Σημεία από τα Ευαγγέλια

Ερωτήματα περί της Αγίας Γραφής

Συντονιστής: Συντονιστές

aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24978
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από aposal »

Σημείο 24 :

Ποια είναι η σημασία της φράσης «Έλεον θέλω και ου θυσίαν» (Ματθ. ιβ΄, 7);

7. Ει δε εγνώκειτε τι εστίν έλεον θέλω και ου θυσίαν, ουκ αν κατεδικάσατε τους αναιτίους.

7. (ερμηνεία Π. Τρεμπέλα) Εάν όμως είχατε κατανοήσει το τι σημαίνει : Θέλω εύσπλαχνη διάθεση και συμπάθεια και όχι θυσία, που δεν συνοδεύεται από πραγματική αφοσίωση και ειλικρινή αγάπη, δεν θα καταδικάζατε τους αθώους και ελεύθερους κατηγορίας μαθητές μου.


Με αφορμή τις κατηγορίες των Φαρισαίων εναντίον των μαθητών του Ιησού, επειδή αυτοί μάδησαν στάχυα, για να φάνε ενώ ήταν Σάββατο, ο Ιησούς τους ανέφερε ότι και ο Δαυίδ, όταν πείνασε, αυτός και όσοι ήσαν μαζί του, εισήλθαν στον ναό , ημέρα Σάββατο και έφαγαν τους άρτους που ήσαν βαλμένοι για θυσία πάνω στην τράπεζα, ενώ η είσοδος επιτρεπόταν μόνο στους ιερείς. Επειδή όμως η ανάγκη το επέβαλε και οι αφιερωμένοι στον Θεό άρτοι χρησιμοποιήθηκαν για την διατροφή των ανθρώπων, ο Θεός δεν οργίστηκε. Αλλά και οι ιερείς, μέσα στο ιερό, καταλύουν το Σάββατο με την εργασία που κάνουν, κόβοντας ξύλα, ανάβοντας φωτιά, σφάζοντας και τεμαχίζοντας ζώα για τις θυσίες. Για τις εργασίες τους όμως αυτές είναι ακατηγόρητοι. Αλλά εσείς Φαρισαίοι , λέει ο Κύριος, δεν γνωρίζετε καλά τον νόμο, αφού δεν γνωρίζατε όλα τα παραπάνω και επιπλέον δεν έχετε καταλάβει ότι αυτό που θέλω είναι η ευσπλαχνική διάθεση και η συμπάθεια και όχι η θυσία.

Σημείο 25 :

Ποια είναι η ερμηνεία της παραβολής των εργατών του αμπελώνα; Σύμφωνα με την παραβολή αυτή (Ματθ κ΄ 1-16), ένας οικοκύρης βγήκε το πρωί για να μισθώσει εργάτες για το αμπέλι του. Συμφώνησε να τους δώσει, για μεροκάματο, ένα δηνάριο. Αργότερα βγήκε για να μισθώσει κι άλλους εργάτες με την υπόσχεση να τους δώσει ό,τι είναι δίκαιο. Πιο αργά ξαναβγήκε και μίσθωσε κι άλλους και αργότερα κι άλλους. Όταν τελείωσε η εργάσιμη ημέρα, όλους τους πλήρωσε το ίδιο, ανεξάρτητα από την ώρα που έπιασαν δουλειά, με αποτέλεσμα αυτοί που έπιασαν πρώτοι δουλειά να διαμαρτυρηθούν και να ζητήσουν επιπλέον αμοιβή. Ο οικοκύρης όμως τους απάντησε ότι η συμφωνία ήταν για ένα δηνάριο την ημέρα και ότι στο δικό του κτήμα αυτός κάνει κουμάντο.

