Κασσία-Κασσιανή-ή Εικασσία-Νο-1ον

Βιογραφία των Αγίων και Γερόντων τις Εκκλησίας μας

Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

Κασσία-Κασσιανή-ή Εικασσία-Νο-1ον

Δημοσίευση από Harrys1934 »

ΚΑΣΣΙΑ-ΚΑΣΣΙΑΝΗ-‘Η-ΕΙΚΑΣΣΙΑ—No—1on
Κάθε Μεγάλη Τρίτη οι περισσότεροι Ορθόδοξοι Χριστιανοί αμαρτάνουν στη μνήμη μιας γυναικός που υπήρξε από τις λαμπρότερες μορφές του Βυζαντίου, στη μνήμη της μοναχής και ποιήτριας Κασσιανής. Η Κασσιανή ήταν μια σοφότατη από τα νεανικά της χρόνια αρχόντισσα, που έδειξε τη χριστιανική της σοφία στον διαξιφισμό με τον αυτοκράτορα Θεόφιλο, όταν ο τελευταίος διάλεγε νύφη, και η Κασσιανή είχε ορισθεί από την αυλή του Παλατιού σαν μια από τις υποψήφιες. Ο Θεόφιλος της πέταξε το μισογύνικο πείραγμα : Έκ γυναικός αρχή η αμαρτία. (της Εύας) Η απάντηση ήρθε σαν κεραυνός . Ναι αλλά από γυναικός αρχή η Σωτηρία (ΠΑΝΑΓΙΑ)Η αντίδραση της νεαρής αυτής κοπέλας ήταν υπόδειγμα συμπεριφοράς Χριστιανής παρθένου. Ερυθρίασε, (κοκκίνισε) λέγουν οι ιστορικοί, αλλά ούτε τα έχασε, ούτε υπολόγισε ότι θα έχανε το θρόνο, ούτε δέχθηκε να προδώσει την αλήθεια και το φύλο της. Και έδωσε μια απάντηση, καμπάνα θεολογίας, που έτρψε σε φυγή την κακόδοξη ψυχή του Θεόφιλου: Αλλά και διά γυναικός (της Θεοτόκου) ήρθε η σωτηρία, πηγάζει τα κρείττω), του είπε, κάνοντας με τις επτά αυτές λέξεις περίληψη ολοκλήρου της Χριστιανικής θεολογίας. Ο Θεόφιλος της γύρισε την πλάτη, όπως γύρισε την πλάτη και στη γυναίκα έξ ης πηγάζει τα κρείττω’ αρνούμενος την εικόνα και Αυτής και του Υιού της, και έδωσε το χρυσό μήλο της εκλογής σε άλλη. Και εδώ ακριβώς τελειώνει κάθε σχέση της Ορθόδοξης Κασσιανής και του εικονομάχου Θεόφιλου. Όλα τα άλλα είναι ασεβής φλυαρία και ρομαντική μυθιστορία. Η Κασσιανή ούτε για το Θεόφιλο είχε καμία έλξη, ούτε για το θρόνο, ούτε για τον κόσμο. Ο έρωτας της ήταν ο Χριστός, η ομολογία του οποίου την γλίτωσε από την παγίδα που της είχαν στήσει στη ζωή της οι κοσμικοί άνθρωποι. Έγινε μοναχή, όχι από ερωτική απογοήτευση προς τον ουσιαστικά άγνωστο΄της Θεόφιλο, αλλά από έρωτα θείο. Έδωσε την περιουσία της για να κτισθεί η περίφημη τότε μονή, Εικασίας της μοναχής, ευσεβεστάτης και παρθένου ωραίας τω είδει’. Κλείσθηκε μέσα σ’αυτήν και έζησε τη μακαρία ζωή της εν Χριστώ ησυχίας, όταν η ευσεβής επίσης και Ορθόδοξη Θεοδώρα, που τελικά εξέλεξε ο Θεόφιλος για σύζυγο, ζούσε μέσα στις αγωνίες και τις συνομωσίες του παλατιού αγωνιζόμενη να κρατήσει τα παιδιά της στην Ορθοδοξία, καλώντας τα κάθε τόσο να προσκυνήσουν ‘’τα νινία’’ το μικρό δίπτυχο εικόνισμα του Χριστού και της Θεοτόκου που είχε κρυμμένο, επειδή φοβόταν τη μήνη του φοβερού συζύγου της. Η Κασσιανή στα ποιήματα της τραγούδησε την ευδαιμονία του μοναχικού βίου, αλλά και δίδαξε βαθύτατη θεολογία.
Εάν η Άννα η Κομνηνή κατέχει τα σκήπτρα της Βυζαντινής πεζογραφίας, το αντίστοιχον άστρο της Βυζαντινής ποιήσεως είναι η Κασσιανή (΄Θ αιών).
