Χρυσόστομος Σμύρνης και οι συν αυτώ

Βιογραφία των Αγίων και Γερόντων τις Εκκλησίας μας

Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές

ROMFAIA
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 621
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 21, 2006 5:00 am
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από ROMFAIA »

Thomas15n έγραψε: Άγιος του Θεού είναι ποτέ δυνατόν να κηρύτει δογματικό συγκριτισμό;
Ερώτησι υποβάλλω.
[-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X
ΕΦ΄ΟΣΟΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΖΕΙ
ΕΦ΄ΟΣΟΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ
ΖΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ
nicdi
Βασικός Αποστολέας
Βασικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 77
Εγγραφή: Τετ Απρ 25, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Αθήνα

Δημοσίευση από nicdi »

nkope έγραψε: θαύματα γνωστά σε μας
Αντιγράφω από την «Επαγγελία», το έντυπο της Ιεράς Μητροπόλεως Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως & Πολυκάστρου, αρ.φυλ.153, Σεπτέμβριος 2006, απόσπασμα από επώνυμη μαρτυρία του κ.Νέστορα Καραφωτάκη, Μαραθώνος 1, Αμπελόκηποι Θεσσαλονίκης, σχετικά με θαύμα που συνέβη στον ίδιο και την οικογένειά του (επιτυχή εγχείρηση και θεραπεία της 5χρονης κόρης του Ειρήνης από όγκο στον εγκέφαλο).

» »
Μια σύγχρονη θαυμαστή μαρτυρία για τον Εθνο-Ιερομάρτυρα Χρυσόστομο Σμύρνης (+1922).

(...) ένα μήνα πριν την προγραμματισμένη αναχώρησή μας για τη Γερμανία, Σάββατο μεσημέρι, λίγο πριν αναχωρήσω από το γραφείο της εργασίας μου, με επισκέφτηκε ένας κληρικός.
Μόλις τον είδα θυμήθηκα ότι ο συγκεκριμένος κληρικός είχε ξαναέρθει στο γραφείο μου πριν ενάμιση περίπου χρόνο και μου είχε δώσει μια μικρή εικονίτσα, την οποία και έβαλα στο πίσω μέρος του γραφείου μου χωρίς να δω ποιός ήταν ο άγιος. Στην προσπάθεια μου να του δώσω κάποια χρήματα για την εικόνα, αυτός ευγενικά είχε αρνηθεί, πράγμα που μου έκανε εντύπωση.
Ο κληρικός εκείνος μου ήταν εντελώς άγνωστος. Μου προξένησε εντύπωση από την πρώτη φορά που τον είχα δει, το παρουσιαστικό του από εκείνα που δεν ξεχνιούνται εύκολα (ιδιόμορφη μύτη, υπερβολικά φθαρμένα αλλά πεντακάθαρα ράσα).
Στη δεύτερη επίσκεψή του, ένα μόλις μήνα πριν το ταξίδι μας για την εγχείρηση στο εξωτερικό, ένιωσα την ανάγκη να του μιλήσω. Του πρότεινα να καθίσει να τον κεράσω κάτι, αλλά πάλι μου αρνήθηκε ευγενικά, λέγοντας πως ήταν απλά περαστικός. Φορούσε τα ίδια φθαρμένα αλλά πεντακάθαρα ράσα.
Κάποια στιγμή με κύτταξε με το ήρεμο πρόσωπό του στα μάτια και μου είπε πως δεν με βλέπει σε καλή κατάσταση. Πριν προλάβω να του εξηγήσω το λόγο, με καθησύχασε λέγοντάς μου να μην στενοχωριέμαι, γιατί σε 35 μέρες πριν το Πάσχα θα μπει η χαρά στην οικογένειά μου, αλλά (τα τελευταία λόγια του φεύγοντας) να μην ξεχνώ να δίνω κανένα ψωμάκι στη γειτονιά.
Μεγαλύτερη εντύπωση μου προξένησε ο τρόπος που έφυγε. Τα μακρια φθαρμένα ράσα του κάλυπταν τα πόδια του, αλλά εκείνος σαν να είχε μικρούς τροχούς κάτω από τα πόδια του δεν βάδιζε όπως ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Ολα αυτά έγιναν σε οπτικό πεδίο τριών μέτρων που το ελέγχω με το βλέμμα μου.
Τηλεφώνησα αμέσως στη γυναίκα μου, της είπα τί είχε συμβεί και την πρόρρηση του κληρικού. Της μίλησα για την εικόνα που μου είχε προσφέρει πριν από ένα χρόνο, κι εκείνη μου ζήτησε να την πάρω μαζί μου στο σπίτι.
Οταν την πήρα στα χέρια μου και την πρόσεξα για πρώτη φορά, η έκπληξή μου ήταν τεράστια, διότι είχε αποτυπωμένη την μορφή του κληρικού με τη χαρακτηριστική μύτη, φιλοτεχνημένη σαν αγιογραφία. Στο όνομα του Αγίου έγραφε ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ.
(...) Εγινε ολική αφαίρεση του όγκου και αυτή τη στιγμή είναι ένα απόλυτα φυσιολογικό παιδάκι, που δύσκολα μπορεί κάποιος να καταλάβει και να πιστέψει όλα όσα του συνέβησαν.

