Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Ερωτήματα περί της Αγίας Γραφής

Συντονιστής: Συντονιστές

Άβαταρ μέλους
vasilikirimp
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1403
Εγγραφή: Δευ Μάιος 05, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Κατερίνη
Επικοινωνία:

Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από vasilikirimp »

Στη διδασκαλία του Ιησού διακρίνονται αντιλήψεις ασκητικού χαρακτήρα;
Τι θέλω να πω .
Ο Ιουδαίσμός της εποχής εκείνης δεν είχε ασκητικές προδιαθέσεις; Μόνο σποραδικά ως εξαιρέσεις.
Στην εποχή του Ιησού ασκητικό χαρακτήρα είχε η αίρεση των Εσσαίων , οι οποίοι ζούσαν σε οργανωμενες κοινοβιακές κοινότητες και παρέμεναν άγαμοι.
Λαμβάνοντας υπόψιν την ακόλουθη περικοπή " Ένεκεν τούτου καταλέιψει άνθρωπος τον πατέρα αυτού και τη μητέρα και προσκολληθήσεται προς τη γυναίκα αυτού , και έσονται εις σάρκα μίαν ( Μαρκ.10,7 )
Συνεπώς λοιπόν δίνει μια ουσιώδη μορφή στο γάμο που ισοσταθμίζει τα ορμέμφυτα με την πνευματική φύση του ανθρώπου.
Ο ίδος ο Ιησούς παρότρυνε τους μαθητές του να εγκαταλείψουν τις οικογένειές τους.
Πως μπήκε το ασκητικό του χαρακτήρα ,στη διδασκαλία;
Ο περιορισμός του πνεύματος μέσα στα στενά οικογενειακά πλαίσια;
Πρέπει να δούμε το ασκητικό ως μίσος για το σώμα ή φροντίδα για την πρωτοκαθεδρία του πνεύματος;
Το σώμα πρέπει να υπηρετεί το πνεύμα..............
Ο Ωριγένης κατά τη μαρτυρία του Ευσεβίου ευνουχίστηκε , επίσης ο Μέγας Αθανάσιος διηγήται ότι ο πρεσβύτερος Λεόντιος είχε αποκόψει τα γεννητικά του όργανα.
Στη σύνοδο της Νίκαιας λήφθηκαν μέτρα κατά της φρικαλεότητα αυτής.
Ο Ιησούς συνιστά εγκράτεια ή απαιτεί εγκράτεια όταν πρόκειται για εξοικονόμηση δυνάμεων προς αποστολικό έργο .
Στη διδασκαλία του Χριστού δεν υπάρχει ο παραμικρός υπαινιγμός για την αηδία προς τα εγκόσμια και το γενετήσιο φόβο .
Το γενετήσιο φόβο τον εισάγει ο Απόστολος Παύλος στον χριστιανισμό; Αυτός είναι ο πατέρας της χριστιανικής ασκητείας;
Πως ξεκίνησε η χριστιανική ασκητεία;
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από filotas »

Η αρχή του ασκητικού βίου προήλθε από κάποιους άγαμους προφήτες με κορυφαίο τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο. Ο ίδιος ο Χριστός μας μίλησε για τον μοναχισμό στο παρακάτω χωρίο:

"10 λέγουσιν αυτώ οι μαθηταί αυτού· Ει ούτως εστίν η αιτία τού ανθρώπου μετά της γυναικός, ου συμφέρει γαμήσαι. 11 ο δε είπεν αυτοίς· Ου πάντες χωρούσι τον λόγον τούτον, αλλ' οίς δέδοται· 12 εισί γάρ ευνούχοι οίτινες εκ κοιλίας μητρός εγεννήθησαν ούτω· και εισίν ευνούχοι οίτινες ευνουχίσθησαν υπό των ανθρώπων, και εισίν ευνούχοι οίτινες ευνούχισαν εαυτούς διά την βασιλείαν των ουρανών. ο δυνάμενος χωρείν χωρείτω. " (Ματθ. 19, 10-12)

Φαντάζομαι ότι το χωρίο αυτό πήρε κατά λέξιν ο Ωριγένης. Ο ευνουχισμός όμως που αναφέρει ο Χριστός είναι μεταφορικός κι όχι κυριολεκτικός.
Άβαταρ μέλους
dionysisgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4278
Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
Τοποθεσία: Νικαια

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από dionysisgr »

Γραφεις vasilikirimp: "..Στη διδασκαλία του Ιησού διακρίνονται αντιλήψεις ασκητικού χαρακτήρα;.."