Ο Ιησούς με την παραβολή αυτή αναφέρεται σε όσους δυσανασχετούν γιατί ενώ άρχισαν πρώτοι, χρονικά, τον αγώνα υπέρ του Χριστιανισμού, ο Κύριος δεν τους ξεχωρίζει από τους υπολοίπους, που επίσης δίνουν τον ίδιο αγώνα, έστω και αν ξεκίνησαν να τον δίνουν μεταγενέστερα. Γιατί πολλοί θα είναι οι προσκεκλημένοι από τον Χριστό, αλλά λίγοι οι εκλεκτοί και δεν εξαρτάται η αμοιβή, που δίνει ο Κύριος από τον περισσότερο χρόνο, αλλά από την προθυμία που θα δείξουμε και η αμοιβή αυτή θα μας δοθεί κατά το έλεος και την φιλανθρωπία Του.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24978
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από aposal »

Σημείο 26 :

Η παραβολή των βασιλικών γάμων :
Στην παραβολή αυτή (Ματθ κβ΄ 1-14) αναφέρεται ότι ένας βασιλιάς είχε μεγάλη χαρά που πάντρευε το γιο του και γι’ αυτό προσκάλεσε κάποια άτομα για να παραστούν στο τραπέζι των βασιλικών γάμων. Αυτοί όμως αδιαφόρησαν και έφυγαν, άλλος για να ασχοληθεί με το χωράφι του και άλλος με την επιχείρησή του. Κάποιοι άλλοι έβρισαν τους δούλους που πήγαν να τους προσκαλέσουν και τους σκότωσαν. Ο βασιλιάς τότε θύμωσε και έστειλε το στρατό του και εξολόθρευσε τους φονιάδες των δούλων του. Στη συνέχεια ο βασιλιάς έστειλε άλλους δούλους του για να προσκαλέσουν όλο τον κόσμο. Από αυτούς που ήρθαν ήταν ένα που δεν ήταν ντυμένος κατάλληλα και ο βασιλιάς του είπε : Πώς μπήκες εδώ χωρίς ρούχα γάμου; Εύκολο ήταν να απευθυνθείς στην Υπηρεσία μου και να πάρεις τέτοια ρούχα. Και αμέσως μετά διέταξε τους υπηρέτες του να τον πετάξουν έξω στο σκοτάδι.
Στην παραβολή αυτή, τι συμβολίζουν :

1. Το τραπέζι των βασιλικών γάμων.
2. Οι δούλοι του βασιλέα που κάλεσαν τους προσκεκλημένους.
3. Οι πρώτη φουρνιά των προσκεκλημένων, που όχι μόνο δεν προσήλθαν, αλλά συνέλαβαν τους δούλους, τους έβρισαν, τους χτύπησαν και τους σκότωσαν.
4. Τα στρατεύματα που σκότωσαν τους φονιάδες.
5. Η δεύτερη έξοδος των δούλων που απηύθυναν την πρόσκληση για τους βασιλικούς γάμους σε όλους.
6. Ο καθισμένος στο τραπέζι του γάμου που δεν φορούσε το κατάλληλο ένδυμα,
7. Η υπηρεσία του βασιλιά προς την οποία έπρεπε να απευθυνθεί ο μη έχων το κατάλληλα ένδυμα, προκειμένου να το προμηθευτεί.
8. Η τιμωρία του μη έχοντος το κατάλληλο ένδυμα, που τον πέταξαν στο σκοτάδι.


1. Ο βασιλιάς συμβολίζει τον Θεό, που προσκαλεί τους ανθρώπους στην Ουράνιο Βασιλεία (γαμήλιο τραπέζι).
2. Τους προφήτες που απεστάλησαν από τον Θεό για να επαναφέρουν τους ανθρώπους στον ίσιο δρόμο (και την Ουράνιο Βασιλεία).
3. Τους πρώτους προσκεκλημένους, που είναι οι Ισραηλίτες, που ήταν ο πρώτος λαός που πίστευε στον αληθινό Θεό, οι οποίοι όμως, όχι μόνο αγνόησαν τους προφήτες, αλλά τους έβρισαν, τους χτύπησαν και τους σκότωσαν.
4. Την τιμωρία που επέτρεψε ο Θεός να υποστούν οι Ισραηλίτες από άλλους λαούς.
5. Αφορά στη δεύτερη πρόσκληση του Θεού για την Ουράνιο Βασιλεία, η οποία απευθύνεται πλέον στους υπόλοιπους ανθρώπους (τους εθνικούς).
6. Τον Χριστιανό, που όμως είναι Χριστιανός μόνο στους τύπους (χωρίς πνευματικές αρετές).
7. Η υπηρεσία είναι οι εξουσιοδοτημένοι ιερείς, που μέσω των μυστηρίων της Εκκλησίας μπορούν να επαναφέρουν τον άνθρωπο κοντά στον Θεό.
8. Την κόλαση, όπου είναι κλαυθμός και το τρίξιμο των δοντιών.



