Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Συζητήσεις και γνώμες για τα Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας. Θέματα Λατρείας.

Συντονιστής: Συντονιστές

Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από filotas »

Δημητριάδος Ιγνάτιος: « Οι περισσότεροι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή»
Δευτέρα, 27 Σεπτέμβριος 2010 - Συντάχθηκε απο τον/την Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος

Εικόνα

Παρακάτω ακολουθεί ο χαιρετισμός του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Δημητριάδος κ. Ιγνατίου, στο 12ο Λειτουργικό Συμπόσιο των στελεχών ιερών Μητροπόλεων.

Ο χαιρετισμός έχει ως εξής:

Με πολλή χαρά φιλοξενούμε και φέτος το πανελλήνιο λειτουργικό συμπόσιο στελεχών ιερών μητροπόλεων. Το συνέδριο αυτό μάς δίνει την ευκαιρία να ενημερωθούμε για διάφορα θέματα σχετικά με τη λατρεία, η οποία αποτελεί την καρδιά της ιερωσύνης μας αλλά και γενικότερα της εκκλησιαστικής ζωής.

Μας δίνει, επίσης, την ευκαιρία να επικοινωνήσουμε, να συμπνευματιστούμε και να δούμε όλοι μαζί πώς θα μπορέσουμε να συμβάλουμε στη βελτίωση της λειτουργικής ζωής των κατά τόπους Εκκλησιών μας.

Το φετινό λειτουργικό συμπόσιο θα αναφερθεί σε πρόσωπα και σταθμούς – ορόσημα στη διαμόρφωση της θείας λατρείας. Θα υπάρχει η δυνατότητα στο τέλος κάθε εισήγησης αλλά και στην καταληκτική συνεδρία να συζητήσουμε για τα διάφορα θέματα που θα τεθούν κατά τη διάρκεια του συμποσίου.

Κατά τη σύντομη προσφώνησή μου θα ήθελα να αναφερθώ επιγραμματικά σε ορισμένα γενικότερα ερωτήματα τα οποία προέρχονται από τη λειτουργική και ποιμαντική μου εμπειρία και τα οποία θεωρώ ότι θα ήταν χρήσιμο να έχουμε κατά νουν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ώστε, μαζί με άλλα, βέβαια, ερεθίσματα, να τροφοδοτούν και αυτά τον προβληματισμό και τις συζητήσεις μας.

Μια πρόχειρη ματιά στο πρόγραμμα του συμποσίου είναι αρκετή για να μας θυμίσει ότι η λατρεία δεν μας δόθηκε έτοιμη σε όλα εξαρχής, αλλά διαμορφώθηκε μέσα από μια μακροχρόνια διαδικασία εξέλιξης, δηλαδή αλλαγής.

Όπως γράφει και ο κορυφαίος περί τη βυζαντινή λατρεία λειτουργιολόγος Robert Taft, σε αντίθεση προς τη συντηρητική ρωμαϊκή λατρεία που διατήρησε μια μάλλον αρχαϊκή μορφή, χαρακτηριστικά της βυζαντινής λατρείας υπήρξαν ο δυναμισμός και η δημιουργική εξέλιξη.

Όλα αυτά συνέβαιναν, γράφει ο Taft, «προτού οι πολιτικές και στρατιωτικές καταστροφές φιμώσουν τη βυζαντινή δημιουργικότητα»

Στο φετινό συμπόσιο θα μελετήσουμε την ιστορία της θείας λατρείας. Γιατί όμως μελετάμε την ιστορία; Ορισμένοι τη μελετούν από ιστορικό ενδιαφέρον. Άλλοι το κάνουν για να κατανοήσουν βαθύτερα το περιεχόμενο και το νόημα της λατρείας μας. Και οι δύο προαναφερθέντες λόγοι είναι καλοί και αξιέπαινοι.

Υπάρχει όμως και ένας τρίτος λόγος που τους συμπληρώνει και τους υπερβαίνει, και ο λόγος αυτός έχει να κάνει με την ευθύνη όλων μας για την κατάσταση της λατρείας σήμερα. Η διαδικασία δημιουργικής εξέλιξης της λατρείας δεν μπορεί να σταματήσει σ’ εμάς, διότι, ό,τι δεν εξελίσσεται, είναι στην πραγματικότητα νεκρό.

