Κεφάλαιο Περί Αγάπης και Εγκράτειας Οσίου Θαλάσσιου Λιβύου

Πνευματικά άρθρα και Αναγνώσματα.Αποσπάσματα από διάφορα βιβλία.

Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές

Απάντηση
pavmaria
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 830
Εγγραφή: Τετ Οκτ 05, 2005 5:00 am
Επικοινωνία:

Κεφάλαιο Περί Αγάπης και Εγκράτειας Οσίου Θαλάσσιου Λιβύου

Δημοσίευση από pavmaria »

Κεφάλαιο Περί Αγάπης και Εγκράτειας Οσίου Θαλάσσιου Λιβύου

Αποφθέγματα του Όσιου Θαλάσσιου του Λιβύου από το κεφάλαιο περί αγάπης και εγκράτειας από τον Β΄ Τόμο της Φιλοκαλίας.


ΠΕΡΙ ΕΓΚΡΑΤΕΙΑΣ

Όσιος Θαλάσσιος ο Λίβυος

Ο Όσιος Θαλάσσιος ο Λίβυος έζησε το 660μ.Χ. και ήταν σύγχρονος του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού. Στον Β΄ Τόμο της Φιλοκαλίας συναντούμε το κεφάλαιο περί αγάπης και εγκρατείας, αποσπάσματα του οποίου μεταφέρουμε σε αυτό το άρθρο. Μελετώντας τα αποφθέγματα του Αγίου συμπεραίνουμε πως η εγκράτεια είναι αρετή που αφορά όχι μόνο πράξεις και λόγια αλλά και σκέψεις και λογισμούς και επιθυμίες.

Β΄Τόμος Φιλοκαλίας

Κεφάλαιο περί Αγάπης και Εγκράτειας

«Τις σωματικές και ψυχικές ηδονές τις ξεραίνει η εγκράτεια μαζί με την υπομονή, και η αγάπη μαζί με την μακροθυμία».

«Αν θέλεις να νικήσεις τους εμπαθείς λογισμούς απόκτησε εγκράτεια και αγάπη προς τον πλησίον».

«Να κυριαρχείς, γενναία στο θυμό και την επιθυμία και γρήγορα θα απαλλαγείς απʼ τους πονηρούς λογισμούς».

«Ασφάλισε τις αισθήσεις με την ησυχία και κρίνε του λογισμούς που έρχονται στην καρδιά».



«Με ποια ελπίδα θα συναντήσουμε τον Χριστό, αφού είμαστε δούλοι στις ηδονές;».

«Τρία πράγματα είναι που προκαλούν λογισμούς: η αίσθηση, η μνήμη και η κράση του σώματος. Βαρύτεροι λογισμοί είναι εκείνοι που έρχονται από την μνήμη».

«Ωφελεί μόνον η πνευματική συνομιλία. Από όλες τις λοιπές, προτιμότερη είναι η ησυχία».

«Η λύπη γενικά είναι στέρηση ηδονής, είτε θεϊκής είτε κοσμικής»

«Αξιοκατηγόρητη λύπη φέρνει η αποτυχία στις ηδονές. Εκείνος που περιφρόνησε τις ηδονές, μένει χωρίς λύπη».

«Όπως λιώνει το κερί μπροστά στη φωτιά, έτσι λιώνουν οι ακάθαρτοι λογισμοί μπροστά στο φόβο του Θεού».

«Αν θέλεις να γίνεις κυρίαρχος της ψυχής και του σώματος κόβε πρώτα τις αιτίες των παθών».

«Άρχοντας είναι εκείνος που κυριάρχησε στον εαυτό του και υπέταξε στο λογικό την ψυχή και το σώμα του».

«Αν θέλεις να σωθείς, απαρνήσου την ηδονή και ανάλαβε εγκράτεια και αγάπη, μαζί με αδιάλειπτη προσευχή».

«Συγκέντρωσε το νου σου και πρόσεχε τους λογισμούς σου· όσους βρεις εμπαθείς, πολέμησέ τους».

«Την ηδονή εκτοπίζουν η κακοπάθεια και η λύπη, είτε θεληματική, είτε προερχόμενη από τη θεία πρόνοια».

«Η αγάπη και η εγκράτεια καθαρίζουν την ψυχή, ενώ η καθαρή προσευχή λαμπρύνει το νου».

«Σύζευξε με τις αρετές τις δυνάμεις τις ψυχής και αυτές ελευθερώνονται οπωσδήποτε από τον τυραννικό ζυγό των παθών».

«Χαλίνωσε τις ορμές της επιθυμίας με την εγκράτεια, και τις ορμές του θυμού με την πνευματική αγάπη».

«Άθλιος είναι ο άνθρωπος που με τα έργα του προτίμησε το σώμα από την ψυχή και τον κόσμο από τον Θεό».

«Πρόσεχε τους λογισμούς σου και φεύγε από την κακία, για να μη σκοτιστεί ο νους σου και βλέπει άλλα αντί άλλων».

«Αν θέλεις να ελευθερωθείς απʼ όλα τα πάθη οπλίσου με εγκράτεια, αγάπη και προσευχή».
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πνευματικά Αναγνώσματα”