Αδελφέ Σπάρτακε, καλώς μας ήρθες πίσω. Για λίγο πίστεψα ότι αποχώρησες, αλλά για ακόμα μια φορά απέδειξες ότι κάνω λάθος.
Ίσως ο Αφροαμερικανός εκ της φυλής των Ζουλού, ή των Παπούα, η ο Ινδονήσιος τέως ανθρωποφάγος, που κρατά στο στάδιο την σημαία της χώρας του, να μην γνωρίζει ποιοι έφτιαξαν πρώτοι τους Ολυμπιακούς αγώνες και τα στάδια. Ίσως να μην γνωρίζει και τις συνέπειες των αναβολικών στα σώματα των αθλητών που υποστηρίζει. Σίγουρα, όμως γνωρίζει την πολυεθνική αθλητικών ειδών που τους σπονσοράρει. Κι εγώ πιστεύω ότι η Ευρώπη πήρε τα φώτα από εμάς, αλλά πιστεύω επίσης ότι τα έκανε πυροτεχνήματα.
Αρκετά όμως με τους συλλογισμούς και ας μπούμε στην αποδεικτική διαδικασία. Ας καλέσουμε ως πρώτο μάρτυρα έναν γνωστό Ιουδαίο, τον Απόστολο Παύλο, που αν ζούσε στις μέρες μας ίσως κάποιοι τον έλεγαν διεθνιστή και όχι Απόστολο των Εθνών. «εγώ μεν ειμί ανήρ Ιουδαίος, γεγενημένος εν Ταρσώ της Κιλικίας, ανατεθραμένος δε εν τη πόλει ταύτη παρά τους πόδας Γαμαλιήλ, πεπαιδευμένος κατ’ ακρίβειαν του πατρώου νόμου, ζηλωτής υπάρχων του Θεού καθώς πάντες υμείς εστε σήμερον» (Πραξ. Κβ’,3) και συνεχίζει στο ίδιο κεφάλαιο «ακούσας δε ο εκατόνταρχος, προσελθών απήγγειλε τω χιλιάρχω λέγων˙ όρα τι μέλεις ποιείν˙ ο γαρ άνθρωπος ούτος Ρωμαίος εστι. Προσελθών δε ο χιλίαρχος είπεν αυτώ˙ λέγε μοι ει συ Ρωμαίος ει. Ο δε έφη˙ ναι. Απεκρίθη τε ο χιλίαρχος˙ εγώ πολλού κεφαλαίου την πολιτείαν ταύτην εκτησάμην. Ο δε Παύλος έφη˙ εγώ δε και γεγέννημαι» (Πραξ. κβ’,26-28). Και σχολιάζει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «Ουκ εψεύσατο ο Παύλος, μη γένοιτο! Ρωμαίον εαυτόν ειπών (Ρωμαίος γαρ ην)˙ διο και ο χιλίαρχος ακούσας φοβείται. Και τίνος, φησίν, ένεκεν εφοβήθη; Ει και δι’ ουδέν έτερον έδεισεν, αλλ’ ίνα μη αλώ και μείζονα δίκην δω. Και όρα ουχ απλώς φησίν, αλλ’ “ει έξεστιν υμίν;”. Δύο τα εγκλήματα και το άνευ λόγου, και το Ρωμαίον όντα. Μεγάλην είχον ταύτην τότε προνομίαν οι αξιούμενοι ούτω καλείσθαι˙ από γαρ Ανδριανού φασι πάντας ονομασθήναι, το δε παλαιόν ουχ ούτως ην»(Ομιλία ΜΗ στις Πράξεις, στο Ι.Χρυσοστόμου Έργα Άπαντα. τ.16β, σελ84, από την σειρά ΕΠΕ των εκδόσεων «Αγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς).