Σημείο 27 :

Ποιο είναι το νόημα της παραβολής των δέκα παρθένων (Ματθ κε΄ 1-13);

Πρέπει να είμαστε συνεχώς έτοιμοι και άγρυπνοι (πνευματικά προετοιμασμένοι), γιατί δεν γνωρίζουμε ούτε τη μέρα, ούτε την ώρα κατά την οποία θα έλθει ο Κύριος για να μπούμε μαζί Του στην Βασιλεία των Ουρανών. Δεν ξέρουμε δηλαδή πότε θα πεθάνουμε, γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πάντα προετοιμασμένοι.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24978
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από aposal »

Σημείο 28 :

Ποιο είναι το νόημα της φράσης «Όποιος θέλει να σώσει τη ζωή του, θα την χάσει. Και όποιος την χάση για μένα, θα την βρει» (Ματθ. ιστ΄, 25);

25. Ος γαρ αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, απολέσει αυτήν. Ός δ’ αν απολέση την ψυχήν αυτού ένεκεν εμού, ευρήσει αυτήν.

(Ερμηνεία Π. Τρεμπέλα) :
25. Διότι εκείνος που θέλει να σώσει τη ζωή του, αυτός θα χάσει την πνευματική και μακαρία ζωή. Κι εκείνος που θα χάσει τη ζωή του για την ομολογία και την υπακοή του σ’ εμένα θα την βρει στη μελλοντική ζωή, όπου θα κερδίσει την αιώνια ζωή.

Σημείο 29 :

Σε ποιο χωρίο των Ευαγγελίων γίνεται αναφορά στη σπουδαιότητα της νηστείας;

(Ματθ. ιζ΄, 19-21)
19. Τότε προσελθόντες οι μαθηταί τω Ιησού κατ’ ιδίαν είπον : διατί ημείς ουκ ηδυνήθημεν εκβαλείν αυτό;
20. Ο δε Ιησούς είπεν αυτοίς : δια την απιστίαν υμών, αμήν γαρ λέγω υμίν, εάν έχητε πίστιν ως κόκκον σινάπεως, ερείτε τω όρει τούτω, μετάβηθι εντεύθεν εκεί και μεταβήσεται και ουδέν αδυνατήσει υμίν.
21. Τούτο δε το γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία.


(Ερμηνεία Π. Τρεμπέλα) :
19. Τότε, αφού οι μαθητές πλησίασαν ιδιαίτερα τον Ιησού, είπαν : Γιατί εμείς δεν μπορέσαμε να βγάλουμε το δαιμόνιο αυτό;
20. Ο δε Κύριος τους είπε : Επειδή σας λείπει η πίστη. Γιατί, σας μιλώ ειλικρινά, εάν έχετε θερμή πίστη και δυνατή σαν τον μικρό κόκκο του σιναπιού, θα πείτε στο βουνό αυτό : Πήγαινε από εδώ εκεί και θα μετακινηθεί. Και τίποτε δεν θα είναι αδύνατο σε σας.
21. Αυτό το είδος των δαιμόνων δεν βγαίνει από τον άνθρωπο, που έχει καταληφθεί από αυτό, παρά με προσευχή που συνοδεύεται από νηστεία, ώστε η προσευχή να γίνεται με όσο το δυνατόν μυαλό πιο ελαφρύ και προσηλωμένο στο Θεό.


