Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Προβληματισμοί και ανταλλαγή ιδεών από την Επικαιρότητα.

Συντονιστής: Συντονιστές

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 22308
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 8:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από aposal »

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: ''Δεν υπάρχει Άγιο Φως 1ης ή 2ης κατηγορίας''

Του Αιμίλιου Πολυγένη - ρομφεα

Συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 παραχώρησε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.

Ο Μακαριώτατος μεταξύ άλλων κλήθηκε να απαντήσει και για το θέμα της μεταφοράς του Αγίου Φωτός από τα Ιεροσόλυμα, τονίζοντας ότι "το Άγιο Φως είναι πάντοτε στην Εκκλησία!"

"Παλαιότερα πριν γίνουν αυτά που γίνονται σήμερα για την υποδοχή του Αγίου Φωτός, έπαιρναν το φως από το καντήλι της Αγιας Τραπέζης" - δήλωσε χαρακτηριστικά ο Μακαριώτατος.

Επίσης ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος τόνισε: "Δεν υπάρχει λοιπόν Άγιο φως 1ης κατηγορίας και 2ης κατηγορίας".

"Αυτά είναι ήθη που επικράτησαν τελευταία, τα σεβόμαστε και χρησιμοποιώντας τον κόσμο αυτό της οικονομίας θα βρεθεί και σε αυτό λύση" - πρόσθεσε κλείνοντας ο κ. Ιερώνυμος.


Ομολογώ ότι δεν μπορώ να κατανοήσω τα λόγια του. Συμφωνώ ότι παλαιότερα δεν παίρναμε το Άγιο Φως από τα Ιεροσόλυμα, αλλά από εκεί μέχρι να λέμε ότι το άγιο φως είναι το ίδιο υπάρχει διαφορά.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.

Άβαταρ μέλους
dionysisgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4273
Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 9:00 am
Τοποθεσία: Νικαια

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από dionysisgr »

Αποστολε, ειναι αυτα που λεγαμε πιο πανω για το αυτονοητο.

Και τωρα με συγχωρεις, θα πεσω σε παραληρημα, μην δινεις πολυ σημασια..

Αρχης γενομενης..

Πρεπει να αντιληφθουμε, πληρως και ξεκαθαρα, οσο και εαν ποναει αυτο, οσο και εαν μας συνθλιβει στην κυριολεξια,
οτι εχουμε μπει, οχι σημερα, ουτε χθες, αλλα εδω και αρκετο καιρο, σε μια εποχη πληρους αναθεωρητισμου των παντων, απο τους παντες.

Δογματα, ναι και αυτα, -θα το δειτε προσεχως-,Αξιες, Ιδανικα, Παραδοσεις, πραγματα που τα θεωρουσαμε διαχρονικα και φυσικα ειναι βεβαια, για λιγους πλεον ομως,
να μπαινουν πλεον στην βασανο και τον τροχο της απαξιωσης, της επαν-αξιολογησης για να μην πω ακομα και της καταργησης, με πανακεια και προσχημα τον ορθολογισμο-εκσυγχρονισμο..

Λοιπον, στο Αγιον Φως θα κολλησουν; Οχι βεβαια! Αυτο το "εχουμε" για πλακα.
Ολα στον ντορβα, ολα στην λαϊκη αγορα, για εκποιηση.
Κλεινουμε οριστικα και ξεπουλαμε!!!

Οταν θα φτασεις να δεις το Τριαδικο Δογμα, την Ενανθρωπηση και Την Θεοτοκο να βγαινουν στο σφυρι, μην εκπλαγεις, κρατα γερο στομαχι και καλες υπομονες..
Σημειωσε τα, ωστε να δεις, οτι οπως σε βλεπω (τροπος του λεγειν), και με βλεπεις ολα θα τα δουμε, και ολα θα τα ακουσουμε, αυτο που δεν ξερω, ειναι σε ποιο σημειο θα τα φτυσουμε παντως..

Εμπρος λοιπον, διαλυστε τα ολα, ολα δεν ειναι τιποτα αλλο απο εξοφλημενοι "μυθοι", παλιες και φθαρμενες "παραδοσεις", και "λαϊκη" ευσεβεια, οπως την απαξιωνουν και την κοροϊδευουν οι εν εσπερια (παρα)μορφωμενοι, σπουδαιοι καθηγητες μας.

Ζητω ο προμηθεϊκος ορθολογισμος! Τι ταλαιπωροι που ειμαστε, αφου μεγαλωσαμε με παραμυθια, ποσο στ'αληθεια κοροϊδα που πιαστηκαμε,
και ποσο "κοροϊδα" αραγε ηταν αυτοι που αγιασαν και μπηκαν στην Βασιλεια του Θεου, πιστευωντας και πραττωντας ολα αυτα που εμεις σημερα αποδομουμε συστηματικα.

Ωσαννα στην αυτο-θεωση μας.
Εμεις ειμαστε οι πλεον "εξυπνοι" ολων των εποχων, και ιδου λοιπον, εμπροσθεν μας, να καταφθανει εν πασει δυναμει, η υπερενδοξη ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ, μα τι λεω, αφου ειναι πλεον ΕΔΩ,
και οι προθυμοι "Ιεροφαντες" της, βυσσοδομουν, επι των μεγιστων και των τιμιων της Πιστης των Πατερων μας..

Ισωμα ολα, με το Caterpillar των 70 τονων, να γινουν ολα αεροδιαδρομος, να προσγειωθει ο πολυποθητος "σωτηρας".. Ο "σωτηρας" μαϊμου απο τα κινεζικα.. Αυτον περιμενουν οι περισσοτεροι.

Τον Εσταυρωμενο και Ανασταντα Σωτηρα Ιησού Χριστό, Τον Μονον Αληθινο, Σωτηρα, τον εχουν "απομυθοποιησει" στο πλανεμενο τους κρανιο. Αυτον αφηστε Τον στους "χαζουληδες" πιστους.

Ολοενα και πιο συχνα, θα ακουμε στο εξης απο τα πλεον "επισημα" χειλη, -τα υποτιθεμενα επιφορτισμενα να επισκοπουν περι αυτων-, να τα απαξιωνουν και να εγκαταλειπουν πρωτα πρωτα, αυτοι οι ιδιοι την σκοπια τους, με ανταλλαγματα πινακιου φακης, και λιγης δημοσιοτητας,
και το αμοιρο ποιμνιο, αφου καταστει θηριαλωτο, θα αναλωθει απο πασης λογης λυκους, εντος και εκτος της λατρευτικης κοινοτητας που ονομαζεται Εκκλησια. Ηδη γινεται αυτο εν πολλοις. Στο μελλον θα χοντρυνει το πραγμα.

Μηπως δεν εχουμε προειδοποιηθει και γιαυτο απο τις Ιερες Γραφες και τους Ανθρωπους του Θεου, Απο τον Αγιο Κοσμα τον Αιτωλο, εως τους Αγιους των ημερων μας;

Γιαυτο επιμενουμε, ποσα χρονια εδω, να καταρτιστει στην Πιστη μας, οσο μπορει καθενας, και η καθεμια, οσο γινεται στα θεολογικα πραγματα,
να ενδυναμωθουν, να μελετουν, οι ανθρωποι, γιατι δεν θα μπορεσουν να σταθουν απεναντι στον καυσωνα που ερχεται. Δεν ειναι πολυτελεια, ειναι οπλο επιβιωσης της ψυχης.

