, έναν ιδιοφυή Ελληνα και έναν παγκόσμιο συγγραφέα;

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει γυρίσματα στο Ηράκλειο και σε άλλα μέρη της Κρήτης, στη Νάξο, στην Αίγινα, στη Μάνη, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στο Αγιο Όρος, στους Δελφούς, στις Μυκήνες, στην Ολυμπία κ.α., ενώ προετοιμάζονται γυρίσματα σε Ρωσία, Ιταλία, Αυστρία, Ελβετία, Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία και Ισπανία.

Η ταινία, μια παραγωγή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου, είναι μεικτής τεχνικής (ντοκουμέντα-δραματοποιημένες σκηνές- και χρήση ψηφιακής τεχνολογίας).

Το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι του Λευτέρη Χαρωνίτη και την επιστημονική εποπτεία έχει ο Σταμάτης Φιλιππίδης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, με ειδικούς συμβούλους τον Στέφανο Κακλαμάνη, καθηγητή Πανεπιστημίου Κρήτης και τον Γιώργη Παναγιωτάκη, ιστορικό.

Τη διεύθυνση φωτογραφίας υπογράφει Σάκης Μανιάτης, τη διεύθυνση παραγωγής η Κάτια Καππάτου και τη μουσική ο Χρήστος Λεοντής, ο Ψαραντώνης, ο Χαράλαμπος Γαργανουράκης, και ο Βύρων Γουδέλης. Βοηθός σκηνοθέτη είναι ο Γιώργος Χριστοδούλου και σύμβουλος σεναρίου ο Γιάννης Σμαραγδής.
justin
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 508
Εγγραφή: Δευ Δεκ 04, 2006 6:00 am

Δημοσίευση από justin »

parikos_ έγραψε:

Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΔΙΕΓΝΩΣΕ ΩΣ ΑΙΤΙΑ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΟΥ ΜΙΑΣ ΚΟΠΕΛΛΑΣ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΣΕ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ
Στο βιβλίο του γερ. Ισαάκ γιά τόν Άγιο Παϊσιο αναφαίρεται πως το δαιμόνιο συμβούλευε να επαναλαμβάνεται το όνομα του συγγραφέα δίκην ...ευχής!

Ο.... ήταν ινδουϊστής. Ένα πολύ καλό βιβλίο- κατάθεση βασανισμένης ψυχής -για την άμεση σχέση ινδουϊσμού- δαιμονισμού είναι: o γκουρού και ο γέρων Παϊσιος. Συμβουλή: διαβάζεται μετά από προσευχή...

Μπαίνω στον θλιβερό πειρασμό να ρωτήσω τους κρητικούς αδελφούς του φόρουμ, αν ξέρουν σε ποιά κατάσταση ήταν το λείψανο του ... κατά την εκταφή του. Ως γνωστόν δεν ετάφη σε χριστιανικό νεκροταφείο, ούτε έγινε εξόδιος...
ΕικόναΕικόνα

Εικόνα
vfilip
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 695
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 21, 2006 5:00 am

Δημοσίευση από vfilip »

justin έγραψε: Μπαίνω στον θλιβερό πειρασμό να ρωτήσω τους κρητικούς αδελφούς του φόρουμ, αν ξέρουν σε ποιά κατάσταση ήταν το λείψανο του ... κατά την εκταφή του. Ως γνωστόν δεν ετάφη σε χριστιανικό νεκροταφείο, ούτε έγινε εξόδιος...
στο Ηράκλειο ο τάφος του που είναι πάνω σε λόφο σε κεντρικό σημείο είναι αξιοθέατο για πολλούς τουρίστες (έλληνες και μή ) . Προβάλλεται δε ιδιαιτέρως το έργο του απο τους ντόπιους φορείς. Απόδειξη ότι γίνεται και έργο η ζωή του με την υποστήριξη της νομαρχίας !!!
Δε νομίζω ότι έχει γίνει ανακομιδή στον τάφο του .
vasilis_m21
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 888
Εγγραφή: Δευ Μαρ 27, 2006 6:00 am

Δημοσίευση από vasilis_m21 »

Misha το ξανασκέφτηκα το θέμα και θα συμφωνήσω μαζί σου σε προηγούμενο σου σχόλίο ότι ο Καζαντζάκης είχε αντιφάσεις.
Μπλέκει θεωρίες βουδιστικές με θεωρίες χριστιανικές, και μετά μπλέκει και θεωρίες του Νίτσε. Ο Βουδισμός και ο Χριστιανισμός είναι ομολογίες με μεταθανάτιες δοξασίες, ενώ ο Νίτσε απότι ξέρω δεν πιστεύει σε μεταθανάτια ύπαρξη κλπ.