Το Σάββατο 19 Μαρτίου 2006, αφού όλα είχαν πάει καλά με τη μικρή Ειρήνη (...) ήταν η πρώτη μέρα που χαρήκαμε και γελάσαμε με την οικογένειά μου, μετά από μήνες ταλαιπωρίας. Εάν κάποιος μετρήσει, είναι 35 μέρες πριν το Πάσχα (...).
» »

Αγαπητοί αδελφοί,
Είμαι σίγουρος ότι όλους μας ενώνει η αγάπη για τον γλυκύτατο Κύριό μας Ιησού Χριστό!
sakis
Βασικός Αποστολέας
Βασικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 140
Εγγραφή: Δευ Σεπ 03, 2007 5:00 am

Δημοσίευση από sakis »

Μπορεί και εύχομαι να έχεις δίκιο. Μακάρι ο Θεός να δείξει και άλλα σημεία ώστε να πειστούμε όλοι για την Αγιότητά του.

Διαβάστε αν θέλετε και την αντίθετη άποψη παρακάτω από το γνωστό βιβλίο που εξέδωσε ο π. Ευθύμιος Τρικαμηνάς:

Ο Εθνομάρτυρας Χρυσόστομος Σμύρνης κατηγορείται για τα παρακάτω:

1. Επίστευε απροκάλυπτα στην προτεσταντική θεωρία των κλάδων και αναιρούσε έτσι τη μοναδικότητα της Ορθοδοξίας ως της μόνης και Μίας αγίας Αποστολικής Εκκλησίας.

2. Επίστευε οτι οι Αγγλικανοί, Προτεστάντες και οι Επισκοπιανοί της Αμερικής έχουν έγκυρα μυστήρια και είναι καθ΄όλα Ορθόδοξοι.

3. Συμποσεύχετο με τους αιρετικούς και εκφωνούσε λόγους στις τελετές των.

4.Ήταν ο πρώτος επίσκοπος από Ορθοδόξου πλευράς ο οποίος μετά την άλωσι προσήλθε στον Πάπα , εκλιπαρώντας των ως υπάτη εκκλησιαστική αρχή

5. Απεχθάνετο το μοναχισμό και εδίδασκε την προσήλωση στο κάλλος του σώματος το οποίο δίνουν οι αισθήσεις.

6. Είχε κοσμικές αντιλήψεις και χρησιμοποιούσε εκφράσεις ειδωλολατρικές και λέξεις υβριστικές.

7. Υπάρχουν σοβαρές κατηγορίες εκ μέρους των μασόνων ότι υπήρξε μασόνος και μέλος της στοάς "Ιωνία" τουλάχιστον κατά την τριετία 1919-1922 ενώ ουδέποτε οι μασόνοι διεκδίκησαν ως μέλη τους ανθρώπους αυστηρούς ή ανθρώπους που επολέμησαν τη μασονία.

8. Στενότατοι συνεργάτες του στη μητρόπολι ήταν ηγετικά στελέχη της μασονίας.

9. Ουδέποτε κατηγόρησε τη μασονία αν και η Σμύρνη είχε δέκα μασονικές στοές.

10. Η όλη του ζωή και η διδασκαλία του εναρμονίζεται με τα πιστεύω της μασονίας.

11. Γενικώς είχε απόκλιση και διαστροφή ως προς την ορθόδοξη πίστη και παράδοση και το μόνο στο οποίο ήταν ξεκάθαρος ήταν η πίστη και η αφωσίωσή του στην πατρίδα.

sakis
Βασικός Αποστολέας
Βασικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 140
Εγγραφή: Δευ Σεπ 03, 2007 5:00 am

Δημοσίευση από sakis »

Επίσης τα εξής:



1. Η Ορθόδοξος εκκλησία δεν αγιοποιεί κάποιον όπως ο παπισμός αλλά διακηρύσσει την αγιότητά του συμφωνούσα με τη φανέρωση του αγίου υπό του Θεού και την εμπειρία αυτής της φανερώσεως στη συνείδηση του λαού του θεού και εκφράζουσα έτσι το θέλημα του Θεού και τη συνείδηση του λαού.

2. Η αγιοποίηση αυτή ανοίγει το δρόμο της ανακηρύξεως των λεγόμενων εθνικών αγίων και της υμνολογίας των πατριωτικών αγώνων και μαχών εν πολέμω.

3. η ανακήρυξη υπό της συνόδου ως αγίων όλου του όχλου ο οποίος σφαγιάστηκε στη Μ. Ασία και των στρατιωτών οι οποίοι φονεύθησαν στις μάχες, είναι κάτι πρωτόγνωρο στην Ορθοδοξία, ανήκουστο και ακατανόητο, επειδή δε γνωρίζουμε για ποιο λόγο αυτοί θανατώθηκαν. Άγιοι είναι μόνον αυτοί οι οποίοι θυσιάστηκαν για την πίστη τους στο Χριστό και τίποτα άλλο.

4. Η σύνοδος γνώριζε τις κατηγορίες οι οποίες βάρυναν το Χρυσόστομο και αδιαφόρησε για αυτές προχωρώντας ανεξέλεγκτα, αβασάνιστα και ανεξέταστα στη αγιοποίησή του.