Σημείο 30 :

Ποιο είναι το νόημα της φράσης «Φωνή βοώντος εν τη ερήμω, ετοιμάσατε την οδόν Κυρίου, ευθείας ποιείτε τας τρίβους αυτού» (Μαρκ. α΄, 3);

(Ερμηνεία Π. Τρεμπέλα) :
Και ο απεσταλμένος αυτός (σημείωση : ο Ευαγγελιστής αναφέρεται στον Ιωάννη τον Πρόδρομο) είναι εκείνος περί του οποίου προείπεν ο Προφήτης Ησαΐσας τα εξής : «Φωνή ανθρώπου που κράζει στην έρημο και λέγει : Ετοιμάστε το δρόμο δια του οποίου θα έλθει προς εσάς ο Κύριος. Κάντε ίσιους και ομαλούς τους δρόμους από τους οποίους θα περάσει.
ΔΗΛΑΔΗ : Ξερριζώστε από τις ψυχές σας τα αγκάθια των αμαρτωλών παθών, ρίξτε μακριά τους λίθους του εγωισμού και της πώρωσης και καθαρίστε με την μετάνοια το εσωτερικό σας, ώστε να δεχθεί τον Κύριο.


Σημείο 31 :

Και εθεράπευσε πολλούς κακώς έχοντας ποικίλαι νόσοις και δαιμόνια πολλά εξέβαλε και ουκ ήφιε λαλείν τα δαιμόνια ότι ήδεισαν αυτόν Χριστόν είναι (Μαρκ. α΄, 34). Γιατί ο Χριστός δεν άφηνε στα δαιμόνια να μιλούν λέγοντας ότι είναι ο Μεσσίας;

(Ερμηνεία Π. Τρεμπέλα) :
Και θεράπευσε πολλούς που έπασχαν από διάφορα είδη ασθένειας και έβγαλε πολλά δαιμόνια από εκείνους που υπέφεραν από αυτά. Και δεν άφηνε ο Ιησούς τα δαιμόνια να μιλούν, διότι γνώριζαν ότι είναι ο Χριστός και μαρτυρούσαν γι’ αυτόν, είτε δια να φαίνονται σύμμαχοι και συνεργάτες Του και ύπουλα να ελκύσουν την εμπιστοσύνη του κόσμου, είτε δια να προκαλέσουν παράταιρο συναγερμό του λαού υπέρ του Ιησού, που θα δημιουργούσε πειρασμούς και εμπόδια στο έργο Του.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Για να κάνουμε μια προσπάθεια Απόστολε. Αν και στα θέματα Γραφής, μη δημοφιλή ούτε στα μοναστηριακά εν τω αρχονταρίκιω ροφήματα, συνηθίζεται η μοναξιά.

Θέμα 1ο: Σημείο 1 : [b]Τι εννοεί ο Ιωάννης ο Πρόδρομος όταν λέει : [/b]«...παν ουν δένδρον μη ποιούν καρπόν καλόν εκκόπτεται και εις πυρ βάλλεται» (Ματθ γ΄ 10);

Χωρίο που μάλλον αντλεί απο συγκεκριμένα προφητικά χωρία, όπου ο Ισραήλ εμφανίζεται ως φυτεμένο δένδρο στην Παλαιστίνη και παρά την αδυναμία του περιφραγμένο απο το Θεό σε σχέση με τους πιο δυνατούς επιβούλους γειτονές του. Άλλοτε αυτό το δένδρο παίρνει την μορφή του αμπελώνος -Ησαΐας- άλλες φορές την μορφή της συκής -Ιερεμίας νομίζω ή Ιεζεκιήλ- λογικά απο εκεί αντλούν οι παραβολές του αμπελώνος και η ιδέα της ακάρπου ή ξηρανθείσης συκής, ως παραβολής και ως γεγονότος.

Στις συγκεκριμένες παραβολές ο σάπιος δεν είναι γενικά ο Ισραηλίτης αλλά ο Ιουδαίος και ειδικά ο Ιεροσολυμίτης σε σχέση με τον Εβραίο της επαρχίας και της ξενιτιάς, της διασποράς. Αμφότεροι οι προφήτες κατονομάζουν και συγκεκριμενοποιούν το άκαρπο δένδρο.