Ποια είναι η πραγματικότητα σχετικά με τη λατρεία σήμερα στον τόπο μας; Όπως γνωρίζουμε, η συντριπτική πλειοψηφία των χριστιανών δεν εκκλησιάζεται σχεδόν ποτέ. Οι περισσότεροι από τους πιστούς μας είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή της Εκκλησίας.

Η λατρεία μας παρουσιάζει μια αρρυθμία ως προς τη σύγχρονη πραγματικότητα, αρρυθμία που συμβάλλει στην αποξένωση των ανθρώπων από αυτήν.

Ένα βαρύ βυζαντινό τυπικό με ψαλμούς, κανόνες, καθίσματα, στιχηρά, απόστιχα, αλληλουιάρια, αργόσυρτα βυζαντινά μέλη σε δυσνόητη γλώσσα κλπ. ακολουθείται παντού, από τον Καθεδρικό Ναό των Αθηνών μέχρι και το μικρότερο χωριό. Σ’ αυτό το τυπικό καλούνται να προσαρμοστούν ακόμη και κοινότητες που αποτελούνται από λιγοστά ηλικιωμένα άτομα – αυτοί δεν είναι άλλωστε. Συνήθως. όσοι παρευρίσκονται στις ακολουθίες του εσπερινού και του όρθρου;

Η συμμετοχή του λαού στα τελούμενα είναι μηδαμινή – και θα ήταν ενδιαφέρον να εξετάσουμε εάν και κατά πόσον αυτό συνδέεται, μεταξύ άλλων, με την επικράτηση του μοναχικού έναντι του ασματικού τυπικού.

Έτσι λοιπόν, ενώ τα λειτουργικά μας βιβλία αναφέρουν σαφέστατα τί πρέπει να εκφωνεί ο ιερέας και τί πρέπει να ψάλλει «ο λαός», στην πραγματικότητα ο λαός δεν ψάλλει απολύτως τίποτε. Ο ψάλτης, από χοράρχης του λαού, έχει καταστεί ο υποκαταστάτης.

Η ώρα τέλεσης των ακολουθιών απηχεί τα δεδομένα της αγροτικής κοινωνίας και αποκλείει το λαό από τη δυνατότητα μετοχής στη λατρεία.

Όταν, για παράδειγμα, τελούμε καθημερινές θείες λειτουργίες που τελειώνουν στις 9.30 το πρωί, στην πραγματικότητα απευθυνόμαστε αποκλειστικά και μόνο στους ηλικιωμένους, αποκλείοντας, εκ των προτέρων, όλη την υπόλοιπη κοινωνία, διότι, πολύ απλά, τις ώρες αυτές τα παιδιά είναι στο σχολείο τους και οι νέοι άνθρωποι στις δουλειές τους.

Ας μην παραπονιόμαστε. Λοιπόν. για το γεγονός ότι οι ναοί μας παρουσιάζουν την εικόνα γηροκομείου και αποπνέουν, ανθρωπίνως, αποθάρρυνση και παρακμή. Θέτω, λοιπόν, το ερώτημα: δεν θα μπορούσαμε άραγε να τελέσουμε απογευματινές λειτουργίες, όπως ήδη γίνεται στο Πατριαρχείο Αντιοχείας και στη Διασπορά, αλλά και στην πατρίδα μας με τις απογευματινές ή τις βραδινές προηγιασμένες;

Η λατρεία έχει καταστεί σε μεγάλο βαθμό ατομική υπόθεση. Η εικόνα που δίνουμε είναι εκείνη της λίγο πολύ παράλληλης συνύπαρξης ατόμων που λατρεύουν ιδιωτικά το Θεό.