5. Η ασματική ακολουθία την οποία έκαναν στο Χρυσόστομο και στους υπόλοιπους νεκρούς της Μικρασιατικής καταστροφής είναι χωρίς περιεχόμενο, συρράπτει παντού την πατρίδα και τους πατριωτικούς αγώνες με την πίστη στο Χριστό και τους αγώνες για την πίστη αυτή και δεν έχει κανένα απολύτως γνώρισμα με τις ασματικές ακολουθίες των υπολοίπων αγίων τις οποίες καθημερινώς ψάλλουμε στην εκκλησία.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

1) Υπάρχουν πάμπολα παραδείγματα αναγνωρισμένων Αγίων της Εκκλησίας με δεδομένα δογματικά λάθη. Αγίους τους έκανε το βίωμα, η εκλογή, η ομολογία την κατάλληλη στιγμή και η πράξη και όχι η θεολογική θεωρία. Και για να μην μιλάμε στον αέρα, ένα σχετικό παράδειγμα αποτελεί ο υπο των Αρειανών δεδιωγμένος και εξορισμένος Άγιος Ευστάθιος Αντιοχείας(~+330), για τον οποίο η θεολογική γραμματεία ομολογεί την λανθασμένη ουσιαστικά Τριαδολογία και Χριστολογία του καίτοι πρόεδρος της Α΄ Οικουμενικής και υπέρμαχος του ομοουσίου.

2) Το μόνο ερώτημα που τίθεται σε περιπτώσεις σαν και αυτές, είναι εάν το θύμα και υποψήφιος προς αναγνώριση μάρτυς πέθανε εντός της Εκκλησίας και εάν το μαρτύριο ήταν θρησκευτικού χαρακτήρα. Όλα τα άλλα είναι για να γεμίζει ο πρώην πατήρ Ευθύμιος και νυν κ. Τρικαμηνάς βιβλία, αφού το Μαρτύριο εξαλείφει τα πάντα.

3) Η Εκκλησία το μόνο που δεν δέχεται σε ένα μαρτύριο είναι το να ανήκει το θύμα επίσημα σε δεδομένη αίρεση. Γιατί στο όνομα υποτίθεται του Θεού και του Χριστού μαρτύρησαν για παράδειγμα και Γνωστικοί. Ο Άγιος Χρυσόστομος Σμύρνης μαρτύρησε εντός της Εκκλησίας και αρνήθηκε να σώσει το τομάρι του απαντώντας με δεδομένη Ορθόδοξη Ομολογία.

4) Οι Ιερείς τουλάχιστον στην Σμύρνη εκτελούνταν συστηματικά(μαρτύρησαν τα 3/4 των ιερέων δηλαδή όσους οι Τούρκοι έπιασαν και δεν φυγαδεύτηκαν). Αυτό φανερώνει πως οι εκτελέσεις δεν είχαν εθνικό χαρακτήρα. Και φυσικά όποιος αλλαξοπιστούσε παρέμενε στην πατρίδα. Αυτό και μόνο πιστοποιεί πολλά και δη περι του θρησκευτικού και όχι του εθνικού κριτηρίου θανατώσεως των Ελλήνων στις πατρίδες.

5) Οι Τούρκοι κατα πάγια τακτική τους αναγνώριζαν θρησκευτικές και όχι εθνικές μειονότητες. Τους Ρωμιούς τους αντιμετώπιζαν όχι σαν μιλιέτ αλλά σαν τζίμηδες, δηλαδή αλλόθρησκους οι οποίοι κατόπιν συνθήκης - τζίμας - είχαν διακίωμα να ασκούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα.

6) Στην Εκκλησία η αναγνώριση των Αγίων γίνεται με Σημεία και εφόσον κάποιος πιστός έχει τέτοιο διακαή πόθο να μάθει με τριμέρια. Ας παν οι σχετικοί ζηλωτές, μιας και απο ότι έχω καταλάβει πετάν όταν λειτουργούν, να κάνουν ένα τριμέρι, αν έχουν τα κότσια, για να τους πει ο Θεός που έχει κατατάξει τον Άγιο Χρυσόστομο. Η εκκλησία δεν είναι δικαστήριο και δημοσιογραφικό πάνελ για να κρίνουμε με έγγραφα αποφάσεις Αγιολογίας. Άσε που χωρίς απολογία δεν καταδικάζεται ουδείς. Το να βγάζει ο κ. Τρικαμηνάς και άλλοι βιβλία, για άτομα που δεν γνώρισαν ποτέ και ζήσαν προ αμνημονεύτων ετών, μόνοι ανέντιμο μπορεί να χαρακτηρισθεί.

7) Πολλοί απο αυτούς τους προεστούς εναντίους στον Άγιο Χρυσόστομο, δεν είναι τίποτε άλλο απο ζηλωτές του γλυκού νερού, που κατηγορούν τον χ Πατριάρχη για συμπροσευχή και με την ίδια ευκολία πάνε και "λειτουργούνται" σε Γοχίτικά κοινόβια(π.χ. Αγία Ειρήνη Χρυσοβαλάντου) σε ένα παραπλήσιο με τους Ουνίτες θέατρο σκιών και ράσων, σε ένα σκηνικό που συνιστά κλασσική περίπτωση αντιποιήσεως αρχής και συμπροσευχής.