Είναι προφανώς υπενθύμιση της επικειμένης και προφητευμένης καταστροφής του μητροπολιτικού Ισραήλ, του Ισραήλ της Παλαιστίνης και δη των Ιεροσολύμων.

Παράλληλα μπορεί να πει κανείς πως κτυπά και την παλαιά αντίληψη των εβραίων περι ομαδικής ευθύνης όπου γενικά λαοί χάνονται και σώζεται ο ανήκων στον περιούσιο λαό. Με την έννοια ότι τονίζεται η εξατομικευμένη ευθύνη και πως η ομολογία στον Θεό / Yahweh και η κατάταξη κάποιου στην θρησκεία Του, δεν αποτελεί πανάκεια σωτηρίας και πως έκαστος θα κριθεί με βάσει τα έργα του.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Σημείο 2 : Γιατί βαπτιζόμενος ο Ιησούς «ανέβη ευθύς από του ύδατος» (Ματθ γ΄ 16);

Ο Κύριος προσήλθε στο Βάπτισμα ως πρότυπο και τηρητής του Νόμου όχι για να δηλώσει μετάνοια. Ως Θεός δε δεν υπόκειται σε Νόμο άρα και σε αμαρτία αφού αμαρτία είναι το αντικείμενο στο όνομα και την αγιότητα του Θεού. Επιπλέον κατα την Βάπτιση μετανοίας, την πόντιση δηλαδή στο νερό, ομολογούνταν αμαρτίες. Πράγμα το οποίο είναι εκτός σφαίρας Θεού.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Σημείο 3 : Τι σημαίνει «μακάριοι οι πτωχοί των πνεύματι, ότι αυτών εστί η βασιλεία των ουρανών» (Ματθ ε΄ 3);

«Πτωχοί τω πνεύματι» δείχνουν να είναι οι ταπεινοί άνθρωποι, που έχουν πετύχει τη συντριβή του εγωισμού τους. Ο δε πλούτος των χαρισμάτων του καινούργιου κόσμου, χαρίζεται όχι για την ικανότητα και την τήρηση των πράξεων πρωτίστως, μα για την επίτευξη ταπεινώσεως. Επειδή αρκετά απο τα σχόλια εδώ είναι Χρυσοστομικά, Βασιλεία των Ουρανών απο ότι καταλαβαίνω δεν θεωρεί εν προκειμένω τον Παράδεισο αλλά τον κόσμο της Καινής Διαθήκης, όχι της περιτομής αλλά του Παρακλήτου και των χαρισμάτων.

Σημείο 4 : Τι σημαίνει «μακάριοι οι πενθούντες, ότι αυτοί παρακληθήσονται»; (Ματθ ε΄ 4);

«Πενθούντες» φαίνεται πως αποκαλούνται οι άνθρωποι που έχοντας πετύχει την ουσιαστική αυτογνωσία( αυτό που στον Εκκλησιαστή ονομάζεται ως ματαιότητα και αδυναμία του ανθρώπου ), θρηνούν για την πνευματική τους κατάσταση. Η κατηγορία αυτή, θα βρει και σ΄αυτή τη ζωή και στην άλλη στήριξη και παραμυθία.


Σημείο 5 : Τι σημαίνει «μακάριοι οι ειρηνοποιοί» (Ματθ ε΄ 9);

Ο κόσμος της Καινής Διαθήκης επαγγέλεται σε πολλούς προφήτες εν Πνεύμα Ειρήνης, ως Παγκόσμια Ειρήνη με θεολογική, βέβαια, έννοια.
Πέραν αυτού «Ειρηνοποιός», υποστηρίζεται πως είναι ο άνθρωπος που πράξη εργάζεται για την συμφιλίωση. Η τελευταία, ήταν και η αποστολή του Κυρίου, πρωτίστως αναφορικά με το Σχίσμα που συνετελέσθη ανάμεσα στον Δημιουργό Θεό και τον άνθρωπο κτίσμα και υιό. Δευτερευόντως, ο σκοπός ήταν η επί Γης ειρήνη. Ως εκ τούτου, κάθε ειρηνοποιός συνιστά καθ΄ έργο και κατά χάριν υιό Θεού.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Σημείο 6 : Γιατί ο Ιησούς θεωρεί την οργή εξ ίσου σοβαρό αμάρτημα με τον φόνο (Ματθ ε΄ 22);