Ειναι τοσο εντονη και βαρια η πλανη και η συγχυση, που θα ψαχνουν οι ανθρωποι, και δεν θα βρισκουν τοπο και αναπαυση.

Θα μου πεις μονο η μελετη θα μας σωσει;
Ψευδες το ερωτημα.
Εννοειται οτι η Προσευχη πρωτα, η Πιστη και η Υπομονη, -επιτηδες ολα με κεφαλαιο-,
πλην ομως η μελετη ειναι ενα μεγαλο οπλο, γιατι αυτα που μελετουμε, επιφερουν και την ευλογια, και την στηριξη των Πατερων και των Αγιων που τα συνεγραψαν.

Δεν ειναι μονο ξερη γνωσιολογια.
Ειναι μετοχη στην εμπειρια και το πνευμα αυτων που αγωνιστηκαν και κερδισαν την Βασιλεια.
Ειναι δυναμη και ψυχικο σθενος.

Μεσα απο τον Θεολογικο και Πατερικο καταρτισμο, παντοτε με ταπεινωση και ευλαβεια, οχι με επαρση και εξυπνακισμο,
θα σωθουν ανθρωποι στον επερχομενο ολεθρο του πνευματος. Θα μπορει καποιος να πει ενα λογο, παρακλησεως στον πλησιον, που λιμοκτονει πνευματικα. Να τον θρεψει με τροφη πνευματικη σωτηρια, οχι με τα ξυλοκερατα που διασπερνουν παντου.

Το ξερεις οτι υπαρχουν κληρικοι και καθηγητες οι οποιοι περιγελουν τα δογματα και τα μυστηρια;
Οτι υπαρχει "καθηγητης", που ειπε στους φοιτητες του, να μην μιλανε στα παιδια που εχουν η θα κανουν, για την θυσια του Αβρααμ,
γιατι ειναι αποκρουστικη για τα παιδια; Η αλλοι που απαξιωνουν την Παλαια Διαθηκη, και μιλανε για την.. καταργηση της ακομα;
Οτι υπαρχουν "καθηγητες" που λενε οτι τα συναξαρια των πρωτων αιωνων, για αυτα που τραβηξαν οι Μαρτυρες, ειναι.. παραμυθια;

Και να μην συνεχισω να γραφω, καλυτερα, γιατι θα πεσει ο.. Server, απο φιλοτιμο! (που οι ανθρωποι δεν εχουν)

Τωρα καταλαβαινει κανεις, γιατι επεμενε ο Κυριος να προειδοποιει "μην γινεστε καθηγητες", μαλλον αυτους εννοουσε.. Ουαι και αλιμονο!
(δεν εννοουσε αυτο βεβαια, αλλα ταιριαζει γαντι στην περιπτωση μας, εννοουσε να μην γινονται επιδοξοι καθοδηγητες των ανθρωπων επι παντος,
γιατι αυτο ανηκει μονον στον Θεο)


Τι περιμενουμε;
Θα μου πεις αλλιως να τα μελετας, και αλλιως να τα ζεις;

Αλλιως να σου μιλανε, η να διαβαζεις για πολεμους, και αλλιως να σφυριζουν οι σφαιρες διπλα σου. Αυτο ειναι προβλημα..

Ετσι λοιπον, οι αγιοι θα αγιαζονται περισσοτερο, και οι ρυπαροι και βλασφημοι θα γινονται ετι πλεον χειροτεροι.
Φθασαμε στο σημειο, οπου γινεται πλεον ο απολυτος διαχωρισμος. Αμνια απο εριφια. Φιλοι απο τους εχθρους, και πιστοι απο τους απιστους.

Και αυτο Οικονομια του Θεου, ειναι. Για να συνελθουν, οσοι εχουν, μια σταλα εστω, αγαθης προαιρεσης. Οι πορρωμενοι, θα πανε για φουντο..

Οπως λεει ο Κυριος στην Αποκαλυψη Του, απεναντι Μου, θα εισαι η κρυος, η ζεστος. Εαν εισαι χλιαρος, θα σε ξερασω, απο το στομα Μου.

Το ζητουμενο, ειναι για τον καθενα, να μπορεσει να σταθει οχι ορθιος, ουτε γονατιστος καν, αλλα πεσμενος κατω,
εκζητωντας ομως το Ελεος του Θεου,με επιγνωση και μενοντας πιστος σε αυτα που παρελαβε.

Τοσο σφοδρη και τοσο απανθρωπη θα ειναι η επελαση του αντιχριστου πνευματος,
που ηδη εχει ξεκινησει και απλωνεται πλεον απο ολες τις πλευρες του οριζοντα,
σαν το ψηλαφητο σκοτος, που επεφερετο ολονυχτις, επανω απο τα πρωτοτοκα των Αιγυπτιων.
Ετσι θα θεριζει οσο κρατα το ερεβος, τις συνειδησεις των ανθρωπων, οι οποιοι κατα πλειοψηφια, ουκ εβουλευοντο συνιεναι. (οπως το λεγει το τροπαριο της Μ.Τεταρτης για τον Ιουδα.)

Αλιμονο, σε οσους σκανδαλιζουν, τους απλους, εχοντας ησυχη την νεο-ταξικη, αλαζονικη συνειδηση τους, και κατατεθειμενη προθυμα συνειδηση τους.
Αλλιμονο σε οσους συμπαρατασσονται με την πλεον αισχρη πορνη, που ονομαζεται "κοινη γνωμη", (αλλωστε το "κοινη" ειναι μια απο τις ονομασιες για τις πορνες στην αρχαιοτητα),
για να μην θεωρηθουν "γραφικοι" και "παλαιοπιστοι" απο την πλεον στυγνα-μεσαιωνικη εποχη του ανθρωπου, την δυστοπικη εποχη της "τεχνολογιας",
που χρησιμοποιειται απο κακοβουλα χερια, για να μας καταστησει κοινωνικα εντομα, χωρις ανθρωπινο προσωπο και θειο προορισμο.

Λες και η τεχνολογια, δεν εγινε για τον ανθρωπο, αλλα ο ανθρωπος υπαρχει για να καταδυναστευεται απο αυτην,
λες και ο ανθρωπος υφισταται, πλεον μονο για να γινεται υποχειριο και αριθμος, του καθε επιδοξου χειριστη, που κατεχει εξουσια στα τεχνικα μεσα.

Και αυτο το γραφει ενας προγραμματιστης, που ειναι απο 10 χρονων με ενα πληκτρολογιο στο χερι, και ενα μονιτορ στη μουρη.. απο το μακρινο 1980..
Αλλο ομως να χρησιμοποιεις το μαχαιρι για να κοψεις ψωμι, και αλλο για να το καρφωνεις στην πλατη του αλλου..