Σηκώνουν το λάβαρο του Αντιπαπισμού, αποδεχόμενοι το αλάθητο των διδασκάλων τους, προσκυνώντας φιλιοκβικές εικόνες της Αγίας Τριάδος, τελώντας Παπικές γονυκλισίες, αναγνωρίζοντας τρίτους και τέταρτους άκυρους και αδειοδοτημένους απο τον Πάπα Γάμους και δεχόμενοι απόψεις σωτηριολογικές παραπλήσιες των καθαρτηρίων πυρών.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Για να μην παρεξηγηθώ, δεν απευθύνομαι προσωπικά σε κάποιο χρήστη εδώ και θεωρώ πως για το αντικειμενικό της αλήθειας, ορθώς παρατίθεται η ετέρα άποψη. Έτσι πρέπει.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Γεννήθηκε εις την Τριγλία της Βιθυνίας το 1867. Το 1902 ο γέρων Πατριάρχης Ιωακείμ ο Γ΄ τον χειροτονεί Μητροπολίτη Δράμας. Στον λόγο του λέει: «Εν όλη την καρδία και εν όλη την διανοία θα υπερασπίσω την εκκλησία και το γένος».

Ο ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ
Οι Βούλγαροι, οι Σέρβοι, οι Ρουμάνοι τους χρόνους τούτους έχουν αποδυθεί σε ανελέητο αγώνα αφανισμού του Ελληνισμού της Μακεδονίας. Ο Χρυσόστομος γράφει στο Φανάρι: «παρά τοις οργάνοις του Βουλγαρισμού προς παντελή εξολόθρευση και αφανισμό του ευσεβούς ημών Γένους». Γυρίζει τα χωριά της Μακεδονίας νουθετεί, εγκαρδιώνει, επαναφέρει σχισματικούς, παίρνει πίσω σχολεία και εκκλησίες από τους Βουλγάρους, κτίζει γυμναστήρια, νοσοκομεία, ορφανοτροφεία, αναγνωστήρια και ό,τι χρειάζεται για να βοηθήσει τον Ελληνισμό. Στην Αγχίαλο, όπου οι Βούλγαροι σκοτώνουν 3000 Έλληνες, ο Χρυσόστομος μαζεύει το ποίμνιο και το εγκαρδιώνει, ανοίγει κατάλογο εράνων βοηθείας για τα θύματα και το πρώτο όνομα είναι το δικό του. Λίγο αργότερα οι Ρουμανίζοντες θερίζουν στο χωριό Βραζοβίτσα τον Μητροπολίτη Φώτιο. Ο Χρυσόστομος, παρών, βοηθά. Τώρα αρχίζουν να τον κυνηγούν μαζί με τους Βούλαρους και οι Τούρκοι, με την κατηγορία ότι υπέθαλπτε Ελληνικά αντάρτικα σώματα. Ο βαλής Ρεούφ πασάς της Θεσσαλονίκης του απαγορεύει να περιοδεύει.


Α και Β ΕΞΟΡΙΑ
30.08.1907: Τον απομακρύνουν από την Μητρόπολη Τούρκοι χωροφύλακες. Στον αποχαιρετισμό ο δημογέρων Νίκας λέει «μας παρέλαβες λαγούς και μας έκανες λιοντάρια». Ο Μακεδομάχος Μητροπολίτης λέει στον Πατριάρχη "Ζητώ σταυρό, μεγάλο σταυρό" και ο Πατριάρχης στις 10.05.1910 τον στέλνει Μητροπολίτη στην Σμύρνη. Εκεί θερμαίνει το Ελληνικό φρόνημα. Στα επιστολόχαρτα της Μητροπόλεως Σμύρνης τολμά να τυπώσει επικεφαλίδα τον δικέφαλο αετό. Στον πρώτο διωγμό κατά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο βοηθά κόσμο με ναυλωμένα καΐκια να σωθεί σε ασφαλή μέρη, μιλά σε Οθωμανούς αξιωματούχους, δίνει συνεντεύξεις, εξηγεί για τον διωγμό των Ελλήνων της Ανατολής. Ο Ραχμή μπέης τον απειλεί με εξορία, ενώ ο πρέσβης της Γερμανίας στην Κωνσταντινούπολη γράφει για τον Μητροπολίτη Σμύρνης «εξήρθη εις το ύψος του καλύτερου επί της γης κλήρου». Ο υπουργός θρησκευμάτων του Σουλτάνου ζητά την ανάκληση του από την Σμύρνη και στις 20.08.1914 Τούρκοι αστυνομικοί οδηγούν τον Μητροπολίτη στην Κωνσταντινούπολη.

Ξαναγυρίζει με το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου. Τώρα διοικητής είναι ο Νουρεδδίν πασάς που ετοιμάζει μυστικά στρατό, ο Χρυσόστομος τον καταγγέλει στους αρμοστές των νικητών στην Πόλη και ο Νουρεδδίν πασάς απομακρύνεται. Στις 02.05.1919 αποβιβάζονται οι Έλληνες στην Σμύρνη.


ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ και ΜΑΡΤΥΡΑΣ
Ο Δεσπότης ευλογεί τις σημαίες του Ελληνικού στρατού. Τώρα ο Χρυσόστομος γίνεται προστάτης των Τούρκων, μοιράζει τρόφιμα, φάρμακα, τους περιθάλπτει. Από το 1919 έως το 1922 σηκώνει σταυρό μεγάλο σταυρό όπως ζήτησε. Αντιμετωπίζει τον αντιφατικό Α.Στεργιάδη, βοηθά με κάθε μέσο την απελευθερωτική Μικρασιατική εκστρατεία και όταν τα πράγματα γίνονται δύσκολα, το 1922 γίνεται πρόεδρος της Μικρασιατικής Αμύνης, την οργανώνει με χρήμα και όπλα για την προστασία του Ελληνισμού (δυστυχώς ξεκίνησε αργά αυτή η προσπάθεια). Όταν τέλος καταρρέουν τα πάντα δείχνει τη μεγαλωσύνη του...

Σαράντος Ι. Καργάκος
Ο Εθνομάρτυς Χρυσόστομος, Μητροπολίτης Σμύρνης

Το μαρτύριον

Σ' ένα βιβλίο μας για τον μικρασιατικό πόλεμο, αναφερόμενοι στον μαρτυρικό θάνατο του Χρυσοστόμου, είχαμε γράψει: «Ο Χρυσόστομος δίκαια ανήκει στους μεγαλομάρτυρες του έθνους, που κρατούν ψηλά την περηφάνειά του, όταν την τσακίζουν με τη δειλία τους και την αβελτηρία τους οι πολιτικοί μας ηγέτες» (Ένθ.αv. σσ. 75-76). Στην απροστάτευτη Σμύρνη, που όλοι οι στρατιωτικοί και πολιτικοί παράγοντες την εγκαταλείπουν προστρέχει να βρει καταφύγιο όλος ο άμαχος πληθυσμός της Μ. Ασίας. Ο μόνος που δεν την εγκαταλείπει είναι ο Χρυσόστομος. Όταν ο αρχιεπίσκοπος των Καθολικών την υστάτη ώρα, στις 25 Αυγούστου, του εξασφαλίζει θέση επί αναχωρούντος ατμοπλοίου και τον εξορκίζει να εγκαταλείψει την καταδικασμένη πόλη για να γλυτώσει από την οργή των Τούρκων, ο Μητροπολίτης ατάραχος απαντά: «Παράδοσις του ελληνικού κλήρου αλλά και χρέος του καλού ποιμένος είναι να παραμείνη με το ποίμνιόν του». Είναι η στιγμή που ο Χρυσόστομος περνά στο χώρο της αθανασίας και συγκαταλέγεται στο χορό των μαρτύρων και των αγίων του Γένους. Η ώρα του Γολγοθά επλησίασε. Είναι μόνος, αυτός και το ποίμνιό του. Ο τελευταίος επίσημος Έλληνας που έφυγε, είναι ο μεγάλος μαθηματικός Κωνσταντίνος Καραθεοδωρής, πρύτανις του Ιωνικού πανεπιστημίου.

Στις 27 Αυγούστου γίνεται η πρώτη εμφάνιση Τούρκων «τσετών» (=ατάκτων) υπό τον Κιορ (=μονόφθαλμος) Μπεχλιβάν στη Σμύρνη. Τρομοκρατία απλώνεται στην πόλη. Τα πλήθη συρρέουν στη Μητρόπολη. Ο Χρυσόστομος, βοηθούμενος από τον αδελφό του Ευγένιο, κάνει ό,τι μπορεί για να βοηθήσει. Την επομένη τελεί λειτουργία στην Αγία Φωτεινή. Είναι κάτωχρος από τη νηστεία και την αγρύπνια. Όταν όμως βγαίνει στην Ωραία Πύλη γονατίζει και προσεύχεται σαν ταπεινός λευίτης και εγείρεται ως άγιος. Είναι το τελευταίο κήρυγμά του «Η Θεία Πρόνοια, λέγει, δοκιμάζει την πίστιν μας και το θάρρος μας και την υπομονή μας την ώραν αυτήν. Αλλ' ο Θεός δεν εγκαταλείπει τους χριστιανούς. Εις τας τρικυμίας αναφαίνεται ο καλός ναυτικός και εις τας δοκιμασίας ο καλός Χριστιανός. Προσεύχεσθε και θα παρέλθη το ποτήριον τούτο. Θα ίδωμεν πάλιν καλάς ημέρας και θα ευλογήσωμεν τον Θεόν. Θαρρείτε ως εμπρέπει εις καλούς χριστιανούς».