Για τις εξεγέρσεις των Ιουδαίων ενδιαφέροντα πράγματα μας λέει ο κος Μιχαήλ-Γαβριήλ Δημητριάδης, Ιστορικός-Αρχαιολόγος, στο άρθρο του Το Πρώτο Ολοκαυτωμα του Ισραήλ, στο περιοδικό Στρατιωτική Ιστορία, τεύχ.118, Ιούνιος 2006, σελ.22-23. Για νομικούς λόγους πνευματικής ιδιοκτησίας δεν μπορώ να κάνω παράθεση κειμένου, γι’ αυτό θα προβώ σε απόδοση. Μας λέει, λοιπόν, ότι ομάδες Ζηλωτών, που κήρυτταν την αποτίναξη του ρωμαϊκού ελέγχου, μαζί με ομάδες Σικάριων, που τις χαρακτηρίζει ως ομάδες τρομοκρατών-δολοφόνων υψηλά ιστάμενων Ιουδαίων, θεωρουμένων συνεργατών των Ρωμαίων, κατέφευγαν στην ένοπλη τρομοκρατία. Επίσης ψευδοπροφήτες εμφανιζόταν τακτικά, επαγγελόμενοι ως μεσσίες την αποτίναξη της ρωμαϊκής εξουσίας και την εγκαθίδρυση της επίγειας βασιλείας του Θεού. Οι δε εξεγέρσεις κατέληγαν πάντα σε σφαγή των εξεγερμένων. Ο τελευταίος ψευδομεσσίας Ελεάζαρ (γιος Ιαείρου) προκάλεσε την εξέγερση του 66 μ.Χ., η οποία τελείωσε με την καταστροφή της Ιερουσαλήμ το 70 μ.Χ. από τον Τίτο, φέρνοντας στους Ιουδαίους την εκπλήρωση της αίτησής τους «το αίμα αυτού εφ’ ημάς και επί τα τέκνα ημών» (Ματθ. Κζ’ 25).
Τώρα εμείς ποιον από τους δυο πρέπει να θαυμάσουμε και να τιμήσουμε, τον Απόστολο Παύλο, που έφερε την σωτηρία στον λαό του και τα έθνη ή τον Ελεάζαρ, που οδήγησε ένα λαό στην καταστροφή; Ρητορικό το ερώτημα.
Επιτρέψτε μου να μην πάω μέχρι το Μαρόκο για να βρω και άλλους μάρτυρες αλλά να μείνω στην Κωνσταντινούπολη.
Αγαθίας Σχολαστικός, Ιστορίαι, έργο του Στ’ αι.
«μεμνήσομαι δε των όσα παρά τε Ρωμαίοις και των βαρβάρων τοις πλείστοις ες τόδε του καιρού επράχθη αξιαφήγητα, ου μόνο υπό ανδρών έτι βιούντων τυχόν, μάλλον δε και των ήδη αποιχομένων, και ουδέν ο τι παρήσω των λόγου αξίων.» (Προοίμιον §20)
«αισχρόν τοίνυν υμάς, ω άνδρες Ρωμαίοι, ταυτό παθείν τοις βαρβάροις και μη τοσούτον ταις γνώμαις αυτών περιείναι, οπόσον τη ρώμη (σωματική δύναμη).» (Βιβλίο Β’ §20).
Το έργο του Αγαθία εδώ
http://www.archive.org/details/agathiae ... 00niebgoog
Οσίου Θεοφάνους του Ομολογητού, Ηγουμένου του Αγρού, Χρονογραφία, έργο του Θ’ αι. ( η μνήμη του οσίου τιμάται στις 12 Μαρτίου).
«Τούτω τω έτει Κωνσταντίνου του μεγάλου και αγίου αναπαυσαμένου, οι τρεις υιοί εκράτησαν των Ρωμαίων, της μεν εώας Κωνσταντιος, των δε Γαλλιών Κώνστας, και Κωνσταντίνος της Ιταλίας» ( έτος 5829 -336/7μ.Χ.)
«πολλά μεν της Περσικής χώρας και φρούρια επιδρομάς, τα μεν πυρί, τα δε και άλλοις καθηρέθη τρόποις˙ ώστε και αυτήν Νίσιβιν μικρού δειν υπό Ρωμαίους γενέσθαι˙ εκράτει γαρ και λιμός των Περσών τηνικαύτα˙ είτα δε και επανάστασις αυτοίς επισυμβέβηκεν εθνική των λεγομένων Καδουσίων και ετέρων εθνών, και ούτως απλώς επικρατούσι των Περσικών πραγμάτων Ρωμαίοι,..» (έτος 5998 – 505/6 μ.Χ.)
Το έργο του οσίου Θεοφάνους εδώ
http://www.archive.org/details/theophan ... 01theogoog http://www.archive.org/details/theophan ... 00theogoog
τόμοι 1 & 2
Αγίου Νικηφόρου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, Ιστορία Σύντομος, έργο του Θ’ αι. (η μνήμη του τιμάται στις 2 Ιουνίου)
«Μετά την Μαυρικίου του βασιλέως αναίρεσιν Φωκάς, επεί ταύτην διεργάσατο, της βασιλείου αρχής επιλαμβάνεται… Φωκάς δε ένδον χείρω τούτων έπραττε. Ταύτα ουκ ανεκτά Ρωμαίοις εγίνετο. (§ 1)
"Οία δη και νυν οράν υμίν πάρεστιν, αφ’ εγώγε εις την Ρωμαίων εισβάλων γην, τα δεινότατα είδεν και πέπονθεν. Εντεύθεν ουν λελείψεται τα των πολιτειών οικτρότατα και αθλιώτατα διακείσθαι» (§6)
Δυστυχώς το έργο του Αγίου Νικηφόρου δεν κατάφερα μέχρι στιγμής να το εντοπίσω on-line.