Ένα πρώτο σχετικό σχόλιο που έχω είναι ότι ο φόνος κινείται από την οργή. Ως εκ τούτου, τονίζεται ιδιαίτερα η αφορμή και κατ΄ επέκταση η πρόληψη. Ωστόσο κρίση θα περάσουν αυτοί που είναι να χαθούν. Υπο αυτήν την έννοια ο κρινόμενος θα οδηγηθεί στο κριτήριο για το παραμικρό και η μια και μόνο αμαρτία τον καταδικάζει σε ένοχο όλου του Νόμου για να θυμηθούμε, νομίζω και τον Παύλο. Ενδεχομένως είναι και ο λόγος που ο δίκαιος ή ο σωζμένος δεν κρίνεται γιατί αν κρίνονταν στο κριτήριο δεν θα μπορούσε να σωθεί. Στο δικαστήριο είτε για ένα αμαρτημα είτε για πολλά η απόφανση είναι ένοχος. Και στο κριτήριο δεν υπάρχει ποικιλία ποινών αλλά μια.

* «Ρακά»: Λέξη με συριακή ρίζα, που αποτελεί μικρή σχετικά ύβρη και μπορεί να αντιστοιχηθεί με το ανόητος ή το κούφιος.

Σημείο 7 : Τι έχει πει για την εκδίκηση ο Χριστός;

Εν πρώτοις ο Κύριος δεν ομιλεί για την εκδίκηση αλλά για με το θέμα της επικλήσεως των δικαιωμάτων της Torah / Γραφικού Νόμου, ειδικά δε στην βασική αρχή που διέπει συγκεκριμένες διατάξεις και είναι η αρχή της ίσης ανταποδόσεως προς αυτόν που έχει πληγεί υπο τρίτου. Στην Πεντάτευχο μόνο, τρία βιβλία αναφέρονται στο θέμα, με βάση την αρχή που ο ίδιος ο Θεός έδωσε, δηλαδή την κατ΄ ίσον ανταπόδοση Δικαιοσύνης.

Δεν υπάρχει διαφωνία με τον Μωσαϊκό Νόμο, της Καινής με την Παλαιά Διαθήκη:

1) Επιτρέπεται η απόδοση Δικαιοσύνης, μα είναι ασύγκριτα καλυτέρα και συμφεροτέρα η απόδοση ελέους από την πλευρά αυτού που ζημιώθηκε, καθώς με το ίδιο μέτρο με το οποίο κρίνεις θα κριθείς και εσύ. Βέβαια η εν λόγω κατ΄ ίσον ανταπόδοση, δεν μπορεί να γίνεται κατ΄ άτομο. Δεν μιλάμε για εκδίκηση το ξανατονίζω. Η αναφορά γίνεται για απόδοση τον κατα το Νόμο δικαίων από επίσημο φορέα και γενικά απο δημόσια Δικαιοσύνη. Μην ξεχνούμε πως ο Νόμος ήταν και Αστικό Δίκαιο για τον Ισραηλίτη.

Πάνω στο «οφθαλμό αντί οφθαλμού», ο Χρυσόστομος προβαίνει σε μια πρωτότυπη ερμηνευτική πρόταση: Για τον Χρυσόστομο, δεν εννοείται ότι πρέπει να υποφέρουμε με γενναιότητα και να δείχνουμε ανοχή στον πόνο -επικρατούσα άποψη σε πάρα πολλούς-, αλλά πως επιβάλλεται να μην ξαφνιαζόμαστε από την εμφάνιση των χτυπημάτων της ζωής και να δίνουμε στις θλίψεις που παρουσιάζονται, όσο μεγάλες και αν είναι, την αρμόζουσα, μόνο, σημασία. Δεν πρέπει να υπερεκτιμάμε αυτά τα αναπάντεχα προβλήματα ή και χτυπήματα που μας δίνει η ζωή, σε σημείο που όταν εμφανίζονται να δημιουργείται πανικός και κατά συνέπεια κακές αντιδράσεις. Είναι δε χαρακτηριστικό, πως εφόσον επιτευχθεί το αποτέλεσμα αυτό, δίδεται ανταπόδοση και μάλιστα με χαρακτήρα σωφρονιστικό.