Την ίδια μέρα εισήλθε στη Σμύρνη και ο ορκισμένος εχθρός του, ο στρατηγός Νουρεντίν πασάς. Πρώτη ενέργεια του άλλοτε σφαγέα της Ιωνίας ήταν να εκδώσει προκήρυξη με την οποία καλούσε να παραδοθούν όλοι οι Έλληνες και Αρμένιοι από ηλικίας 18 έως 45 ετών, «διότι, όπως λέγει η προκήρυξη, έλαβον επισήμως τα όπλα εναντίον της πατρίδος, διότι κατετάγησαν εις τον εχθρικόν στρατόν, διότι...»(13) Δεύτερη ενέργεια του Νουρεντίν ήταν να ταπεινώσει και να εξοντώσει τον αλύγιστο δεσπότη. Είχε τελειώσει η λειτουργία, όταν ένας υπαστυνόμος τον πληροφόρησε ότι ο φρούραρχος Σαλή Ζεκή βέης τον ζητά στο φρουραρχείο. Γαλήνιος ο Χρυσόστομος αποχαιρετά το πλήθος, και ανεχώρησε με τον «καβάση» (κλητήρα) του, Θωμά Βούλτσιο. Από την κατάθεση του τελευταίου αποσπώμε τις πιο έγκυρες πληροφορίες. Ο φρούραρχος δέχτηκε τον Χρυσόστομο, του προσέφερε βυσσινάδα και του υπαγόρευσε μια διαταγή. Μ' ένα αυτοκίνητο που τους παρεχώρησαν Αμερικανοί αξιωματικοί επέστρεψαν στη Μητρόπολη. Ο Μητροπολίτης αντέγραψε και κοινοποίησε στο λαό τη διαταγή του φρουράρχου: να παραδοθούν τα όπλα και όλοι να μείνουν στα σπίτια τους. Στις οκτώ το βράδυ ήλθε ο ίδιος αστυνόμος με δύο οπλισμένους στρατιώτες. Για τα παρακάτω αφήνουμε να μιλήσει ο Θωμάς Βούλτσιος που έμεινε επί μία 20ετία κοντά στον Χρυσόστομο:

«...Ήλθαν να πάρουν το δεσπότη πως τον ζητά ο νομάρχης, δεν είπαν το όνομα, να πάη στο διοικητήριο με τρείς δημογέροντες. Επήραμε τον Τσουρουκτζόγλου και τον Κλιμάνογλου και εμπήκαν οι τρείς και οι αστυνομικοί στο αυτοκίνητο, για μένα δεν είχε θέσι και μούπε ο δεσπότης να περιμένω στη μητρόπολι. Στας δέκα το βράδυ ένας από τους στρατιώτες, που ήλθαν το απόγευμα, έφερε μία κάρτα του δεσπότη για τον αδελφό του Ευγένιο. Του έγραφε: «Αγαπητέ αδελφέ, Μας εκράτησαν απόψε εμέ ως πρόεδρον της Μικρασιατικής αμύνης, τους άλλους ως μέλη. Μην ανησυχήτε». Ο Ευγένιος άρχισε να κλαίη. Το άλλο πρωί, Κυριακή, στας 8 με στέλλει να μάθω για το δεσπότη. Ευρήκα το Ζαδέ της τραπέζης. Πριν μισή ώρα συνάντησε τον υπαστυνόμο που είχε πάει τό δεσπότη. Αυτός του είπε πως το δεσπότη τον χάλασαν, καθώς και τους δύο δημογέροντες. Έτσι έγιναν. Ως την Τετάρτη που έφυγα δεν μπόρεσα να μάθω τίποτα άλλο».

Για την ιστορία, αξίζει να σημειώσουμε πως οι Τούρκοι «χάλασαν» και τον πιστό Ευγένιο. Τον κράτησαν φυλακή επί 6 μήνες και μετά τον απηγχόνισαν. Όμως αυτά που δεν έμαθε ο Θωμάς Βούλτσιος, για τις τελευταίες στιγμές του Χρυσοστόμου, τα μάθαμε από άλλον, από μία απροσδόκητη και έγκυρη πηγή. Πρόκειται για το βιβλίο του Αμερικανού προξένου George Horton, «Η κατάρα της Ασίας». Ο Χόρτον έζησε από κοντά το δράμα της Σμύρνης, βοήθησε τον πληθυσμό της και την τραγούδησε στα π
οιήματά του. Αλλά προτού δώσουμε το λόγο σ' αυτόν, ας δούμε τι έγραψε για τη συνάντηση Νουρεντίν-Χρυσοστόμου ο συγγραφέας Μιχ. Ροδάς, που είχε υπηρετήσει ως διευθυντής του Γραφείου Τύπου της Αρμοστείας. Ο Νουρεντίν, μόλις μπήκε στο γραφείο του ο Χρυσόστομος, έβγαλε έναν ογκώδη φάκελλο που έγραφε «Φάκελος Χρυσοστόμου». Τον άνοιξε κι έδειξε όλα τα αποκόμματα έφημερίδων που περιείχαν λόγους του Χρυσοστόμου και τον ερώτησε:

-Είναι δικοί σου οι λόγοι αυτοί;

-Ναι, απάντησε ο Δεσπότης, με αξιοπρέπεια άνθρώπου, που εγνώριζε τι εσήμαιναν τα ερωτήματα του Τούρκου στρατηγού(14).