Πολλοί πιστοί έρχονται στο ναό όποτε θέλουν, μένουν όσο θέλουν, και φεύγουν όταν θέλουν. Δεν θα έπρεπε άραγε, τουλάχιστον στη θεία λειτουργία, να λειτουργούμε ως σώμα Χριστού και όχι ως άθροισμα ατομικοτήτων, λατρεύοντας το Θεό όλοι μαζί; Για να γίνει αυτό θα πρέπει, μεταξύ άλλων, η θεία λειτουργία να αρχίζει όταν θα έχουμε μαζευτεί λίγο πολύ όλοι, ώστε όλοι μαζί να λατρεύσουμε το Θεό.

Θα πρέπει να καλλιεργηθεί ένα τέτοιο ήθος στους πιστούς από εμάς τους ποιμένες τους. Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι η λειτουργία θα πρέπει να διαρκεί γύρω στη μία ώρα.

Όπως γνωρίζουμε από την ιστορία της λατρείας και όπως βλέπουμε να γίνεται και σήμερα κατά την αρχιερατική θεία λειτουργία, η λειτουργία στην πραγματικότητα αρχίζει με τη μικρή είσοδο. Αν η θεία λειτουργία τελεστεί σωστά από εκεί και μετά, θα διαρκέσει γύρω στη μία ώρα. Μια κοινή, εν σώματι, λατρεία του Θεού, κοντά στα άλλα θετικά που θα επιφέρει, θα επιτρέψει και την επαναφορά του κηρύγματος στην κανονική του θέση, δηλαδή μετά το Ευαγγέλιο.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στην ιδιωτικοποίηση των μυστηρίων, π.χ. του μυστηρίου του βαπτίσματος. Το μυστήριο αυτό τελούνταν παλαιότερα κατά τη θεία λειτουργία. Το νόημα αυτής της πρακτικής ήταν, μεταξύ άλλων, το εξής: συνασσόταν όλη η ευχαριστιακή κοινότητα για να λατρεύσει το Θεό και συγχρόνως για να υποδεχθεί τα νέα μέλη της.

Οι βαπτίσεις ήταν ομαδικές και φυσικά αποτελούσαν σταθμό στη ζωή της Εκκλησίας. Σήμερα, όταν γίνεται μια βάπτιση, δεν είναι παρόν κανένα μέλος της ευχαριστιακής, εκκλησιαστικής κοινότητας στην οποία πρόκειται ο νεοφώτιστος να ενταχθεί. Παρόντες είναι μόνο οι συγγενείς και οι φίλοι, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με τη συγκεκριμένη εκκλησιαστική κοινότητα και συνήθως δεν έχουν καμία σχέση με καμία εκκλησιαστική κοινότητα.

Δεν είναι, λοιπόν, παράξενο που η βάπτιση πολλές φορές εκλαμβάνεται από τους ανθρώπους λιγότερο ως μυστήριο και περισσότερο ως το πρώτο παιδικό πάρτυ.

Εξ αιτίας των ανωτέρω, ας σημειωθεί ότι στην τοπική μας Εκκλησία λάβαμε συλλογικά την απόφαση να καταργήσουμε την μεταβίβαση του Μυστηρίου του Βαπτίσματος σε άλλη ενορία ή παρεκκλήσιο από αυτήν της οικογένειας του νηπίου. Αυτό έχει ανακοινωθεί εδώ και έξι μήνες και θα τεθεί σε ισχύ από 1 Οκτωβρίου.

Νομίζω πως θα πρέπει να αρκεστώ στις παραπάνω επισημάνσεις. Με τις επισημάνσεις μου αυτές προσπάθησα να σας μεταφέρω την επισκοπική μου αγωνία για την σημερινή πραγματικότητα της λατρευτικής μας ζωής.

Είμαι βέβαιος ότι όλοι μας μοιραζόμαστε την ίδια αγωνία και αγωνιζόμαστε καθημερινά για την κατά το δυνατόν θεάρεστη τέλεση των ακολουθιών και των μυστηρίων στους ναούς μας.

Στην προσπάθειά μας αυτή μάς είναι απαραίτητη η βοήθεια των ειδικών και η γνώση της ιστορίας που θα μας εμπνεύσει, ώστε να προβούμε και εμείς, με αίσθημα ευθύνης απέναντι τόσο στην παράδοση όσο και στις σύγχρονες ανάγκες του λαού, στις ενέργειες εκείνες που θα καταστήσουν τους ναούς μας, ακόμη περισσότερο από ό,τι σήμερα, τόπους όπου θα λατρεύεται ο Θεός εν πνεύματι και αληθεία.