Ανακεφαλαιώνοντας υπάρχουν δύο δρόμοι δικαιωμάτων. Ο Νομικός που επιτρέπεται στον Χριστιανό, πολύ περισσότερο στον τότε Ισραηλίτη αφού ήταν και κοσμικός Νόμος όπως ήδη ειπώθηκε, αλλά είναι ουδέτερος ως προς την σωτηρία. Ενώ η απεμπόλιση δικαιωμάτων ως ανάθεμα προς τον Κύριο έχει Ουράνια μισθαποδοσία. Και η κοσμική δικαιοσύνη είναι μεν επιτρεπτή και θεμιτή, ωστόσο ο στόχος είναι η Σωτηρία. Τα λόγια του Χριστού δεν μαρτυρούν αναίρεση του Νόμου αλλά πρακτική προτροπή.

Θα μπορούσε να είναι σαν να λέει -ας μου συγχωρεθεί η αυθαιρεσία-: Ο Νόμος σας δίνει το δικαίωμα, ναί μπορείτε να τον επικαλείστε σε διαμάχη, σε διαφορά, αλλά άμα θέλετε να σωθείτε, κρατήστε όσο μπορείτε τις νομικές υποχρεώσεις που συνεχίζουν να ισχύουν και απεμπολείστε τα νομικά δικαιώματα καταδίκης του άλλου γιατί νομικά, τότε, θα σας κρίνει ανάλογα και όχι με έλεος το κριτήριο. Όταν απεμπολείς δικαίωμα, όταν υποχωρείς αν και σε θέση ισχύος, τότε αυτό αναγνωρίζετε ως έλεος. Και απο το κριτήριο μόνο με έλεος σώζεστε...

Σημείο 8 : Είναι λάθος η ανησυχία και το άγχος που μας πιάνει, επειδή δεν ξέρουμε αν θα έχουμε να φάμε, ή να πιούμε την επόμενη μέρα και ζητούμε από τον Κύριο να μας τα εξασφαλίσει;

Όχι δεν είναι λάθος η ανησυχία. Το χρήμα δεν είναι κακό, είναι μέσο. Ως μέσο υπάρχει για να υπηρετεί. Η προσπάθεια για εξασφάλιση και ορθή αξιοποίηση του, δίνει στο μέσο την πραγματική του διάσταση. Το τελευταίο, συνδέεται άμεσα με την ελεημοσύνη.

Το μέσο και ο αγώνας γι΄αυτό καθίσταται επικίνδυνο, όταν αντί να το αντιμετωπίζουμε ως μέσο το αντιμετωπίζουμε ως σκοπό. Αυτό οδηγεί σε υποδούλωση, αποπροσανατολισμό και τρομερές ευθύνες.
Καθιστά το μέσο ηγέτη του ανθρώπου. Δημιουργείται στην καλυτέρα των περιπτώσεων δυαρχία, η οποία απομακρύνει από την αφοσίωση.
Άβαταρ μέλους
dionysisgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4278
Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
Τοποθεσία: Νικαια

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από dionysisgr »

Konstantinoupolitis γραφεις στο σημειο 4, oτι:

....Σημείο 4 : Τι σημαίνει «μακάριοι οι πενθούντες, ότι αυτοί παρακληθήσονται»; (Ματθ ε΄ 4);

«Πενθούντες» φαίνεται πως αποκαλούνται οι άνθρωποι που έχοντας πετύχει την ουσιαστική αυτογνωσία( αυτό που στον Εκκλησιαστή ονομάζεται ως ματαιότητα και αδυναμία του ανθρώπου ), θρηνούν για την πνευματική τους κατάσταση. Η κατηγορία αυτή, θα βρει και σ΄αυτή τη ζωή και στην άλλη στήριξη και παραμυθία....