Εντωμεταξύ δεν ξέρω τι λέει για τους αρχαίους έλληνες, πάντως έρχεται σε αντίθεση με κλασικές αρχαιοελληνικές φιλοσοφίες, αν θυμηθούμε την Αντιγόνη του Σοφοκλή που λέει ότι προτιμά να πειθαρχεί στους νόμους του κάτω κόσμου γιατί εκεί θα είναι για πάντα με τον νεκρό αδερφό της, και ελπίζει ότι πορεύεται στους νεκρούς της εκεί κάτω κλπ κλπ
μπροστά στα ιδανικά του Σοφοκλή ο Καζαντζάκης ακούγεται τελείως μηδενιστής.

Άντε μέσα σε αυτό το...μπάχαλο να καταλάβεις ποια είναι η κοσμοθεωρία που προτείνει! Οι θέσεις του είναι τελικά μηδενιστικές και πολύ απαισιόδοξες. ΄Αμα κάποιος παίρνει τοις μετρητοίς αυτά που λέει θα καταλήξει σαν τον Καρυωτάκη, στην αυτοκτονία!

Μου φαίνεται τελικά ότι είχε απλά λογοτεχνική δεινότητα αλλά πέρα από αυτό από φιλοσοφικής πλευράς δεν επαρκεί καθόλου. Επίσης κάποια γνωστά αποσπάσματα όπως'' δεν πιστεύω σε τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, είμαι ελεύθερος''
μου ακούγονται μάλλον σαν ''πυροτεχνήματα'' εντυπωσιασμού τα οποία όμως δεν επαρκούν.

Γενικώς..και στην κορφή κανέλα!
Sfakianos
Έμπειρος Αποστολέας
Έμπειρος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 256
Εγγραφή: Δευ Νοέμ 27, 2006 6:00 am

Δημοσίευση από Sfakianos »

justin έγραψε:
parikos_ έγραψε:

Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΔΙΕΓΝΩΣΕ ΩΣ ΑΙΤΙΑ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΟΥ ΜΙΑΣ ΚΟΠΕΛΛΑΣ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΣΕ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ
Στο βιβλίο του γερ. Ισαάκ γιά τόν Άγιο Παϊσιο αναφαίρεται πως το δαιμόνιο συμβούλευε να επαναλαμβάνεται το όνομα του συγγραφέα δίκην ...ευχής!

Ο.... ήταν ινδουϊστής. Ένα πολύ καλό βιβλίο- κατάθεση βασανισμένης ψυχής -για την άμεση σχέση ινδουϊσμού- δαιμονισμού είναι: o γκουρού και ο γέρων Παϊσιος. Συμβουλή: διαβάζεται μετά από προσευχή...

Μπαίνω στον θλιβερό πειρασμό να ρωτήσω τους κρητικούς αδελφούς του φόρουμ, αν ξέρουν σε ποιά κατάσταση ήταν το λείψανο του ... κατά την εκταφή του. Ως γνωστόν δεν ετάφη σε χριστιανικό νεκροταφείο, ούτε έγινε εξόδιος...
ΕικόναΕικόνα

Εικόνα
Δεν είμαι Ηρακλειώτης αλλά Χανιώτης για να γνωρίζω με ακρίβεια , πάντως εξ όσων γνωρίζω δεν έγινε ποτέ ανακομιδή των λειψάνων του.
Τώρα γιατί η Νομαρχία προβάλει τον τάφο του..αυτό είναι άλλο θέμα... που σηκώνει πολύ συζήτηση αλλά δεν είναι του παρόντος . Σαν Κρητικός πάντως νομίζω τα πράγματα στην Κρήτη είναι πολύ ξεκάθαρα σχετικά με το πρόσωπό του . Συγγραφείς όπως αυτόν ή τον Κονδυλάκη και άλλους τους εκτιμούν για την συγγραφική τους δεινότητα όχι όμως για τις πνευματικές τους αναζητήσεις . Το είμαι ελέυθερος δε που γράφεται στον τάφο του έχει εντελώς άλλη αξία για τους Κρητικούς και συμβολίζει άλλα πράγματα και σε καμία περίπτωση δεν μπλέκει ο λαός ή η Ιεραρχία της Κρήτης (γιατί ειδικά για την Ιεραρχία της Κρήτης κάτι τέτοιο θα ήταν ανέκδοτο...) τα έργα και τα λεγόμενα του Καζαντζάκη με την πίστη στον Χριστό . Ψυχοφελή πράγματα σίγουρα πάντως δεν θα βρεί στα βιβλία του και κακώς τα αναζητούν κάποιοι..δεν είναι τώρα "Ο Χριστός ξανασταυρώνεται" το Γεροντικό...Είναι αυτονόητο..!
Εικόνα
vasilis_m21
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 888
Εγγραφή: Δευ Μαρ 27, 2006 6:00 am

Δημοσίευση από vasilis_m21 »

Ναι, ο Καζαντζάκης μπορεί να εντυπωσίαζε από φιλολογική άποψη και χειρισμό του λόγου, ωστόσο αυτά που λέει αναιρούν το ένα το άλλο. Μάλλον ψαχνόταν από εδώ, ψαχνόταν από εκεί χωρίς όμως να καταλήξει σε ενιαία θεωρία. Μάλλον πέταγε πυροτεχνήματα για να φανεί κουλτουριάρης (άσε που δεν ακούγεται ιδιαίτερα μετριόφρων, είχε ένα ψώνιο) ωστόσο μπλέκει...και τι δεν μπλέκει!! Μαρξ, Λένιν με Χριστό, Βούδα, Όμηρο, Νίτσε. στην Ασκητική λέει

"Ερχόμαστε από μια σκοτεινή άβυσσο,
καταλήγουμε σε μια σκοτεινή άβυσσο,
το μεταξύ φωτεινό διάστημα το λέμε ζωή''

και αλλού λέει

''η σταύρωση είναι ο μόνος δρόμος της ανάστασης.''