Οχι ετσι αγαπημενη μου vasilikirimp. Mην με παρεξηγησεις, αλλα δεν εκφραζομαστε ετσι για τον Κυριο.

Δεν ξερω εαν ειναι δικο σου, το κειμενο, η το μεταφερεις, αλλα δεν εχει, ουτε εκφραζει: "αντιληψεις", ο Κυριος και Θεος μας.

Μιλα με ζωντανο, πανσθενουργο, υποστατικο, ζωοποιο Λογο, παντοδυναμο, τελειο, αλανθαστο, με Θεϊκη εξουσια, και αυθεντια, και σοφια. Αλλο να μιλαμε εμεις τα χωματα, και αλλο ο Κυριος.

Με εναν Λογο ανεστησε νεκρους, συγχωρεσε αμαρτιες, εκανε τερατα και σημεια, ελυσε τα εργα του διαβολου, εδωσε οδο σωτηριας, κυρηξε το ευαγγελιο της Πιστεως μας, αποκαλυψε την αληθινη Τριαδικη υποσταση που λατρευουμε, ητοι Πατερας, Υιος, Πνευμα Αγιον.

Λοιπον μην λεμε οτι εχει αντιληψεις ο Κυριος. Ρηματα ζωης αιωνιου εχει και ειναι αληθεια και οδος και ζωη.

Παμε παρακατω, και θα συμφωνησω φυσικα με τον filota.

Φυσικα και υπεδειξε τον μοναχικο βιο, και με την σαρανταημερη φυγη Του, στην εσωτερα ερημο, που συμβολιζει την φυγη απο τον "κοσμο" των παθων μας, και τα μπιχλιμπιδια της αμαρτιας, και την πνευματικη μας καταπαυση στην ερημο της ησυχιας και ενασχολησης μας με τον Θεο.

Ετσι προτυπωσε τον Μοναχισμο, ως ανωτερα οδο προς την θεωση, αλλα συναμα ευλογησε και το Μεγα Μυστηριο του Γαμου, που ειναι παλι μια Θεαρεστη οδος προς την θεωση, και ειναι και παραγωγος θεσμος του Μοναχισμου, γιατι χωρις Γαμο και τεκνα, Μοναχισμος δεν υπαρχει φυσικα, και οσοι το ξεχνουν, η το υποβιβαζουν αυτο, μαλλον λαθος σκεψη εχουν, και φτανουν στα ακρα.

Και οι δυο οδοι, ειναι καλοι και αγιοι, μην μπαινουμε ποτε σε τετοια διλημματα, που δεν υπαρχουν κατ'ουσιαν, αλλα οπου κληθει ο καθενας, εκει θα δωσει τον αγωνα τον καλο, και χαριτι Θεου, θα σωθει.
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."
Άβαταρ μέλους
vasilikirimp
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1403
Εγγραφή: Δευ Μάιος 05, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Κατερίνη
Επικοινωνία:

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από vasilikirimp »

Συγνώμη για την έκφραση που χρησιμοποίησα - αν ηταν αντιγραφή το κείμενο δε θα είχε τετοιου είδους εκφραστικά λαθη.
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24981
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από aposal »

Αποσπάσματα από το βιβλίο «ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ, ΛΟΓΟΙ Β΄ : ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ»