..

Φιλτατε konstantinoupoliti, θα ηθελα την αποψη σου, σε αυτο στο οποιο εχω τοποθετηθει και εγω, πιο πανω, κατα ποσο συμφωνεις δηλαδη, οτι περα απο το προφανες και ευκολα διακριτο, νοημα, η ρηση του Κυριου αυτη, προτυπωνει τον Μοναχισμο και την αναχωρητικη κατασταση του νοος, οποιος αποχωριζομενος απο τα κτιστα νοηματα, καθαιρεται και δεχεται ως κεκαθαρμενος πια φωτοειδης, οντας, την ελευση του Παρακλητου, εξ'ου και το "παρακληθησονται", με ποικιλια χαρισματων, αλλα και ως κατοικητηριο της Τριαδος, κατα το ..και Μονην ποιησομεν.. Του Κυριου.


Θα ηθελα την γνωμη σου.
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24978
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από aposal »

Ευχαριστώ τον Κωνσταντίνο (Konstantinoupolitis) και τον Διονύση (dionysisgr), που εμπλουτίζουν με τις γνώσεις τους την παρούσα θεματική ενότητα. Ελπίζω οι παρεμβάσεις σας να έιναι συνεχείς προς όφελος όλων των αναγνωστών (εμού - φυσικά - συνπεριλαμβανομένου).
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Re: Από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον!

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Διονύση διάβασα προσεκτικά και διαβάζω τις ερμηνευτικές προσεγγίσεις αμφοτέρων. -Εύχομαι εδώ να γίνουμε περισσότεροι αλλά είπαμε μοναξιά-.

Δεν σου κρύβω πως με προβλημάτισε το θέμα της προτυπώσεως του Μοναχισμού. Ωστόσο στο Γραφικό λόγο λίγα προτυπώνονται και η συντριπτική πλειοψηφεία των Γραφικών Λόγων έχουν να κάνουν με γνώση που αυτός που ενδιαφέρονταν πραγματικά θα μπορούσε να έχει ήδη μια πρώτη πρόσβαση. Θέλω να πώ, πως συχνότατα ο Χριστός είτε διδάσκει με βάσει χωρία της Παλαιάς Διαθήκης και άρα προσβάσιμα, είτε με βάση τις υπάρχουσες αντιλήψεις του σύγχρονου κόσμου Του. Εξάλλου αυτό είναι και παιδαγωγικό όρθο. Διδάσκουμε με έννοιες συγγενείς με τις παραστάσεις του διδασκομένου.

Ανέφερα τον Εκκλησιαστή γιατί εκεί γίνεται εκτενής λόγος για την ματαιότητα των δυνάμεων του ανθρώπου και την ουσία των υλικών αγαθών σε αυτή τη ζωή. Κατεξοχήν ο πενθών με την Χρυσοστομική έννοια είναι ο μοναχός με την διαφορά πως αυτός διαλέγει τον ιδιαίτερο δρόμο της κλήσεώς Του. Πενθών όμως μπορεί και πρέπει να είναι έκαστος αναλογιζόμενος την ουσία της υπάρξεώς του, την αδυναμία του να πετύχει με ίδιες δυνάμεις ουσιαστικά πράγματα και πολύ περίσσότερο την Σωτηρία Του. Πέραν όμως αυτού, μιας και γίνεται λόγος παραμυθίας και άρα στηρίξεως σε αυτήν την ζωή, ο άνθρωπος που κάνει το μέσο σκοπό, όσα και αν κερδίζει νιώθει μέσα του κενό και πενθεί γιατί δεν ικανοποιείται. Αυτός που αντιλαμβάνεται το νόημα της ζωής και κάνει προς το σωστό προορισμό την πορεία του, είτε εν Γάμω, είτε αφιερωμένος στο Θεό, είναι πενθών και παρά τις δυσκολίες έχει ψυχικό ισοσκελισμό και ηρεμία, δεχόμενος παραμυθία.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Αγία Γραφή”