Λέων Διάκονος, Ιστορία, έργο του Ι’ αι.
«τούτω τω αυτοκράτορι Ρωμανώ εις έννοιαν ήκε, την των Αραβιτών Κρητών δυναστείαν, τραχηλιώσαν και κατά Ρωμαίων φονικόν πνέουσαν, τη του κρείττονος ροπή εκποδών ποιήσασθαι. Και γαρ τω εξ υπογυίου τοις Ρωμαίοις συμβεβηκότι ατυχήματι αμέτρως γαυρουμένη, τα παράκτια της Ρωμαϊκής επικρατείας εληΐζετο μάλιστα.» (Βιβλίο Α’ §2)
«Αλλ’ ούτω μεν η περιφανής και μεγάλη Αντιόχεια προς των Ρωμαίων ήλω τε και επορθήθη.» (Βιβλίο Ε’ §5)
Το έργο του Λέοντος εδώ
http://www.archive.org/details/corpussc ... 00theogoog
Μιχαήλ Ψελλός, Χρονογραφία, έργο του ΙΑ’ αι.
«και πολύ τι πλήθος κατά νώτου τούτοις συνεισπεσόντες, έγνωσαν όσω τω μέτρω της των Ρωμαίων υστερούσι χειρός.» (Βιβλίο Α’ §11).
«Και ούτος δε αποκομισθείς εις τα ανάκτορα θρίαμβον κατάγει λαμπρόν, επί μέσου θεάτρου τους αιχμαλώτους διαβιβάσας και δείξας Ρωμαίοις ότι προθυμία νεκρούς ανίστησι και ο περί τα καλά ζήλος την του σώματος ατονίαν νικά.» (Βιβλίο Δ’ §50)
Την Χρονογραφία του Ψελλού εδώ
http://www.documentacatholicaomnia.eu/0 ... N.pdf.html
Ιωάννης Ζωναράς, Επιτομή Ιστοριών, έργο του ΙΒ’ αι.
«Εν τοις χρόνοις τούτου του βασιλέως κατά τον αυτόν συγγραφέα και τα των Σηρών νήματα, η μετάξα δηλαδή, παρά Ρωμαίοις γίνεσθαι ήρξατο. Ήγετο μεν γαρ εν Περσών ωνουμένη δι’ εμπόρων παρά Ρωμαίους.» (Βιβλίο ΙΔ’ §9)
«και οι περί τον Κομνηνόν τους φεύγοντας επεδίωκον. Εκ δε γε συνθήματος μεταστρέψαντες τα νώτα οι βάρβαροι εσκεδασμένοις τοις Ρωμαίοις επέθεντο και πολλούς μεν ανείλον,…» (Βιβλίο ΙΗ’ §12).
Το έργο του Ιωάννη Ζωναρά εδώ
http://www.archive.org/details/epitomeh ... 00zonagoog
Γεώργιος Ακροπολίτης, Χρονική Συγγραφή, έργο του ΙΓ’ αι.
«ην δε άπαν αυτώ τω στράτευμα εις δισχιλίους ηριθμημένον, ων οκτακόσιοι μεν Ιταλοί, άνδρες γενναίοι και την χείρα σθεναροί, ως ο καιρός έδειξε, Ρωμαίοι δε οι λοιποί ετύγχανον.» (§9)
Μιχαήλ Κομνηνός προς τον μητροπολίτην Αρσένιο, σε εκδίκαση υπόθεσης για το δικονομικό δίκαιο των Ρωμαίων: «ει και αυτός εκ βαρβάρων γεγέννημαι και βαρβαρικοίς τοις ήθεσι ανατέθραμαι ή και νόμοις τουτοισίν εκπεπαίδευμαι, και βαρβαρικώς εκτισαίμην την δίκην μου˙ ει δε Ρωμαίος και εκ Ρωμαίων κατά νόμους Ρωμαϊκούς και παραδόσεις εγγράφους η κρίσις τερματωθήτω μοι» (§50)
Το έργο του Γεώργιου Ακροπολίτη εδώ
http://www.archive.org/details/annalesr ... 00akrogoog
Για το ίδιο περιστατικό στον Γεώργιο Φραντζή τον πρωτοβεστιάριο, Χρονικόν, ο γνωστός ιστορικός της αλώσεως.