Σας ευχαριστώ και σας εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του συμποσίου.

Πηγή: www.romfea.gr

(Οι υπογραμμίσεις προέρχονται από το αρχικό κείμενο)

Σημαντικές οι επισημάνσεις του Σεβασμιότατου Δημητριάδος σχετικά με τη μειωμένη συμμετοχή των πιστών στα Μυστήρια και τις Ακολουθίες της Εκκλησίας μας και ενδιαφέρουσες οι προτάσεις του για την διόρθωση αυτού του φαινομένου.

Περιληπτικά αναφέρει:

1. Η σημερινή μορφή του λειτουργικού μέρους των Μυστηρίων και των Ακολουθιών είναι αποτέλεσμα εξέλιξης από την αρχαία Εκκλησία μέχρι σήμερα και δεν πρέπει να σταματήσει η εξέλιξη και σήμερα.

2. Η μη συμμετοχή του λαού οφείλεται στον τρόπο και το χρόνο που τελούνται σήμερα τα Μυστήρια και οι ακολουθίες κι αυτός πρέπει ν' αλλάξει, αν θέλουμε ν' αυξηθεί η συμμετοχή.

3. Ο λαός που προσέρχεται στις Ακολουθίες, απλά παρακολουθεί και δεν συμμετέχει ψάλλοντας, όπως γινόταν στην αρχαία Εκκλησία. Προτείνει το ασματικό μέρος να ψάλλεται από τους πιστούς, χοροστατούντος του ψάλτη.

4. Οι ώρες τέλεσης της Θείας Λειτουργίας κατά τις καθημερινές δεν δίνουν τη δυνατότητα να την παρακολουθήσουν παρά μόνο σ' όσους δεν εργάζονται. Προτείνει απογευματινή τέλεση της Θείας Λειτουργίας της καθημερινές, όπως γίνεται με την Προηγιασμένη.

5. Οι πιστοί δεν αισθάνονται σαν ένα σύνολο, το πλήρωμα της Εκκλησίας. Η λατρεία έχει καταστεί ατομική υπόθεση κάθε πιστού. Προτείνει να ξεκινά η Θεία Λειτουργία την ώρα που θα έχουν μαζευτεί όλοι οι πιστοί (;;; ).

6. Πολλά μυστήρια έχουν αποκοπεί από τη ζωή της ενορίας κι έχουν γίνει ιδιωτικές συνάξεις, όπως το Μυστήριο του Βαπτίσματος και το Μυστήριο του Γάμου. Προτείνει τα Μυστήρια να τελούνται υποχρεωτικά στον ενοριακό ναό του τόπου κατοικίας των πιστών ώστε να συμμετέχει σ΄αυτόν και ο λαός της ενορίας.

Εσείς τι λέτε για όλα αυτά;

Προσωπικά σ' όλες τις διαπιστώσεις συμφωνώ, αλλά μερικές από τις προτάσεις δεν τις θεωρώ αντίστοιχες με το πρόβλημα ή μονόδρομο. Ας το συζητήσουμε.
Άβαταρ μέλους
dionysisgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4278
Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
Τοποθεσία: Νικαια

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από dionysisgr »

Aρχισαν τα οργανα. Πιο κατω τα περιμεναμε, αλλα μαλλον πιο γρηγορα μας ερχονται..
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."
Άβαταρ μέλους
ψυχουλα
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 2324
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 06, 2008 11:36 am
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από ψυχουλα »

filotas έγραψε:
Περιληπτικά αναφέρει:

1. Η σημερινή μορφή του λειτουργικού μέρους των Μυστηρίων και των Ακολουθιών είναι αποτέλεσμα εξέλιξης από την αρχαία Εκκλησία μέχρι σήμερα και δεν πρέπει να σταματήσει η εξέλιξη και σήμερα.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΑΦΗΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΛΛΑ ΑΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΓΩ ΔΙΑΦΩΝΩ ΚΑΙ ΤΟ ΧΟΥΜΕ ΞΑΝΑΣΥΖΗΤΗΣΕΙ.