(σελ. 241)
Οι άγιοι Μάρτυρες ένιωθαν μεγάλη χαρά που τους δινόταν η ευκαιρία να μαρτυρήσουν. Από το μαρτύριο ξεκίνησε ο ασκητισμός στην πνευματική ζωή. Όταν ανέλαβε την εξουσία ο Μέγας Κωνσταντίνος, έβγαλε τους Χριστιανούς από τις φυλακές – γιατί τους είχαν εκεί για να τους τελειώσουν – άλλους σακατεμένους κλπ και σταμάτησαν τα μαρτύρια. Αλλά εκείνοι που περίμεναν στις φυλακές με χαρά τη σειρά τους, για να μαρτυρήσουν, όταν ελευθερώθηκαν, πολύ στενοχωρήθηκαν που τους χάλασε ο Μέγας Κωνσταντίνος τη δουλειά. Εκεί που περίμεναν το μαρτύριο με χαρά, βρέθηκαν ελεύθεροι. Οπότε, από την αγάπη τους προς τον Θεό και την φλόγα που είχαν για να μαρτυρήσουν, πήραν τα βουνά. Γι’ αυτό, τα μαρτύρια που θα τους έκανε ο Διοκλητιανός, ο Μαξιμιανός, τα έκαναν μόνοι τους στον εαυτό τους, με την άσκηση.

Θα πρέπει να ξέρουμε πάντως ότι η έρημος είναι η "έδρα" του διαβόλου. Θέλει πολύ μεγάλο θάρρος και πνευματικό υπόβαθρο για να γίνει κάποιος ασκητής στην έρημο, μέσα στο στόμα του λύκου, δηλαδή.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
Άβαταρ μέλους
vasilikirimp
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1403
Εγγραφή: Δευ Μάιος 05, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Κατερίνη
Επικοινωνία:

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από vasilikirimp »

Πιστευεται ότι ασκητισμός και ηθική τελειότητα είναι όροι ταυτόσημοι;
petrosathonas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1460
Εγγραφή: Σάβ Νοέμ 29, 2008 4:55 pm

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από petrosathonas »

vasilikirimp έγραψε:Πιστευεται ότι ασκητισμός και ηθική τελειότητα είναι όροι ταυτόσημοι;
Μήπως εννοείς πνευματική τελειότητα Βασιλική?
Εάν ναι τότε πιστεύω ότι η πνευματική τελειότητα κατά τα ανθρώπινα μέτρα προϋποθέτει τον ασκητισμό. Όχι βέβαια με την έννοια του μοναχισμού και του ερημητισμού μόνο αλλά και με την έννοια της καθημερινής ασκήσεως κατά των παθών και για εμάς τους κοσμικούς.
Άβαταρ μέλους
dionysisgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4278
Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
Τοποθεσία: Νικαια

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από dionysisgr »

Οχι, vasilikirimp, το ζητουμενο του Μοναχισμου δεν ειναι η ηθικη τελειοτητα, οσο παραξενο και εαν ακουγεται αυτο.

Η ηθικη ειναι εξωτερικο πραγμα και αφορα τον τροπο του φερεσθαι, ο Μοναχος αγωνιζεται να αλλαξει τον τροπο του υπαρχειν και πολιτευεσθαι.

Απο το σημειο που ζουμε για τον εαυτο μας, οι ασκουμενοι στο Μοναχικο πολιτευμα, φτανουν στο σημειο, να ζουν για τον Χριστο, και να ζει μεσα τους ο Χριστος.

"Ζω δε ουκετι εγω, ζει δε εν εμοι Χριστος", λεει διαχρονικα ο σαγηνευτης των εθνων Μεγας Παυλος Αποστολος της οικουμενης.

Παραλληλα δε με την ασκητικη, σταυρικη πορεια του μοναχου, ερχεται και η ηθικη τελειοτητα, ως παραγωγο, και οχι ως σκοπος και ζητουμενο.

Στην Ορθοδοξια δεν εχουμε παρει εντολη απο τον Κυριο, να γινουμε απλα καλοι ανθρωποι, οπως πολλοι λαθεμενα πιστευουν, αλλα να γινουμε θεοι κατα Χαριν. Κατι απειρως ανωτερο και πνευματικοτερο και οντολογικα σημαντικοτερο και αιωνιο.

Ειμαστε εν δυναμει κεκελευσμενοι θεοι, σκοπος μας ειναι αυτο το εν δυναμει, που το κοιμιζουμε και το κρυβουμε, ειναι να το μεταποιησουμε σε: εν ενεργεια θεοι κατα χαριν.