Το Συστημα, λοιπον στο οποιο πλεον "δουλευουν" ανθρωποι απο το πιο σκοτεινο δωματιο, εως και επιφανη μελη της Εκκλησιας,
και η προσκαιρη δημοσιοτητα των μαζικων μεσων σε ολες τις μορφες τους, εκμαυλιζουν μερα προς μερα, αμετρητες συνειδησεις.

Εχουμε καταντησει γραφικοι, μιζεροι, για πολλους ισως αποτελουμε και περιθωριακους ψευδο-προφητες, της μιας χρησης, με αυτα που γραφουμε εδω..

Ομως ο καιρος εφθασε, και με διαφορα προσχηματα, χθες την τρομοκρατια, σημερα την πανδημια, αυριο το οικολογικο, μεθαυριο οτι τους φανει ευκαιρο,
και παντοτε με εναν παγκοσμιο μπαμπουλα, υπαρκτο η μη, δεν εχει τοση σημασια, οσο το δαιμονικο κινητρο, και ο πατερας του ψευδους και του σκοτους,
που ειναι κρυπτομενος πισω απο αυτο, πλεον οικοδομειται και εγκαθιδρυεται εν πασει δυναμει το ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΡΑΤΟΣ.

Αυτη ειναι η ταμπακιερα, εδω το ουσιωδες, περι αυτου προκειται, για οποιον εχει ματια για να βλεπει, και αυτια για να ακουει.
Οι αλλοι, και χαμπαρι δεν θα παρουν, και θα σαρωθουν απο την τελεια καταιγιδα που ειναι πλεον μπροστα μας.

Στωμεν καλως, στωμεν, μετα φοβου,
ο Κυριος να μας ελεησει,
ζυγισθηκαμε, και η πλαστιγγα γερνει προς την λαθος μερια,
ομως αρκει ενα Πατρικο αγγιγμα, Προαιωνιο και Αχρονο,
για να μας στρεψει προς το Ανεσπερο Φως,
προς την Ακαταληκτη Γιορτινη Ημερα του Θεου,
αρκει να δει ενα ψηγμα αγαθης ελπιδος και πιστεως.

Αμην.
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."

Άβαταρ μέλους
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 22308
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 8:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από aposal »

Μένω στην τελευταία παράγραφο.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.

Άβαταρ μέλους
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 22308
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 8:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από aposal »

Πολύ καυστικό το άρθρο του πρωτοπρεσβύτερου Θεόδωρος Ζήση, Ὁμότιμου Καθηγητή Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ. στη ρομφαία.

https://www.romfea.gr/epikairotita-xron ... era-sunodo
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.

Άβαταρ μέλους
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 22308
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 8:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από aposal »

Με κοινή υπουργική απόφαση επιτρέπεται η λειτουργία των εκκλησιών την Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα αλλά κεκλεισμένων των θυρών.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση η λειτουργία των εκκλησιών θα τελείται με την παρουσία μόνο τεσσάρων ατόμων, του ιερέα, του ψάλτη, του νεωκόρου και ίσως ενός άλλου ψάλτη ή ιερά. Υπενθυμίζεται ότι η Ιερά Σύνοδος, σε τηλεδιάσκεψη, είχε αποφασίσει ότι οι Ιερές Ακολουθίες κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας καθώς και οι Θείες Λειτουργίες θα τελεστούν κεκλεισμένων των θυρών, στο πλαίσιο των μέτρων για τη μείωση της διασποράς του κορωνοϊού.


Πηγή: iefimerida.gr
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.

Άβαταρ μέλους
Αναστάσιος
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1829
Εγγραφή: Δευ Δεκ 24, 2018 7:18 pm
Τοποθεσία: Νέα Μάκρη

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από Αναστάσιος »

Υπήρχε η ελπίδα, όπως ακουγόταν (όχι όμως επίσημα), να μπει το Φως της Αναστάσεως στα σπίτια μας, με πρωτοβουλία των δήμων. Ο υφυπουργός προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει.

Είναι ένα από τα μικρότερα μαχαίρια που μάς έμπηξε πισώπλατα η εν ενεργεία κυβέρνηση, συγκριτικά πάντα με το μεγάλο, που αφορά το κλείσιμο των εκκλησιών. Τις ακολουθίες κεκλεισμένων των θηρών δεν τις λαμβάνω καν υπόψη μου, καθώς δε θα λάβουν μέρος αυτοί για τους οποίους προορίζονται.

Ο κορωνοϊός, εκτός από τα κακά που περιέχει, έχει και διάφορα καλά. Μεταξύ αυτών είναι ότι έπεσαν πολλές μάσκες, από πρόσωπα που ήταν αρκετά κοντά στο να με πείσουν ότι δεν είναι σαν και τους άλλους. Η απογοήτευση είναι μεγαλύτερη όταν σε προδίδει αυτός που εμπιστεύεσαι, έστω και με επιφυλάξεις.

Αντί να δοξολογούμε το Θεό που είμαστε χώρα με σχετικά λίγα κρούσματα, απ' ότι άλλες, και να προσευχόμαστε για όλο τον κόσμο, κοιτάμε πώς θα Τόν κάνουμε πέρα.

Για να αναμείξω κάπου εδώ και τη στάση της Ιεραρχίας στο θέμα, θα ευχηθώ οι Ιεραρχίες των επόμενων χρόνων να αποτελούνται από Ιεράρχες αντάξιους των αρχικών προκατόχων τους (π.χ Άγιος Διονύσιος Αρεοπαγίτης Ελλάδα, Απόστολος Ανδρέας Κωνσταντινούπολη κ.λπ). Ο φωστήρας του Γένους όμως, Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, δεν έχει ιδιαίτερα ευχάριστα νέα.

Ο Θεός βέβαια ξέρει καλύτερα απ' όλους. Αυτόν να εμπιστευόμαστε και μόνον, από 'δω και στο εξής.
«Εγώ ειμί το φως του κόσμου ο ακολουθών εμοί ου μη περιπατήση εν τη σκοτία αλλ΄ έξει το φως της ζωής...»

Άβαταρ μέλους
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 22308
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 8:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από aposal »

Υπομονή και συνέχιση του αγώνα.
Ο Θεός μας κάνει τη χάρη να μην έχουμε πολλά θύματα απ΄την πανδημία. Οφείλουμε να Τον ευχαριστήσουμε γι αυτό.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.

Άβαταρ μέλους
Αναστάσιος
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1829
Εγγραφή: Δευ Δεκ 24, 2018 7:18 pm
Τοποθεσία: Νέα Μάκρη

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από Αναστάσιος »

Επίπλαστη «εκκλησιαστική οικονομία» κυβερνητικής απαίτησης και απόφασης
06/04/2020 11:45

Εικόνα

Του Κυριάκου Κυριαζόπουλου

Κατ’ αρχάς εύχομαι στον Αρχιεπίσκοπο σταθερή και αδιάπτωτη υγεία μετά την πρόσφατη ιατρική επέμβαση, την οποία ανακοίνωσε η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών.