2. Η μη συμμετοχή του λαού οφείλεται στον τρόπο και το χρόνο που τελούνται σήμερα τα Μυστήρια και οι ακολουθίες κι αυτός πρέπει ν' αλλάξει, αν θέλουμε ν' αυξηθεί η συμμετοχή.
Διαφωνώ στο να γίνει περικοπή στη Θ. Λειτουργία ή οπουδήποτε!!!! Αυτα αν γινουν θα ειναι σημεια των καιρων! Επιτελους το Θεο κοιταμε να ευχαριστουμε ή τους ανθρώπους;;; Αν καποιοι δεν αντεχουν ταχα μου και φευγουν πριν το τελος και δε σεβονται ουτε τα μνημοσυνα που ακολουθουν αυτο δειχνει απλως οτι ερχονται με το σωμα τους και δε φερνουν μαζι και την ψυχη τους ειναι οι χριστιανοι που ειναι μονο στο ονομα τετοιοι. Ερχονται για ασχετους λογους και ενω ακομα και ηλικιωμενοι αντεχουν κι ερχονται απο τα χαραματα και φευγουν τελευταιοι, εκεινοι που ειναι και νεοι οχι! Οι συγκεκριμενοι ανθρωποι ερχονται βεβαια δυο τρεις φορες το χρονο για καποια υποχρεωση ή για κάποιο λάθος λόγο και οχι επειδη πιστευουν πραγματικα! Δε νομιζω λοιπον οτι θα ενδυναμωσει τη πιστη τους η περικοπη της Θ. Λειτουργιας. Απλως θα εκανε δυστυχεις εκεινους που δε χορταινουν και δε θελουν να τελειωσει ποτε!
Και δεκα λεπτα να κρατουσε παλι αραια και που θα ερχονταν γιατι πολυ απλα σκεφτειτε τι πολεμο δεχονται οι πιστοι απο τον πονηρο μολις πατανε το ποδι τους στην εκκλησια ποσο μαλλον οι πιστοι-απιστοι που φοβαται μη γινουν πιστοι με τα σωστα τους!
Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΥΞΗΘΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΩΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΟΧΙ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ!!!!!! Τι θελουμε να ερχονται περισσοτεροι εξακολουθωντας να φερνουν το σωμα τους μονο αφηνοντας εξω τη ψυχη τους και το νου τους ή να πιστεψουν πραγματικά και να σωθουν περισσοτεροι;;;


3. Ο λαός που προσέρχεται στις Ακολουθίες, απλά παρακολουθεί και δεν συμμετέχει ψάλλοντας, όπως γινόταν στην αρχαία Εκκλησία. Προτείνει το ασματικό μέρος να ψάλλεται από τους πιστούς, χοροστατούντος του ψάλτη.
Συμφωνώ, θα ήταν πάρα πολύ ωραίο και ωφέλιμο και μαλιστα και για τους παραπανω ανθρωπους που ερχονται οχι λογω πιστης αλλα για ασχετους λογους. Αυτο ειναι κατι που θα μπορουσε να ενδυναμωσει τη πιστη τους, το να μπουν δηλαδη στη διαδικασια να αρχιζουν να ψαλλουν οπως οι διπλανοι τους τουλαχιστουν θα εδιωχνε τους ασχετους λογισμους τους και κατι θα μιλαγε στη καρδια τους.
Για δε τους ηδη πιστους η μεγαλυτερη χαρα θα ηταν αφου ηδη βλεπεις οτι σιγοψελνουν απο εντονη λαχταρα να εκφρασουν δοξολογια στο Δημιουργο τους. Γιατι οχι;;


4. Οι ώρες τέλεσης της Θείας Λειτουργίας κατά τις καθημερινές δεν δίνουν τη δυνατότητα να την παρακολουθήσουν παρά μόνο σ' όσους δεν εργάζονται. Προτείνει απογευματινή τέλεση της Θείας Λειτουργίας της καθημερινές, όπως γίνεται με την Προηγιασμένη.
ΣΕ ΑΥΤΟ ΣΥΜΦΩΝΩ ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ;