Ευφυής και δυναμική προσωπικότης άφησε ανεξάλειπτα ίχνη εις τους μέσους χρόνους. Από την παρολίγω βασίλισσα ενεπνεύσθησαν πολλοί, δράματα, ποιήματα, διηγήματα και μελέτας με τα αθάνατα τροπάρια της, τα πρωτότυπα ιδιόμελα με την υψηλήν έμπνευσιν και το λεπτό καλλιτεχνικό αίσθημα,. Η Κασσιανή, «οσία ασκήτρια», απερίσπαστος από την τύρβην του κόσμου, μέσα εις το ομώνυμον μοναστήρι της (τα Κασσίας) ανεδείχθη η αθάνατος εκείνη της Εκκλησία του Χριστού μελωδός, «η διά των ιδίων πνευματικών χειρών σφυρηλατήσασα άφθαρτον και αιώνιον διάδημα» τόσον εις την ελληνική όσον και εις την παγκόσμιον γραμματολογίαν. Το λαοφιλέστερον προϊόν της μούσης της είναι το δοξαστικόν του ¨όρθρου της Μ. Τετάρτης, που συγκινεί τον ορθόδοξον λαόν με τας ωραιοτάτας συγκρίσεις και αντιθέσεις. Έν συνεχεία το βράδυ της Μ. Παρασκευής,, εις τον κατανυκτικώτατον κανόνα του Μ. Σαββάτου, ιδικοί της είναι οι ειρμοί των πρώτων ωδών: «κύματι θαλάσσης», «Σε τον επί υδάτων», «Την εν Σταυρώ σου θείαν κένωσιν», «Θεοφανείας σου Χριστέ». Τα τροπάρια των ωδών αυτών έχει συμπληρώσει ο Μάρκος, επίσκοπος Υδρούντος, τας δε υπολοίπους ωδάς Κοσμάς ο Μαϊουμά. Tοιουτοτρόπως δύο επίσκοποι υμνωδοί και μία γυναίκα κατέθεσαν τα τάλαντα των διά να δημιουργήθή το αριστούργημα αυτό της Μεγάλης Εβδομάδος. Η Κασσιανή αντιστοίχως ύμνησε και την γέννησιν του Σωτήρος με το δοξαστικόν του εσπερινού των Χριστουγέννων, «Αυγούστου μοναρχήσαντος επί της γής», το περιφημον διά τας ρωμαλέας εικόνας του. Αλλά και ομάδες αγίων ύμνησε η Κασσιανή, όπως την πεντάχορδον λύραν των μαρτύρων της –13ης Δεκεμβρίου και την εκλεκτήν τριάδα της Συριακής Εδέσσης (15 Νοεμβρίου). Επίσης ύμνησε και την γέννησιν του Προδρόμου (24 Ιουνίου), καθώς και την μάρτυρα Χριστίναν. Εξ αφορμής της τελευταίας, με ιδιαιτέραν χάριν ψάλλει η Κασσιανή «ότι και γυναίκες κατήργησαν την πλάνην της ειδωλομανίας». Εκτός από τους εκκλησιαστικούς ύμνους η ευσεβής μοναχή της Κωνσταντινουπόλεως συνέθεσε και γνωμικά και επιγράμματα εις ιαμβικόν μέτρον, διά να υμνήσει την φιλίαν, την αρετήν, την παρθενίαν κ.λ.π. Με τον πλούτον αυτόν της παραγωγής της εξακολουθεί διά μέσου των αιώνων να υμνή τον Λυτρωτήν και τους αγίους του, από το ταπεινόν μοναχικόν κελλί της, η μεγάλη υμνογράφος και μελωδός.
Το δοξαστικό της Κασσιανής είναι ένα ολοκληρωμένο σε σύλληψη ποίημα, γεμάτο Χριστιανικό μεγαλείο και αγάπη, αλλά και γνώση θεολογική.
Επί πάρα πολύ καιρό προσπαθούσα να μάθω, αν είναι δυνατόν μία τόσο σοφή γυναίκα που έγραψε όλα αυτά τα αριστουργήματα γιατί δεν αναφέρετε πουθενά ως Αγία, γιατί η δική μας διαφορά με τις άλλες λεγόμενες εκκλησίες είναι, ότι όλα τα θεολογικά ποιήματα εγράφτηκαν με πνεύμα Θεού, ενώ τα ξένα ιδίως των καθολικών, τολμώ να πώ λέει ο ¨Αγιος ότι μοιάζουν σαν παιδικά ποιήματα συγκρινόμενα με την δική μας Ορθόδοξη Υμνολογία, γιατί κάνουν τέχνη μέσα στην εκκλησία τους
Έχοντας λοιπόν πνεύμα Άγιον για να γράψει όλα τα δοξαστικά πως δεν φαίνετε πουθενά ούτε στους Συναξαριστές. Κάποια μέρα ίσως έχω την απάντηση μου.
Δοξάζοντας την αγία όπως εγώ την νοιώθω διά μέσου αυτής δοξάζουμε τον Κύριο μας και Θεό μας Ιησού Χριστό, γιαυτό το μετάφερα και σε εσάς τους φίλους μου.
Με αγάπη Χριστού
Harry--Sydney
silver
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 3145
Εγγραφή: Παρ Δεκ 29, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Κων/νος@Μόντρεαλ-Καναδά.
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από silver »