1 – Η δήλωση του Αρχιεπισκόπου στη συνέντευξή στον Antenna και παρεμπίπτοντα γεγονότα

Ο Αρχιεπίσκοπος, στη συνέντευξή που μεταδόθηκε από τον Antenna στις 5-4-2020, δήλωσε τα εξής:

«Όπως ξέρουμε, όμως, η εκκλησία βαδίζει πάνω στην ακρίβεια και στην οικονομία. Η ακρίβεια είναι κάτι που το θέλουμε στην ζωή μας, αλλά δεν έρχονται όλα όπως τα θέλουμε. Σε αυτό το σημείο έρχεται η Εκκλησία με την Οικονομία.

Να οικονομήσει τα πράγματα, να βρει λύση. Δεν είναι το όνειρό μας να κάνουμε οικονομία σε όλες τις θέσεις της Εκκλησίας, αλλά είναι η ανάγκη. Και η Εκκλησία διαμέσου όλων των αιώνων έχει αποδείξει ότι έχει την δυνατότητα να προσαρμόζεται και να οικονομεί και ως προς το σύνολο των ανθρώπων και ως προς καθένα ξεχωριστά. Για παράδειγμα, στην προσωπική μας ζωή βλέπουμε πόσες αταξίες έχουμε κάνει και ζητάμε μία οικονομία, ένα έλεος του Θεού. Έτσι και η κοινωνία έχει παραστρατήσει πολλές φορές και χρειάζεται μία οικονομία. (…)

Εκεί που χρειάζεται η οικονομία είναι η συνάθροιση και εκεί ακριβώς συνεννοούμαστε με την Πολιτεία, η οποία δεν έχει λόγο για την θεία Κοινωνία, έχει όμως λόγο για την συνάθροιση, για την προστασία των ανθρώπων. Τουτέστιν αυτό που λέμε και εμείς. Διαφορετικά είναι εγωιστικό να λέμε: ‘εγώ θα κοινωνήσω, εις βάρος του αδελφού μου που από την συνάθροιση υπάρχει πιθανότητα να προσβληθεί». Ερχόμαστε λοιπόν στην οικονομία. Η Εκκλησία βρίσκει πάντα τον τρόπο να θεραπεύσει, δηλαδή να βοηθήσει τον άνθρωπο. Αυτό γίνεται και τώρα σε συνεργασία με την Πολιτεία. Έχουμε την υποχρέωση να ακούσουμε, να συμμορφωθούμε, να πειθαρχήσουμε».

Αυτή η δήλωση είναι προσωπική του Αρχιεπισκόπου, δεν περιλαμβάνεται στην από 1-4-2020 απόφαση της Διαρκούς Συνόδου. Δεν ευσταθεί, συνεπώς, ο δημόσιος ισχυρισμός του Αρχιεπισκόπου ότι συνιστά περίπτωση «εκκλησιαστικής οικονομίας» η προσωπική του υποστήριξη, ως προέδρου της, και η υποστήριξη της Διαρκούς Συνόδου με την από 1-4-2020 απόφασή της, στην απαγόρευση της ελευθερίας της λατρείας και από τη δεύτερη κοινή υπουργική απόφαση των -Υπουργών Παιδείας – Θρησκευμάτων και Υγείας.

Σημειωτέον ότι η ελευθερία της λατρείας δεν επιτρέπεται από το Σύνταγμα και το διεθνές δίκαιο ανθρωπίνων δικαιωμάτων (αρθ. 4 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα) να απαγορευθεί ακόμη και υπό το de facto καθεστώς της δημόσιας έκτακτης ανάγκης (public emergency) προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κορωναϊό, όπως απέδειξα σε ένα από τα προηγηθέντα άρθρα μου με τίτλο «Γιατί η Κυβέρνηση επιμένει να παραβιάζει την ελευθερία της λατρείας και γιατί ο Αρχιεπίσκοπος την υποστηρίζει;».

Παρεμπιπτόντως, προκαλεί αλγεινή για ποιμένες εντύπωση, αξιολογούμενη βεβαίως από τους πιστούς, το φαινόμενο ιερείς και Μητροπολίτες, ισχυριζόμενοι ότι εφαρμόζουν την δεύτερη σχετική κοινή υπουργική απόφαση για την απαγόρευση της ελευθερίας της λατρείας, να στρέφονται κατά πιστών που λαχταρούν τη Θεία Λειτουργία, επιθυμούν να ασκήσουν το συνταγματικό και διεθνές δικαίωμά τους στην ελευθερία της λατρείας, και συγκεντρώνονται έξω από Ναούς στους Χαιρετισμούς ή τις Κυριακές. Και στρέφονται εναντίον των πιστών επειδή ειδοποιούν την αστυνομία, η οποία επιβάλλει πρόστιμα και προβαίνει σε συλλήψεις για αυτόφωρα, με βάση την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και την εν λόγω δεύτερη σχετική κοινή υπουργική απόφαση, που παραβιάζουν ευθέως το Σύνταγμα και το άρθρο 4 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα.

Επίσης, άλλοι Μητροπολίτες την υπεράσπιση της ελευθερίας της λατρείας από τους πιστούς την θεωρούν, με δηλώσεις τους, ως «εκδήλωση υπερβάλλοντος ζήλου», ενώ οι ίδιοι ασκούν κανονικά τη δική τους, απαγορευμένη και γι’ αυτούς, ελευθερία της λατρείας, μαζί με κάποιους κληρικούς τους, και μάλιστα μεταδίδοντάς τες μόνο διαδικτυακά. Η δεύτερη, όμως, κοινή υπουργική απόφαση απαγορεύει όχι μόνο την τέλεση των ακολουθιών και Λειτουργιών σε όλους τους Ναούς και σε όλες τις Μονές, αλλά και την διαδικτυακή μετάδοσή τους, αν και αυτή δεν γίνεται από τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό σταθμό.

Ακόμη, άλλοι Μητροπολίτες που υπαγορεύουν στους πιστούς να συμμορφώνονται με το κυβερνητικό σύνθημα «Μένουμε στο σπίτι», φροντίζουν να ασκούν, μαζί με μερικούς κληρικούς τους, τη δική τους ελευθερία της λατρείας, σε ναούς ή μονές, όπου γίνεται τηλεοπτική ή ραδιοφωνική μετάδοση, για να θεωρούνται ότι κινούνται στα πλαίσια της νομιμότητας και ισχυριζόμενοι ότι έτσι στηρίζουν τους πιστούς τους κλεισμένους στα σπίτια τους, οι οποίοι στερούνται της θείας κοινωνίας.

2 – Η έννοια της οικονομίας

Οικονομία είναι:

α) η, από συγκατάβαση και επιείκεια,

β) αναστολή, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις,

γ) της υποχρεωτικής εφαρμογής των κανονικών και εκκλησιαστικών διατάξεων

δ) σε ό,τι αφορά την εκκλησιαστική διοίκηση και την κανονική τάξη,

ε) χωρίς οποιαδήποτε μετακίνηση δογματικών ορίων (στα οποία εκ φύσεως περιλαμβάνονται τα όρια της λατρείας και της πνευματικής ζωής, επειδή είναι δογματικά θέματα), και

στ) με αποκλειστικό σκοπό τη σωτηρία των μελών της Εκκλησίας, με την οντολογική έννοια της Ορθόδοξης δογματικής (Αμιλκ. Αλιβιζάτος, Η Οικονομία, Αθήναι 1949, σελ. 21).