5. Οι πιστοί δεν αισθάνονται σαν ένα σύνολο, το πλήρωμα της Εκκλησίας. Η λατρεία έχει καταστεί ατομική υπόθεση κάθε πιστού. Προτείνει να ξεκινά η Θεία Λειτουργία την ώρα που θα έχουν μαζευτεί όλοι οι πιστοί (;;; ).
Καλα αυτο εκτος του οτι ειναι ανεφικτο στη πραγματικοτητα ουτε καν εξυπηρετει! Πρεπει να ειναι γνωστη συγκεκριμενη ωρα εναρξης για πρακτικους λογους.
Τωρα για το αν αισθανονται σαν ενα συνολο ή όχι σε αυτο θα βοηθουσε η παραπανω προταση να ψελνει και το ποιμνιο και η παρακατω για τη βαπτιση. Η ωρα εναρξης δε βλεπω τι σχεση εχει!


6. Πολλά μυστήρια έχουν αποκοπεί από τη ζωή της ενορίας κι έχουν γίνει ιδιωτικές συνάξεις, όπως το Μυστήριο του Βαπτίσματος και το Μυστήριο του Γάμου. Προτείνει τα Μυστήρια να τελούνται υποχρεωτικά στον ενοριακό ναό του τόπου κατοικίας των πιστών ώστε να συμμετέχει σ΄αυτόν και ο λαός της ενορίας.
Συμφωνω το μυστηριο της βαπτισης να τελειται κατα τη Θ. Λειτουργια θα ηταν παρα πολυ ωραιο και ωφελιμο για ολους!!!!! Το να σε αναγκαζουν για το που θα κανεις τη βαφτιση δε μου ακουγεται καλο.

Εσείς τι λέτε για όλα αυτά;

Προσωπικά σ' όλες τις διαπιστώσεις συμφωνώ, αλλά μερικές από τις προτάσεις δεν τις θεωρώ αντίστοιχες με το πρόβλημα ή μονόδρομο. Ας το συζητήσουμε.
«Όπου έρως θείος ήψατο καρδίας, εκεί φόβος ρημάτων ουκ ίσχυσε».
Άβαταρ μέλους
Μ.Δ.Κ.
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1313
Εγγραφή: Τετ Ιουν 16, 2010 8:55 am

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από Μ.Δ.Κ. »

filotas έγραψε:Η ώρα τέλεσης των ακολουθιών απηχεί τα δεδομένα της αγροτικής κοινωνίας και αποκλείει το λαό από τη δυνατότητα μετοχής στη λατρεία.
Nα γίνεται η Λειτουργία την ώρα που μαζεύονται και στις συνάξεις τους οι προτεστάντες, μετά τις 10 π.μ. Έτσι όλοι οι τεμπέληδες θα έχουν ίσως τεντωθεί εγκαίρως, και έτσι θα γεμίσουν οι Εκκλησίες μας.......
Ο ψαλμός ''εκ νυχτός ορθρίζει το πνεύμα μου προς σε ο Θεός΄΄ να καταργηθεί και να λέμε στη δημοτικιά για να καταλαβαίνουν όλοι, "Πουρνό πουρνό ξεψίμπλιασα και ντάλα μεσημέρι στην εκκλησιά την άραξα, κι ανάβω αγιοκέρι."
Αληθές είναι το πραγματικό, και Αλήθεια ο ίδιος ο Κύριος, μόνο Αυτός μπορεί να μας ελευθερώσει.
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από filotas »

Το συγκεκριμένο δεν αναφέρεται σ' αυτό που λες αλλά στο:
filotas έγραψε:4. Οι ώρες τέλεσης της Θείας Λειτουργίας κατά τις καθημερινές δεν δίνουν τη δυνατότητα να την παρακολουθήσουν παρά μόνο σ' όσους δεν εργάζονται. Προτείνει απογευματινή τέλεση της Θείας Λειτουργίας της καθημερινές, όπως γίνεται με την Προηγιασμένη.
Άβαταρ μέλους
panagiotisspy
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 7181
Εγγραφή: Πέμ Ιουν 04, 2009 4:57 am
Τοποθεσία: ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από panagiotisspy »

Συμφωνώ απόλυτα με την Ψυχούλα.