Ακολούθως ο Ροδάς γράφει ότι ο Νουρεντίν «διέταξε να τον πάρουν και να τον προσφέρουν στον λαό, για να κορέση την εκδίκησί του. Πραγματικά, τον κατέβασαν ως την πόρτα και τον έσπρωξαν προς το έξαλλο πλήθος. Πρόσωπα που είδαν την σκηνή αυτή, λένε ότι το πλήθος του εξέσκισε τα ράσα, του έκοψε τα γένεια και τα μαλλιά, του πήρε το εγκόλπιο και το χρυσό του Σταυρό, τον έσυρε ως το Τιρκιλίκ, τον Τουρκομαχαλά, και εκεί ένας μελαψός Τούρκος της Συρίας του έδωσε μια μαχαιριά και τον αποτελείωσε. Το μέρος που ετάφη παρέμεινε άγνωστο, αv και έγιναν αργότερα έρευνες, για να εξακριβωθούν τα περιστατικά του θανάτου του. Η θυσία του Σμύρνης Χρυσοστόμου εφώτισε όλο το μικρασιατικό δράμα. Γιατί αυτός στάθηκε ο μοναδικός ήρωας».

Και τώρα ο λόγος στον Αμερικανό Ζώρζ Χόρτον. Γράφει στις σσ. 93-94 του βιβλίου του (ελληνική μετάφραση) τα ακόλουθα: «Όπως λέγουν, (ο Νουρεντίν) είχε υιοθετήσει τη μεσαιωνική ιδέα να παραδώση τον Μητροπολίτη στον φανατικό όχλο, για να τον κάνει ό,τι ήθελε. Δεν υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις της ορθότητος αυτής της διαπιστώσεως, είναι όμως βέβαιο, ότι ο Μητροπολίτης θανατώθηκε απ' τον όχλο. Εβιαιοπράγησαν επάνω του, του ξερρίζωσαντην γενειάδα του, τον εχτύπησαν με ρόπαλα και με μαχαιριές, ωσότου πέθανε, και ύστερα τον έσυραν σβαρνίζοντάς τον επάνω στους δρόμους. Το μοναδικό του φταίξιμο ήταν ότι ήταν ένας Έλλην με μεγάλο πατριωτισμό και ευγλωττία που επιθυμούσε την πρόοδο της φυλής του και εργαζόταν για το σκοπό αυτό»(15)

Ο Χόρτον, πέρα από τα μαρτύριο του Χρυσοστόμου, μας δίνει και συγκλονιστικά στιγμιότυπα από την καταστροφή της Σμύρνης, που έδωσε το πρότυπο στον Χίτλερ για την καταστροφή της Βαρσοβίας*.

Αλλ' υπάρχει και μία άλλη -ελληνική αυτή τη φορά-μαρτυρία, που δεν ξέρω για ποιους λόγους αγνοείται. Πρόκειται για το φυλλάδιο που τύπωσε το 1925 (τρία χρόνια μετά την καταστροφή) ο πολεμικός ανταποκριτής Κώστας Μισαηλίδης(16) και το οποίο αναφέρεται στις τελευταίες ημέρες της Σμύρνης. Οι πληροφορίες που δίνει για το μαρτύριο του Χρυσοστόμου είναι συγκλονιστικές. Γράφει:

«Λίγο πριν το μεσημέρι της Κυριακής, έβγαλαν το Μητροπολίτη από το φρουραρχείο.

- Να οι δικαστές σου και οι τζελάτηδές σου (δήμιοι), του είπεν ο φρούραρχος συνταγματάρχης Σαλήχ Ζακήμ Εφέντης.

Και τον παρέδωσε στον μαινόμενον όχλο που αποβραδύς ξημερώθηκε εκεί -βαλμένος, από τον Νουρεδίν- να τον προσμένη.

Κι αρχινά το μαρτύριο.

Ο δρόμος απ' την Πλατεία του Διοικητηρίου ως την πλατεία του Ικί Τσεσμέ -

Τούρκικη συνοικία της Σμύρνης- αγρίεψε από το μαρτύριο του καινούργιου αυτού Εθνομάρτυρα.

Του έβγαλαν με ξιφολόγχη τα μάτια, του έκοψαν τ' αυτιά και τη γλώσσα. Τον έσυραν από τα γένεια και τα μαλλιά. Γύρω απ' το σώμα του έστησεν η απάνθρωπη, η αφάνταστα βάρβαρη τουρκική μανία τον πιο φρικτό χορό. Δεν άφησαν τίποτε το

σκληρό και το εξευτελιστικό που να μην το κάμουν στο αφανισμένο και μισοσκοτωμένο κορμί του Χρυσοστόμου.

Κι εσύρθηκεν έτσι, ως τους Ικί-Τσεσμέ, ο γέρων Μητροπολίτης Σμύρνης, κατακομματιασμένος. Από το κορμί του, εκεί, το μεθυσμένο από κτηνωδία πλήθος πήρε ένα κομμάτι της σάρκας του Χρυσοστόμου για φυλακτό ματωμένο. Το κεφάλι του με βγαλμένα τα μάτια, κομμένα τ' αυτιά και τη γλώσσα, με τα γένεια ξερριζωμένα και μαύρο από το ξύλο, αιματοστάλαχτο το έμπηξαν στην πατερίτσα του και η πομπή μαινόμενη από βλαστήμιες και σαρκασμό, το περιέφερε στους Τουρκομαχαλάδες.