3 - Περιπτώσεις που απαγορεύεται ή επιτρέπεται η άσκηση της οικονομίας

Περιπτώσεις που δεν επιτρέπεται η οικονομία είναι οι ακόλουθες:

α) η ακρίβεια στη δογματική διδασκαλία (δηλαδή το ανόθευτο των αληθειών της πίστης της Εκκλησίας),

β) η τέλεση της θείας λατρείας (κατά την τυπική διάταξη της Εκκλησίας) κατά κανόνα σε καθιερωμένους χώρους λατρείας, και

γ) οι σκοποί και η μεθοδολογία της πνευματικής ζωής (η καταπολέμηση των παθών και η πρόσκτηση των αρετών, και τα σχετικά μέσα, κατά τη διδασκαλία της Αγίας Γραφής και των Πατέρων της Εκκλησίας).

Περιπτώσεις που επιτρέπεται η οικονομία είναι οι κατωτέρω αναφερόμενες:

α) θέματα της εκκλησιαστικής διοίκησης, εφόσον δεν παραβιάζουν βασικούς θεσμούς διοικήσεως καθιερωμένους πάγια και μακροχρόνια στην Ορθόδοξη Εκκλησία (π.χ. διοίκηση των Μητροπόλεων από τους Μητροπολίτες, διοίκηση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας από τη Σύνοδο της Ιεραρχίας της) και δεν παραβιάζουν τον κρατικό Καταστατικό της Χάρτη και τις συνοδικές κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση σχετικών διατάξεων αυτού, για να αποφεύγονται ζητήματα παραβίασης της νομιμότητας, και

β) θέματα τελέσεως των ιερών μυστηρίων και ειδικότερα:

β.1.) στο μυστήριο του βαπτίσματος, η τέλεσή του σε σπίτι ύστερα από άδεια του επισκόπου, ή κατά την εισδοχή στην Ορθόδοξη Εκκλησία ετεροδόξων σύμφωνα με τις οικονομίες που προβλέπονται από τους ιερούς κανόνες και στις περιπτώσεις που προβλέπονται, ή τις ανάλογες,

β.2.) στο μυστήριο της θείας ευχαριστίας, η προσέλευση στη Θεία Κοινωνία βαριά ασθενών έστω και αν δεν έχουν νηστεύσει,

β.3.) στο μυστήριο της ιεροσύνης, η μείωση ή η αύξηση του ορίου ηλικίας για τη χειροτονία κληρικών, η μετάθεση επισκόπων και πρεσβυτέρων,

β.4.) στο μυστήριο της ιερής εξομολόγησης, η ποιμαντική μεταχείριση των εξομολογούμενων από τους εξομολόγους,

β.5.) στο μυστήριο του γάμου, η τέλεση μεικτών γάμων με ετεροδόξους κατ’ εφαρμογήν κανονιστικών διατάξεων,

β.6.) στο μυστήριο του ιερού ευχελαίου, η τέλεσή του και από λιγότερους από επτά ιερείς

(βλ. Ιερωνύμου Κοτσώνη, Προβλήματα της «Εκκλησιαστικής Οικονομίας», εκδ. «η Δαμασκός», εν Αθήναις 1957, σελ. 207επ., Ευαγγέλου Μαντζουνέα, Εκκλησιαστικόν Δίκαιον, Αθήναι 1984, σελ. 74-79).

4 – Επιτρέπεται, λόγω οικονομίας, η απαγόρευση της θείας λατρείας εξαιτίας επιδημίας;

Η τέλεση της Θείας Λατρείας, κατά το τυπικό της Εκκλησίας, κατά κανόνα σε καθιερωμένους χώρους λατρείας (Ναούς ανεξάρτητα από το επιμέρους καθεστώς τους) και μάλιστα η τέλεση του υποχρεωτικού μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, τουλάχιστον τις Κυριακές, και τις Δεσποτικές και Θεομητορικές Εορτές, με την παρουσία των πιστών, συνιστά νόμιμη κανονική υποχρέωση των εκκλησιαστικών λειτουργών της Ορθόδοξης Εκκλησίας (επισκόπων και πρεσβυτέρων). Συνεπώς, δεν επιτρέπεται οικονομία στην τέλεση της ανωτέρω Θείας Λειτουργίας για κανέναν απολύτως λόγο. Διότι:

1 - Το δόγμα και η λατρεία ανήκουν στο αυτό επίπεδο απαγορεύσεως της αλλοιώσεώς τους και ειδικότερα για τη λατρεία τόσο ως προς το περιεχόμενό της όσο και ως προς την τέλεσή της κατά το τυπικό της Εκκλησίας.

2 – Η τέλεση της Θείας Ευχαριστίας αποτελεί εντολή του Χριστού έως τη Δευτέρα Παρουσία Του. Συγκεκριμένα, ο Χριστός όρισε τα εξής: α) «Τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν» (Λουκ. 22, 19), και β) «Και ιδού εγώ μεθ’ ημών ειμί (μέσω των ιερών μυστηρίων και των αγίων αρετών, κατά τον Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς) πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος (δηλαδή μέχρι το τέλος της ιστορίας που επέρχεται με τη Δευτέρα Παρουσία Του)» (Ματθ. 28, 20).

3 - Η υποστήριξη της Κυβέρνησης από τη Διαρκή Σύνοδο στην απαγόρευση της ελευθερίας της λατρείας και με τη δεύτερη σχετική κοινή υπουργική απόφαση, δεν συνιστά αγάπη προς τον πλησίον, δήθεν για την αποτροπή της διασποράς του κορωναϊού, όπως ισχυρίζεται. Διότι:

1) ο Θεός Λόγος προσδιόρισε την έννοια της αγάπης - σε αντιδιαστολή προς την εκκοσμικευμένη έννοια της, χωρίς ουσία, αγαπολογίας του ανθρωπισμού - ως εξής: α) «αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου εξ όλης της καρδίας σου και εξ όλης της ψυχής σου και εξ όλης της ισχύος σου και εξ όλης της διανοίας σου, και τον πλησίον σου ως εαυτόν» (1η Εντολή Μωσαϊκού Νόμου και Λουκάν 10, 27-28), και β) «εάν αγαπάτε με τας εντολάς τας εμάς τηρήσατε» (Ιωάννην, 14, 15), και

2) Η ιατρική επιστήμη δεν αντικαθιστά τον Άγιο Τριαδικό Θεό ούτε στην πρόληψη ούτε στη θεραπεία οποιαδήποτε ασθένειας, περιλαμβανομένης και οποιασδήποτε επιδημίας. Διότι:

1) «Λήψεται πανοπλίαν τον ζήλον αυτού, και οπλοποιήσει την κτίσιν είς άμυναν εχθρών» (σε περίπτωση επιμονής στην αποστασία και την αμαρτία, ο Κύριος θα χρησιμοποιήσει ή θα επιτρέψει τη χρησιμοποίηση ως όπλου επικίνδυνων μικροργανισμών για παιδαγωγική τιμωρία των ανθρώπων και επιστροφή στον Θεό με μετάνοια) (Σοφίας Σολομώντος, 5, 17), και

2) Για την τιμή προς τους γιατρούς και τους φαρμακοποιούς γίνεται λόγος στο 38ο κεφάλαιο της Σοφίας Σειράχ, ως εξής:

Τίμα ιατρόν προς τας χρείας αυτού τιμαίς αυτού, και γαρ αυτόν έκτισε Κύριος (Τίμα τον γιατρό με τις τιμές που του ανήκουν σύμφωνα με τις ανάγκες, στις οποίες μας εξυπηρετεί, διότι πράγματι ο Θεός τον δημιούργησε),

παρά γαρ Υψίστου εστίν ίασις (Βεβαίως από τον Ύψιστο παρέχεται η θεραπεία διαμέσου του ιατρού) (…)

Κύριος έκτισεν εκ γης φάρμακα, και ανήρ φρόνιμος ου προσοχθιεί αυτοίς (Ο Ύψιστος παρήγαγε από τη γη φάρμακα, και κάθε φρόνιμος άνθρωπος δεν θα απορρίψει και δεν αποστραφεί αυτά) (…)

και αυτός έδωκεν ανθρώποις επιστήμην ενδοξάζεσθαι εν τοις θαυμασίοις αυτού (και αυτός ο Θεός έδωσε στους ανθρώπους επιστήμη για να δοξάζονται αυτοί με τα θαυμαστά έργα του)

εν αυτοίς εθεράπευσε και ήρε τον πόνον αυτού (με τα έργα αυτά τα οποία δημιούργησε ο Θεός, ο ιατρός θεράπευσε και σήκωσε τον πόνο του ασθενούς)

μυρεψός εν τούτοις ποιήσει μείγμα, και ου μη συντελέση έργα αυτού, και ειρήνη παρ’ αυτού έστιν επί προσώπου της γης (από αυτά τα έργα του Θεού ο φαρμακοποιός θα κάνει σύνθεση φαρμάκου και δεν θα δώσει τέλος ο Θεός στα έργα του, αλλά η θεραπεία και ειρήνη από τον Θεό θα παρέχεται στους ασθενείς όλης της γης)

Τέκνον, εν αρρωστήματί σου μη παράβλεπε, αλλ’ εύξαι Κυρίω, και αυτός ιάσεταί σε (Παιδί μου, κατά την ασθένειά σου μη παραμελείς, αλλά προσευχήσου στον Κύριο, και Αυτός θα σε ιατρεύσει)

απόστησον πλημμέλειαν και εύθυνον χείρας, και από πάσης αμαρτίας καθάρισον καρδίαν (διώξε μακριά κάθε σφάλμα και ίσιωσε τα χέρια σου, ώστε να μην παρεκκλίνουν αυτά στο κακό, και καθάρισε την καρδιά σου από τις αμαρτίες) (…)

(…) ως μη υπάρχων (σαν να πρόκειται να μην υπάρχεις πλέον στη ζωή)

και ιατρώ δος τόπον, και γαρ αυτόν έκτισε Κύριος, και μη αποστήτω σου, και γαρ αυτού χρεία (και στον ιατρό δώσε είσοδο ελεύθερη, διότι ο Κύριος τον δημιούργησε, και ας μην απομακρυνθεί από εσένα, διότι έχεις ανάγκη από αυτόν)

έστι καιρός ότε και εν χερσίν αυτών ευωδία (υπάρχει περίπτωση κατά τον οποία και στα χέρια των ιατρών υπάρχει επιτυχία της θεραπευτικής προσπάθειας)

και γαρ αυτοί Κυρίου δεηθήσονται, ίνα ευοδώση αυτοίς ανάπαυσιν και ίασιν χάριν εμβιώσεως (διότι και αυτοί θα παρακαλέσουν τον Κύριο για να κατευθύνει με επιτυχία τις προσπάθειές τους για ανάπαυση και θεραπεία από τη νόσο για επιβίωση του ασθενούς)

ο αμαρτάνων έναντι του ποιήσαντος αυτόν εμπέσοι εις χείρας ιατρού (εκείνος που αμαρτάνει έναντι του Θεού που τον δημιούργησε, θα πέσει στα χέρια του ιατρού)

(Σοφία Σειράχ, 38, 1-15. Απόδοση στη Νεοελληνική από τον Π. Τρεμπέλα, με εξομάλυνσή της στη δημοτική, Η Παλαιά Διαθήκη μετά συντόμου ερμηνείας, τομ. 13, σελ. 487-488).

Αν υπάρχει κίνδυνος μολυσματικής ασθενείας, όπως εν προκειμένω η επιδημία του κορωναϊού, τότε είτε τελείται η Θεία Λειτουργία από τον ιερέα και τον ψάλτη μέσα στο Ναό, κεκλεισμένων των θυρών, με την παρουσία των πιστών έξω από το Ναό, τηρουμένων των υγειονομικών μέτρων, εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιβάλλουν. Αν οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν, η τέλεση της Θείας Λειτουργίας γίνεται στον προαύλιο χώρο του Ναού ή σε άλλον υπαίθριο χώρο, με την παρουσία των πιστών, τηρουμένων και πάλι των υγειονομικών μέτρων (όπως πιστός ανά προβλεπόμενα τετραγωνικά μέτρα, απόσταση πιστού από πιστό, ενδεχόμενη χρήση υγειονομικών μασκών). Στο «Μετά φόβου» κοινωνούν οι πιστοί που το επιθυμούν και έχουν τις κανονικές προϋποθέσεις για να το πράξουν. Επιβάλλονται από την παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας και οι δημόσιες λιτανείες, τηρουμένων βεβαίως των υγειονομικών μέτρων, μέχρι την εξάλειψη της επιδημίας.

5 – Αρμόδιο όργανο για την άσκηση της οικονομίας σε επίπεδο Εκκλησίας της Ελλάδος

Αρμόδιο όργανο για την άσκηση της εκκλησιαστικής οικονομίας στο επίπεδο της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν είναι ούτε ο Αρχιεπίσκοπος ούτε η Διαρκής Σύνοδος, αλλά μόνη η Σύνοδος της Ιεραρχίας. Συγκεκριμένα, το άρθρο 4 εδάφιο δ) του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος (Νόμος 590/1977, όπως ισχύει) ορίζει ότι η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποφασίζει περί της ασκήσεως της εκκλησιαστικής οικονομίας, συγκαταβάσεως και επιεικείας της Εκκλησίας. Τέτοια απόφαση της Συνόδου της Ιεραρχίας για δήθεν άσκηση οικονομίας στην αποδοχή της απαίτησης και της απόφασης της Κυβέρνησης για απαγόρευση της Θείας Λατρείας ούτε υφίσταται ούτε θα μπορούσε να ληφθεί. Διότι, σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα εκπλήρωνε τους όρους της κανονικής οικονομίας, αλλά θα συνιστούσε περίπτωση πλασματικής «οικονομίας».