Αλλά δυστυχώς, το θέμα μοιάζει με την πρόσφατη περίπτωση που συζητούσαμε για το θέμα της παγκοσμιοποίησης και που είπα, πως αν τα πράγματα λειτουργούσαν όπως θα έπρεπε, τότε ναι, θα ήταν καλή η παγκοσμιοποίηση.

Και ο Βασίλης είχε ανεβάσει τότε το τραγούδι του Χατζιδάκη, τον Κεμάλ, με την επισήμανση "αυτός ο κόσμος δεν θ' αλλάξει ποτέ".

Δυστυχώς η συζήτηση, ίσως "φύγει" πάλι. Και αυτό γιατί, πολύ δύσκολο είναι όλοι μας να πιστέψουμε, πως όλες αυτές οι προτάσεις περί αλλαγών γίνονται για καλό σκοπό.
Πώς είναι δυνατόν το μυαλό μας, να μην τίς μεταφράσει, ως προσπάθεια αποκαθήλωσης των πάντων, στους δύσκολους καιρούς που ζούμε και με τόσα που βλέπουν τα μάτια μας?


Είναι γενικά ένα μεγάλο κακό της εποχής μας αυτό.

Οι διπλές αναγνώσεις.

Και οι "δούρειοι ίπποι".

Παλιότερα ήμουν πιό οπτιμιστής και πιό "ρομαντικός".

Τώρα όλο "πισινές κρατάω"..

Και "μικρό καλάθι για τα μεγάλα φορτία των κερασιών"..... :(
Εάν ταις γλώσσαις των ανθρώπων λαλώ και των αγγέλων,Αγάπην δε μη έχω,γέγονα χαλκός ηχών ή κύμβαλον αλαλάζον. Και εάν έχω προφητείαν και ειδώ τα μυστήρια πάντα και πάσαν την γνώσιν και έχω πάσαν την πίστιν,ώστε όρη μεθιστάνειν,Αγάπην δε μη έχω, ουδέν ειμί.
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από filotas »

Θα ήταν πολύ προτιμότερο, αντί να κρίνουμε τις καλές ή κακές προθέσεις του συγκεκριμένου Ιεράρχη, να μείνουμε στις διαπιστώσεις του, οι οποίες είναι πέρα για πέρα αληθινές, και να δώσουμε τις δικές μας προτάσεις και απόψεις για το πως μπορούμε να πάμε σε μεγαλύτερη συμμετοχή των Χριστιανών στη Θεία Λατρεία.

Κι όχι θεωρίες. Πρακτικά πράγματα, όπως η ψυχούλα.
Άβαταρ μέλους
panagiotisspy
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 7181
Εγγραφή: Πέμ Ιουν 04, 2009 4:57 am
Τοποθεσία: ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από panagiotisspy »

filotas έγραψε:Θα ήταν πολύ προτιμότερο, αντί να κρίνουμε τις καλές ή κακές προθέσεις του συγκεκριμένου Ιεράρχη, να μείνουμε στις διαπιστώσεις του, οι οποίες είναι πέρα για πέρα αληθινές, και να δώσουμε τις δικές μας προτάσεις και απόψεις για το πως μπορούμε να πάμε σε μεγαλύτερη συμμετοχή των Χριστιανών στη Θεία Λατρεία.