Την ίδια ώρα ο Τσουρουκτσόγλου και ο Κλιμάνογλου μαρτυρούσαν, δεμένοι από τα πόδια, πίσω από ένα αυτοκίνητο που ακολουθούσε τον όχλο που τυραννούσε τον Μητροπολίτη»**.



ΓΑΛΛΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Τον Οκτώβριο του 1922, ο Εδουάρδος Σουλιέ, πάστωρ και βουλευτής Παρισίων καταθέτει για τον θάνατό του Χρυσόστομου στην Γαλλική Βουλή: "Οδήγησαν τον ιεράρχη μπρος από ένα κουρείο, του ξερίζωσαν τα γένια τον μαχαίρωσαν, του έκοψαν την μύτη και τα αυτιά. Ήταν παρόντες ναύτες μας, πάνοπλοι, αγανακτησμένοι, έξαλλοι. Ο επικεφαλής αξιωματικός τους απειλούσε με το περίστροφο, αν επέμβουν. Ύστερα, τον μετέφεραν στις τούρκικες συνοικίες, όπου τον διαμέλισαν και τον άφησαν βορά εις τους σκύλους".
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από filotas »

(Μαρτυρία ενός Γάλλου για το μαρτύριο του Αγίου)

Μία γαλλική περίπολος από είκοσι άνδρες, τους οποίους συνόδευα μαζί μʼ έναν άλλο πολιτοφύλακα, κατευθύνθηκε αμέσως στη Μητρόπολη, με σκοπό να πεισθεί ο μητροπολίτης να έλθει και να παραμείνει στην εκκλησία της Sacre-Coeur ή στο Γαλλικό Προξενείο. Ο μητροπολίτης Χρυσόστομος δεν δέχθηκε, λέγοντας ότι σαν καλός ποιμένας είχε χρέος να μείνει κοντά στο ποίμνιό του. Όταν η περίπολος έβγαινε από τη Μητρόπολη, ένα αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν ένας Τούρκος αξιωματικός και δύο στρατιώτες, με τις λόγχες πάνω στα όπλα, σταμάτησε μπροστά από το μητροπολιτικό κτίριο. Ο αξιωματικός ανέβηκε επάνω και διέταξε τον μητροπολίτη να τον ακολουθήσει στον Νουρεντίν πασά, τον στρατιωτικό διοικητή. Βλέποντας ότι απάγεται ο μητροπολίτης, είπα στους άνδρες της περιπόλου να πάρουμε από πίσω το αυτοκίνητο. Φθάσαμε μπροστά στον Μεγάλο Στρατώνα, όπου βρισκόταν ο στρατιωτικός διοικητής, ο στρατηγός Νουρεντίν. Ο αξιωματικός που συνόδευε τον Χρυσόστομο, τον οδήγησε μπροστά στον Νουρεντίν. Σε δέκα λεπτά, και ενώ ο Χρυσόστομος κατέβαινε, βγήκε στο μπαλκόνι του κτιρίου ο Νουρεντίν πασάς, ο οποίος απευθύνθηκε στους χίλους με χίλιους πεντακόσιους μουσουλμάνους, άνδρες και γυναίκες, που βρίσκονταν στην πλατεία· τους είπε ότι τους παραδίδει, τον μητροπολίτη, προσθέτοντας χαρακτηριστικά τις φράσεις: «Αν σας έκανε καλό, να του το ανταποδώσετε· αν σας έκανε κακό, να του κάνετε και εσείς κακό!»

Ο όχλος άρπαξε χωρίς χρονοτριβή τον μητροπολίτη και τον οδήγησε πιο πέρα, μπροστά στο κομμωτήριο του Ismail, ενός Ιταλού προστατευόμενου· εκεί σταμάτησαν και τον έντυσαν με μία άσπρη μπλούζα που πήραν από τον κομμωτή· άρχισαν αμέσως να τον χτυπούν λυσσασμένα με γροθιές και με ξύλα, και να τον φτύνουν στο πρόσωπο· του τρύπησαν με μαχαιριές το σώμα· του ξερίζωσαν τη γενειάδα· του έβγαλαν τα μάτια· του έκοψαν τη μύτη και τα αυτιά.» Πρέπει να σημειώσουμε, ότι η γαλλική περίπολος παρακολουθούσε τα γεγονότα μέχρι τη σκηνή που περιγράψαμε. Οι άνδρες που την αποτελούσαν (επρόκειτο για ναύτες), είχαν βγει έξω απʼ τα ρούχα τους, έτρεμαν χωρίς υπερβολή από την αγανάκτηση και ήθελαν να επέμβουν. Ο επικεφαλής, όμως, αξιωματικός, με το περίστροφο στο χέρι ακολουθούσε τις διαταγές που τους είχαν δοθεί και τους εμπόδισε να κάνουν οποιαδήποτε κίνηση. Στη συνέχεια, δεν είδαμε πια το μητροπολίτη, που τον αποτελείωσαν σε μικρή απόσταση πιο πέρα».

(Rene Puaux, «Ο θάνατος της Σμύρνης»,
Αθήνα 1992, σσ. 57-58 ).

Αντιγραφή από το ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΝ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ
http://www.egolpio.com/AGIOLOGIO/xrusostomos_smurne.htm
Απάντηση

Επιστροφή στο “Βίοι Αγίων και Γερόντων”