Όταν λέει ότι καταλήγουμε σε μια σκοτεινή άβυσσο, τι θέλει; Ανθρώπους που να μη βλέπουν Φώς στο τούνελ? Έτσι θα κάνει ελεύθερους χαρακτήρες ή δυστυχισμένα πλάσματα?

Δηλαδή αν κάποιος πάρει τοις μετρητοίς τα λεγόμενά του, θα πάει να αυτοκτονήσει σαν τον Καρυωτάκη! Βέβαια ο Καρυωτάκης είχε ειλικρίνεια και στο τελευταίο σημείωμά του παραδέχτηκε ότι ήταν άρρωστος!

Όσο για το μηδενισμό του, παραθέτω απόσπασμα απτην Αντιγόνη όπου φαίνεται ότι δεν κολλάνε οι θεωρίες του Ν.Κ. σε αρχαιοελληνικά ιδανικά, παρόλο που ο Ν.Κ. εμφανιζόταν ανάμεσα στα άλλα και ως οπαδός του αρχαίου ελληνικού πνεύματος!

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Δε θα σε παρακαλέσω κι ούτε δέχομαι, και να το θέλεις, τώρα δεν το θέλω εγώ. Εσύ κάνε όπως νομίζεις, εγώ θα τον θάψω. Και θα το κάνω έστω κι αν είναι να πεθάνω. Θα κείτομαι εκεί αγαπημένη με αυτόν που έχω αγαπήσει, κάνοντας άγιο κρίμα. Σ' αυτούς θέλω ν' αρέσω πιο πολύ, στους κάτω κι όχι σ' αυτούς που ζουν ακόμα. Γιατί για πάντα θα 'μαι κει. Συ αν το θες περιφρονείς τα όσια και τα ιερά

.../...

δε μου τ' απαγόρεψε, ούτε η Δικαιοσύνη του Κάτω Κόσμου όρισε τέτοιους νόμους για τους ανθρώπους. Κι ούτε πιστεύω ότι οι διαταγές ενός θνητού να είναι πιο πάνω από τους άγραφους και αλάθευτους αιώνιους νόμους του ουρανού. Γιατί όχι μονάχα σήμερα ή χτες αλλά από πάντα υπάρχουν, δεν ξέρουμ' από πότε. Απ' τους θεούς εγώ δε θα τιμωρηθώ γιατί φοβήθηκα έναν θνητό.

Το ότι θα πεθάνω το ήξερα πολύ καλά, (πως μπορούσε να γίνει άλλωστε αλλιώς) πριν απ' τις προσταγές σου. Κι αφού είναι να πεθάνω, θα 'χω κέρδος να πάω μια ώρα γρηγορότερα. Για όποιον ζει με τα δικά μου βάσανα όπως εγώ, καλύτερος είναι ο θάνατος. Μια τέτοια τύχη δε μου κακοφαίνεται. Αλλ' άμα το νεκρό, αυτόν που μας γέννησε η ίδια μάνα, τον παράταγα άθαφτο, θα πονούσα. Για τ' άλλα δε λυπάμαι πια. Κι αν μ' ό,τι κάνω, εσύ με παίρνεις για τρελή κατά κάποιον τρόπο την τρέλα τη χρωστάω σ' έναν τρελό.

.../..ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Ωστόσο, ο Άδης θέλει τους ίδιους νόμους για όλους.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Όχι όμως ο καλός ίσα με τον κακό.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Ποιος ξέρει αν αυτό φαίνεται κακό στον κάτω κόσμο;
.../....

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Τάφε, χτισμένο κάτω απ' τη γη για πάντα σπίτι και κρεβάτι μου, έρχομαι τώρα να βρω τους νεκρούς μου, που η Περσεφόνη τους φιλοξενεί όλους μαζί κει κάτω.Και τώρα, τελευταία, πριν της ώρας μου έρχομαι κι εγώ, χειρότερ' απ' τους άλλους. Και τρέφω ελπίδα, γλυκιέ πατέρα μου κι εσένα αγαπημένη μάνα να σας βρω, όπως και σένα μυριάκριβε αδερφέ μου. Γιατί όλους εσάς σαν μου χαθήκατε εγώ σας έλουσα, σας νεκροστόλισα σας ράντισα και τώρα Πολυνίκη μου για ν' αλαφρώσω το κορμί σου τι τραβάω.


.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πνευματικά Μηνύματα”