Κι όχι θεωρίες. Πρακτικά πράγματα, όπως η ψυχούλα.
Αυτό ακριβώς είπα κι' εγώ Νίκο, αλλά δυστυχώς, μου είναι αδύνατον να μην εκφράσω επιφυλακτικότητα και δισταγμό.
Εάν ταις γλώσσαις των ανθρώπων λαλώ και των αγγέλων,Αγάπην δε μη έχω,γέγονα χαλκός ηχών ή κύμβαλον αλαλάζον. Και εάν έχω προφητείαν και ειδώ τα μυστήρια πάντα και πάσαν την γνώσιν και έχω πάσαν την πίστιν,ώστε όρη μεθιστάνειν,Αγάπην δε μη έχω, ουδέν ειμί.
Άβαταρ μέλους
Μ.Δ.Κ.
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1313
Εγγραφή: Τετ Ιουν 16, 2010 8:55 am

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από Μ.Δ.Κ. »

panagiotisspy έγραψε:Θα ήταν πολύ προτιμότερο, αντί να κρίνουμε τις καλές ή κακές προθέσεις του συγκεκριμένου Ιεράρχη, να μείνουμε στις διαπιστώσεις του, οι οποίες είναι πέρα για πέρα αληθινές, και να δώσουμε τις δικές μας προτάσεις και απόψεις για το πως μπορούμε να πάμε σε μεγαλύτερη συμμετοχή των Χριστιανών στη Θεία Λατρεία.
Και από πότε φταίει η λειτουργική ζωή της Εκκλησίας ( ως κύριος και πρωταρχικός παράγοντας ) και πρέπει να αλλάξει ή να ΄΄προσαρμοστεί΄΄ στα νέα δεδομένα, για να έλθουν οι άνθρωποι - πιστοί στις Εκκλησίες;

Δεν έρχονται επειδή δεν έχουν φλόγα και κίνητρο, αυτοί που έχουν και φλόγα και κίνητρο έρχονται, και για όποιους άλλους λόγους.

Και τη φλόγα και το κίνητρο τα δίδει ο ίδιος ο Θεός με μυστικό τρόπο, και όχι με τεχνικές και συστήματα ανθρώπων.

Αν θέλουν να αλλάξουν κάτι, ας αλλάξουν τους εαυτούς τους ορισμένοι, και κατά τα άλλα σεπτοί Ιεράρχες μας, που δεν ξέρω για ποιό λόγο όταν τους βλέπει ο λαός ΄΄στρίβει΄΄.

Αν θέλουμε να αλλάξουμε κάτι ας αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι.

Τους άγιους γέροντες ο λαός τρέχει κατά εκατοντάδες να τους δει, ανεβαίνει βουνά και λαγκάδια για να τους ακούσει, και όχι επειδή άλλαξαν την λειτουργική ζωή με ΄΄μεταφράσεις΄΄ και ανακάλυψαν πιο κατάλληλες ώρες για τη λειτουργία.

Η πρόσθεση επιπλέον λειτουργιών και τα απογεύματα, γίνεται και με εσωτερικές αποφάσεις των κατά τόπους Επισκοπών, και ανάλογα με τις ανάγκες και απαιτήσεις, δεν χρειάζονται πολλές κουβέντες και διαβούλευση.

Για τις βαπτίσεις κ.λ.π. ότι ορίζουν οι κανόνες και η παράδοση της Εκκλησίας, και ότι είναι σωστό και ευπρεπές, και δεν το απαγορεύουν οι κανόνες. Αν δω βάπτιση κατά την θεία λειτουργία και το επιτρέπουν οι κανόνες δεν θα στενοχωρηθώ, θα χαρώ, μπορεί αύριο να δω και γάμο και να φάω και κουφέτα, ίσως όμως στεναχωρηθούν οι γέροντες που δεν θα έχει τελειωμό η λειτουργία. Αυτός ίσως είναι ό λόγος που έχουν καθιερωθεί ορισμένα πράγματα όπως έχουν καθιερωθεί.
Αληθές είναι το πραγματικό, και Αλήθεια ο ίδιος ο Κύριος, μόνο Αυτός μπορεί να μας ελευθερώσει.
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 25043
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Οι πιστοί είναι αποξενωμένοι από την λειτουργική ζωή

Δημοσίευση από aposal »

Θα το θέσω σύμφωνα με την κοσμική λογική:
Αν θέλω να πάω σε κάποιο γαμήλιο γλέντι, ΔΕΝ θα με χαλάσει η ώρα. Ό,τι ώρα και να είναι θα πάω, γιατί ξέρω ότι θα περάσω ωραία!
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Λειτουργικά Θέματα.”