Ειναι μυστικος ο χαρακτηρας και η ουσια της Ορθοδοξιας, ειναι εσωτερικη εργασια και καρπος, που εχει και ως εξωτερικα αποτελεσματα την ηθικη, γιατι δεν μπορει να εχεις προχωρησει πνευματικα, και να εισαι ανηθικος, δεν συμβαδιζουν αυτα, αλλα απο την αλλη, δεν σημαινει οτι εαν δεν αγωνιστεις πνευματικα, και δεν εχεις την ορθη Πιστη, και την εσωτερικη μυστικη αναβαση, θα γινεις θεος κατα χαριν, μονο και μονο επειδη εισαι ηθικο στοιχειο.

Αυτη ειναι η μεγαλη παγιδα στην οποια επεσε η Δυτικη Εκκλησια. Αποθεωσε την ηθικη, τα εξωτερικα πραγματα, το φαινεσθαι, και αφησε τον εσωτερικο ανθρωπο να ατροφησει να κενωθει.

Και επειδη ο ανθρωπος διαχρονικα αναζητει το βαθυτερο, το αιωνιο, το εσωτερικο, το Θεϊκο, καταλαβαινει το κενο που εχει αυτη η πιστη, και μενει ειτε στην αθεϊα, ειτε στην καθηκοντολογικη αντιληψη που μετατρεπει την Αποκαλυφθεισα ανωθεν ζωοποιο Πιστη, σε απλη θρησκεια μη διαφοροποιουμενη απο τις αλλες.

Αυτο ακριβως αποφευγει η Ορθοδοξια. Και το καλυτερο μεσο γιαυτο ειναι ο Μοναχισμος, που ριχνει το βαρος στον εσωτερο ανθρωπο, στο πνευμα, στην φυλαξη του νοός, και αφηνει πισω τα εξωτερικα, ηθικα, πραγματα, να μεταποιηθουν συν Θεω, και συν το χρονω της τριβης και της ασκησεως.
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."
Άβαταρ μέλους
vasilikirimp
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1403
Εγγραφή: Δευ Μάιος 05, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Κατερίνη
Επικοινωνία:

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από vasilikirimp »

Διονύση αν κατάλαβα τώρα , η ηθική τελειότητα όχι με την εννοια της Δυτικής εκκλησίας , δε ξερω πως αλλιως να το εκφράσω , πνευματική τελειότητα μπορεί να έρθει σε εμας τους κοσμικούς ή μπορεί να φθάσει μόνον μεσω του Μοναχισμού;
Άβαταρ μέλους
vasilikirimp
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1403
Εγγραφή: Δευ Μάιος 05, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Κατερίνη
Επικοινωνία:

Re: Ασκητικός χαρακτήρας και διδασκαλία του Χριστού

Δημοσίευση από vasilikirimp »

Στην Ορθοδοξια δεν εχουμε παρει εντολη απο τον Κυριο, να γινουμε απλα καλοι ανθρωποι, οπως πολλοι λαθεμενα πιστευουν, αλλα να γινουμε θεοι κατα Χαριν. Κατι απειρως ανωτερο και πνευματικοτερο και οντολογικα σημαντικοτερο και αιωνιο.

Ειμαστε εν δυναμει κεκελευσμενοι θεοι, σκοπος μας ειναι αυτο το εν δυναμει, που το κοιμιζουμε και το κρυβουμε, ειναι να το μεταποιησουμε σε: εν ενεργεια θεοι κατα χαριν.

Ειναι μυστικος ο χαρακτηρας και η ουσια της Ορθοδοξιας, ειναι εσωτερικη εργασια και καρπος, που εχει και ως εξωτερικα αποτελεσματα την ηθικη, γιατι δεν μπορει να εχεις προχωρησει πνευματικα, και να εισαι ανηθικος, δεν συμβαδιζουν αυτα, αλλα απο την αλλη, δεν σημαινει οτι εαν δεν αγωνιστεις πνευματικα, και δεν εχεις την ορθη Πιστη, και την εσωτερικη μυστικη αναβαση, θα γινεις θεος κατα χαριν, μονο και μονο επειδη εισαι ηθικο στοιχειο.


Αυτά που αναφέρεις εδώ μπορούν να επιτευχθούν απο εμάς τους λαικούς ή μονο μεσω της οδού του μοναχισμού;
Απάντηση

Επιστροφή στο “Αγία Γραφή”