Αδελφέ Harrys1934, ωραίο ! Συνέχιζε, "έργον ποίησον ευαγγελιστού"
( Β' Τιμ. δ,5).
Καλή Ανάσταση σε σένα, στην οικογένειά σου,
στους ομογενείς της Αυσραλίας,
σε όλη την δημιουργία Του !
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Η μνήμη της υπάρχει αν και φαίνεται να τιμάται μόνο τοπικά στο Αιγαίο και σίγουρα η εορτή αυτή απαντά σε μικρό έως ελάχιστο αριθμό αρχαίων συναξαριστών. Δεν θυμάμαι την ακριβή ημερομηνία, που πάντως μπορεί κανείς να εντοπίσει εύκολα, τουλάχιστον αν κοιτάξει στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος την αντίστοιχη μητρόπολη στην οποία υπάγεται η κατα την παράδοση πατρίδα της η νήσος Κάσος.
Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από Harrys1934 »

Καλοι μου φίλοι σας ευ6χαριστώ γαι τα καλά σας λόγια κατ' αυτόν τον τρόπο δίνετε δυναμη σε όποιον κάνει μία προσπάθεια να την συνεχίσει με περισσότερο ζήλο. Της Κασσιανής τα είχα φυλαγμένα για τον κατάληλο καιρό και ότι έγραψα τώρα τελευταία όμως έμεινα πίσω και δεν μου μένει άλλος καιρός για αργότερα γιατί σήμερα είναι το τροπάριο της Κασσιανής και γιαυτό δεν μπορώ να το κρατίσω για αργότερα και έτσι σας δίνω το 2ον μέρος της Οσία Κασσιανής και πιστεύω να σας αρέσει όπως και το πρώτο . Καλή αντάμοση λοιπόν και καλή απόλαυση ΧΣάρης
Απάντηση

Επιστροφή στο “Βίοι Αγίων και Γερόντων”