«επεί, άγιε δέσποτα, ουκ έστιν έθος ούτε νόμος Ρωμαίοις, α είπον σοι, καθώς λέγεις, αλλά των βαρβάρων και των εθνών, καγώ τη χάριτι του Χριστού ταπεινός Ρωμαίος ειμί, και ανακρίνατέ με και εξετάσατέ με, ει τη ημετέρα βουλή αρεστόν, κατά νόμους Ρωμαίων και έθη.»
Και στον λόγο του ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος πριν την τελική επίθεση των Τούρκων είπε τα εξής: «ίνα γνώσωσιν οι ασεβείς ότι ου μετά αλόγων ζώων ως αυτοί, παράταξιν έχουσιν, αλλά μετά κυρίων και αυθέντων αυτών, και απογόνων Ελλήνων και Ρωμαίων.» (Γ’ §6).
Ακούσαντες δε οι δυστυχείς Ρωμαίοι καρδίαν ως λέοντες εποίησαν, και αλλήλοις συγχωρηθέντες ήτουν εις τω ετέρω καταλλαγήναι.» (Γ’ §7).
Το έργο του Γεώργιου Φραντζή εδώ
http://www.archive.org/details/georgius ... 00anaggoog
Δεν πιστεύω ότι υπάρχει Ορθόδοξος Έλληνας, ο οποίος θα διαβάσει την περιγραφή της αλώσεως από τον
Φραντζή, τον λόγο του τελευταίου αυτοκράτορα, ή το κλίμα που επικράτησε και να μην συγκινηθεί. Αλλά πάλι ίσως κρίνω εξ ιδίων τα αλλότρια.
Μέχρι την τελευταία στιγμή ήταν Ρωμαίοι, αλλά και μετά την άλωση πάλι Ρωμαίοι έμειναν. Γράφει ο Φραντζής: «εν τήδε τη τριτάλαινα πόλει επεκράτησεν η των Ρωμαίων βασιλεία έτη αρμγ μήνας ι και ημέρας δ’» και βέβαια αναφέρεται στην λήξη της βασιλείας όχι της ύπαρξης των Ρωμαίων.
Γνωρίζοντας, λοιπόν, ότι Βυζάντιο ήταν το αρχαίο όνομα της Κωνσταντινούπολης, που ενίοτε καλούταν και έτσι από τους κατοίκους της, αδυνατώ να καλώ Βυζάντιο, ολόκληρη την αυτοκρατορία. Θα ήταν σαν να λέγαμε σήμερα την Ελλάδα «Αθηναϊκή Δημοκρατία» ή «Αθηναϊκό Κράτος». Γνωρίζοντας, επίσης τις πολιτικές και άλλες σκοπιμότητες που κρύβονταν πίσω από την χρησιμοποίηση αυτού του ονόματος από τους Δυτικούς, εξακολουθώ μεν να το χρησιμοποιώ με εισαγωγικά, όταν χρειάζεται. Το όνομα
Ρωμανία ήταν το μονολεκτικό που χρησιμοποιούσαν και οι τότε ιστορικοί, όπως έδειξα με παραπομπές σε προηγούμενο post. Τώρα, αν αυτό δεν αρέσει σε κάποιους διότι τους θυμίζει τοπική διάλεκτο, μπορούν να χρησιμοποιούν και το
Ρωμαΐς (γεν.
Ρωμαΐδος), όνομα το οποίο μπορούν να βρουν στον Γεώργιο Ακροπολίτη ( §8 «των γουν Ιταλών εις πολυμέρειαν τα της Ρωμαΐδος κληροσαμένων…» και §21 «πολλήν τε χώρα της Ρωμαΐδος εκ της κεκρατημένης παρά των Ιταλών υφ’ εαυτόν εποιήσατο,…») και στον Γεώργιο Φραντζή (Α’ 1 «Ο της αρχής επιβήτωρ Αλέξιος Άγγελος ο Κομνηνός, όταν αδελφόν Ισαάκιον Άγγελον τυφλώσας και την βασιλείαν λαβών, εφ’ ου και τοσαύτα και τοιαύτα κακά τη Ρωμαΐδι αρχή παρά των Ιταλών εφύη.»), και είναι και της αττικής διαλέκτου.
Τα παραπάνω στοιχεία είναι μέρος μόνο. Το σύνολο της ιστοριογραφίας της περιόδου είναι γεμάτο Ρωμαιοσύνη.