6 - Η έννοια της επίπλαστης «εκκλησιαστικής οικονομίας» και η υποστήριξη από την Διαρκή Σύνοδο της κυβερνητικής απαγόρευσης της λατρείας

Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρός Ιερώνυμος Α΄ αναφέρει την επίπλαστη (δηλαδή την προσποιητή) «εκκλησιαστική οικονομία», σε αντιπαραβολή προς την αληθινή οικονομία. Μια περίπτωση επίπλαστης «οικονομίας» είναι τα μέτρα που δεν προάγουν τους σκοπούς της «εκκκλησιαστικής οικονομίας», επειδή αποβλέπουν σε σκοπούς εξωεκκλησιαστικούς, δηλαδή μη σχετιζόμενους με την προαγωγή του πνευματικού κυρίως συμφέροντος της Εκκλησίας και των μελών της. Οι εξωεκκλησιαστικοί σκοποί, στην εκκλησιαστική ιστορία, αφορούσαν υποχωρήσεις κληρικών επί εκκλησιαστικών θεμάτων οι οποίες επιχείρησαν να εξυπηρετήσουν εξωεκκλησιαστικούς σκοπούς της κρατικής εξουσίας (Προβλήματα της «εκκλησιαστικής οικονομίας», ο.π., σελ. 96-97).

Μια τέτοια επίπλαστη «εκκλησιαστική οικονομία» συνιστά η φερόμενη «οικονομία» την οποία επικαλείται στην παραπάνω συνέντευξή του ο Αρχιεπίσκοπος. Διότι, ενώ φαίνεται να εξυπηρετεί την αποτροπή της διασποράς του κορωναϊκού μέσα στη θεία λατρεία, εν τούτοις δέχεται να υποστηρίξει ρητά και την δεύτερη κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Παιδείας – Θρησκευμάτων και Υγείας η οποία απαγορεύει την ελευθερία της λατρείας, παρά το γεγονός ότι:

Α) Η Κυβέρνηση, παραβιάζοντας, εκτός από τη συνταγματική και διεθνή ελευθερία της λατρείας, και το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο της Εκκλησίας της Ελλάδος, ακύρωσε – με την πρώτη σχετική κοινή υπουργική απόφαση για την απαγόρευση της λατρείας, την οποία ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός με tweet – την απόφαση της διευρυμένης (με τους Μητροπολίτες του Λεκανοπεδίου) Διαρκούς Συνόδου για τέλεση της Θείας Λειτουργίας σε όλους τους Ναούς κάθε Κυριακή από τις 7 – 8 π.μ., την επομένη κιόλας ημέρα.

Β) Η κυβερνητική απαγόρευση της ελευθερίας της λατρείας έχει ως εμφανή στόχο, που είχε ήδη ανακοινωθεί από τα καθεστωτικά μέσα ενημέρωσης, την απαγόρευση της Θείας Μεταλήψεως για να μην μολυνθούν οι πιστοί από τη Θεία Κοινωνία και για να μην μεταδώσουν τη μόλυνση σε όσα μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν πιστεύουν, ή σε όσους δεν ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Κατά συνέπεια, αυτό που ισχυρίζεται ο Αρχιεπίσκοπος ότι η Κυβέρνηση δεν έχει λόγο στη Θεία Κοινωνία, δεν ισχύει.

Γ) Η πλήρης απαγόρευση της Ορθόδοξης λατρείας εξαιτίας επιδημίας, δεν συναντάται καθόλου στην εκκλησιαστική παράδοση και την εκκλησιαστική ιστορία, αλλά συνιστά έναν εκκοσμικευμένο νεωτερισμό, όπως απέδειξα στο προηγούμενο άρθρο μου με τίτλο «Προβλήματα της από 1-4-20 απόφασης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου».

Δ) Η εκκλησιαστική παράδοση σε περίπτωση επιδημίας προβλέπει την εντατικοποίηση της δημόσιας θείας λατρείας, με Θείες Λειτουργίες και Λιτανείες, μέχρι την εξαφάνιση της επιδημίας, με την παρουσία των πιστών – τηρουμένων βεβαίως των υγειονομικών μέτρων - για την εκδήλωση της δημόσιας μετάνοιας προς τον Τριαδικό Θεό για τις ενδεχόμενες αποστασίες και αμαρτίες των αρχόντων (εκκλησιαστικών και πολιτικών) και των αρχομένων, οι οποίες αποτέλεσαν την αιτία του ξεσπάσματος της συμφοράς της επιδημίας.

Ε) Η Διαρκής Σύνοδος, από πολιτικής απόψεως, αποδέχθηκε πλήρως και άκριτα την πολιτική της Κυβέρνησης για την απαγόρευση της ελευθερίας της λατρείας, παρά το γεγονός ότι:

α) Τα διαρκώς εντεινόμενα μέτρα απαγορεύσεως της ελευθερίας της κινήσεως και των λοιπών ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν ανταποκρίνονται στη Χώρα μας σε ανάλογη αύξηση και κρουσμάτων και θανάτων από τον κορωναϊό, και

β) Τα ίδια αυστηρά μέτρα στην Ιταλία και τη Γαλλία, τις οποίες μιμήθηκε η Κυβέρνηση, δεν απέδωσαν καθόλου τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, εξαιτίας τόσο του υψηλού αριθμού των κρουσμάτων όσο και του υψηλού αριθμού των θανάτων. Άρα σε άλλη διερευνητέα αιτία (ευνοϊκές κλιματικές συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας λόγω γεωγραφικής θέσης τους, ή διασπορά κορωναϊού ως αποτέλεσμα βιολογικού πολέμου) οφείλονται τα πολλά κρούσματα και οι πολλοί θάνατοι στην Ιταλία και τη Γαλλία, σε σύγκριση με την Ελλάδα όπου παρατηρούνται λίγα κρούσματα και λίγοι θάνατοι από τον κορωναϊό. Και πάντως αυτά τα λίγα δεν φαίνεται να οφείλονται, για τους παραπάνω λόγους, στα προβαλλόμενα μετ’ επαίνων από την τηλεόραση διαρκώς εντεινόμενα απαγορευτικά μέτρα.

7 – Σε μια Θεία Λειτουργία η συνάθροιση των πιστών μπορεί να διακριθεί από τους ιερείς και τους ψάλτες που διαδραματίζουν εμφανώς πιο ενεργό ρόλο σε αυτήν;

Ούτε από εκκλησιολογικής (δογματικής) ούτε από νομικής πλευράς μπορεί να υποστηριχθεί αυτός ο τεχνητός διαχωρισμός, τον οποίο ισχυρίστηκε ο Αρχιεπίσκοπος στην ανωτέρω συνέντευξή του, της συνάθροισης των πιστών από τους ιερείς και τους ψάλτες που διαδραματίζουν εμφανώς πιο ενεργό ρόλο σε αυτήν. Διότι:

Α) Από εκκλησιολογικής (δογματικής) απόψεως, η συμμετοχή των ιερέων και των ψαλτών, οι οποίοι είναι μόνον εκπρόσωποι των λαϊκών, δεν είναι σημαντικότερη από τη συμμετοχή των λοιπών πιστών. Διότι μια Θεία Λειτουργία τελείται με τη συμμετοχή και των κληρικών και των λαϊκών ή μοναχών. Οι Ορθόδοξοι ιερείς μόνοι τους δεν μπορούν να την τελέσουν, όπως την τελούν οι Ρωμαιοκαθολικοί ιερείς.

Β) Από νομικής απόψεως, η ελευθερία της συνάθροισης προστατεύεται από άλλη συνταγματική (άρθρο 11 Συντάγματος) ή διεθνή διάταξη (άρθρο 11 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, άρθρο 21 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα).

Αντιθέτως, η ελευθερία της θρησκευτικής συνάθροισης προστατεύεται από την συνταγματική (άρθρο 13 Συντάγματος) ή διεθνή ελευθερία εκδήλωσης θρησκείας (άρθρο 9 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και άρθρο 18 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα). Και τούτο διότι η ελευθερία της λατρείας, η οποία αποτελεί ειδική μορφή της ελευθερίας της συνάθροισης, εντελώς διαφοροποιείται ποιοτικά από την απλή ελευθερία της συνάθροισης, δεδομένου ότι αποτελεί συνάθροιση με επίκεντρο τη λατρεία του θείου, θεμελιώδες στοιχείο το οποίο δεν συναντάται στην ελευθερία της συνάθροισης.

Κατά συνέπεια, αν ληφθούν τα αναγκαία υγειονομικά μέτρα που λαμβάνονται στα super markets ή στα δημόσια μεταφορικά μέσα ή, ενδεχομένως, και επιπρόσθετα, τότε δεν πρόκειται να μολυνθεί κανένας από κορωναϊό κατά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας και κατά τη Θεία Μετάληψη.

Είναι γεγονός ότι η αντισυνταγματική και αντίθετη προς το διεθνές δίκαιο ανθρωπίνων δικαιωμάτων απαγόρευση της ελευθερίας της λατρείας, ακόμη και υπό το de facto καθεστώς της δημόσιας έκτακτης ανάγκης (public emergency), θυμίζει το λαϊκό γνωμικό «Πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι», αντί να πάρει παρακεταμόλη, για να εξαφανιστεί, το ταχύτερο δυνατόν, ο πονοκέφαλος.

Σημείωση: Ο κ. Κυριάκος Κυριαζόπουλος είναι Καθηγητής (επ.) του Εκκλησιαστικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Α.Π.Θ., δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω και Θεολόγος*

Εικόνα

Πηγή: ΡΟΜΦΑΙΑ
«Εγώ ειμί το φως του κόσμου ο ακολουθών εμοί ου μη περιπατήση εν τη σκοτία αλλ΄ έξει το φως της ζωής...»

Άβαταρ μέλους
Captain Yiannis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 3180
Εγγραφή: Τετ Νοέμ 19, 2008 12:34 am

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από Captain Yiannis »

aposal έγραψε:
Κυρ Απρ 05, 2020 11:27 am
Γεια σου Καπετανιε!
Καλησπέρα Απόστολε....
Κανείς δεν είναι τέλειος και κανείς δεν θα πρέπει να απαιτεί από τους άλλους τελειότητα.
Όλοι ως ατελείς πορευόμαστε και με ατέλειες συμπορευόμαστε.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον Θεό.

Άβαταρ μέλους
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 22308
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 8:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Κορονοϊός: Πάμε σε πανδημία;

Δημοσίευση από aposal »

Πειραιώς Σεραφείμ: ''Ο Ιερέας που έδωσε την Θεία Κοινωνία δεν διέπραξε κάποιο αδίκημα''

ρομφεα

Με τη φράση «η Θεία Κοινωνία δεν έχει απαγορευθεί. Η Θεία Κοινωνία δεν μπορεί να μεταδώσει καμία ασθένεια» θέλησε να δώσει το δικό του στίγμα για τον ιερέα που κοινώνησε πιστούς χθες από την πίσω πόρτα του ναού στο Κουκάκι ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ στο ΣΚΑΪ.

Ωστόσο όπως ξεκαθάρισε μιλά ως απλός πιστός και όχι σαν Μητροπολίτης, καθώς εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου έχει οριστεί ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος.

Μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ και στην Μαρία Αναστασοπούλου, ο κ. Σεραφείμ ισχυρίστηκε πως ούτε η ΚΥΑ ούτε η Ιερά Σύνοδος απαγορεύει την Θεία Κοινωνία και πως υπάρχει μια σύγχυση γύρω από αυτό το θέμα καθώς η απαγόρευση αφορά τις συναθροίσεις.

«Δεν έχει απαγορευτεί από την ΚΥΑ η Θεία Κοινωνία. Διαχωρίστηκε γιατί είναι η ουσία της πίστεώς μας. Η Θεία Κοινωνία δεν μπορεί να μεταδώσει κανενός είδους ασθένεια γιατί είναι ο Χριστός ο ζωντανός Θεός. Το βιώνουμε χρόνια τώρα, με τα θαύματα, με το υπερβατικό. Υπάρχει σύγχυσις και κάποιοι πρέπει να ξεπεζέψουν από κάποιο καλάμι. Διάφορα καλάμια κυκλοφορούν. Να ξεπεζέψουν. Τους παρακαλώ θερμώς είναι άγιες ημέρες δεν επιτρέπεται να συγχέουμε τα πράγματα. Είναι άλλο πράγμα ο συγχρωτισμός και άλλο η κοινωνία», τόνισε, και συμπλήρωσε «αν με καλέσουν να κοινωνήσω κάποιον ασθενή σε ένα σπίτι δεν θα πάω;».

«Είμαι και εγώ νομικός και μπορώ να διαβάζω τους νόμους. Η ΚΥΑ δεν αφορά τη Θεία Κοινωνία. Αφορά τον συγχρωτισμό και τη μεγάλη συνάθροιση. Είναι άλλο πράγμα να μαζευτούν 500 άτομα και άλλο πράγμα το μυστήριο.Η Θεία Κοινωνία διαχωρίστηκε γιατί είναι το Μυστήριο. Είναι η ουσία της πίστεώς μας και όποιος την προσβάλει δημόσια διαπράττει ένα κακούργημα, προσβάλει τη θρησκευτική μας ελευθερία», σημείωσε.

Σύμφωνα με τον κ. Σεραφείμ ο Ιερέας δεν έπραξε κανένα αδίκημα, δίνοντας στον αύλειο χώρο Θεία Κοινωνία «σε δυο παιδάκια τα οποία τα έφερε ο πατέρας τους στο δρόμο».
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Επικαιρότητα”