"Έχουν τα ζώα ψυχή;"

Εδώ τίθενται Πνευματικά Ερωτήματα.

Συντονιστής: Συντονιστές

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Teri
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 2330
Εγγραφή: Δευ Απρ 07, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Αικατερίνα@Θεσσαλονίκη

Δημοσίευση από Teri »

Πολύ ενδιαφέρουσα η θεολογική συζήτηση και νομίζω όλοι την απολαμβάνουμε.
Μια παρεμβολή μόνο, να μοιραστώ μαζί σας την άποψη του 10χρονου που ήταν και η αφορμή ν' ανοίξει αυτό το θέμα. Κάναμε αυτή τη συζήτηση χτες και στην προσπάθειά μου να τον κάνω να καταλήξει μόνος του στην απάντηση ή να φτάσει όσο πιο κοντά γίνεται, άκουσα το εξής: "μα ο Θεός αφού έφτιαξε με πηλό τον άνθρωπο μετά φύσηξε μέσα του. Τα ζώα δεν τα φύσηξε!"
Μια παιδική άποψη για το τι είναι ψυχή.
Άβαταρ μέλους
smarti
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 5165
Εγγραφή: Κυρ Μαρ 09, 2008 6:00 am
Τοποθεσία: Σμαρώ@Κατερίνη, Σέρρες

Δημοσίευση από smarti »

Γιατι δεν λες το γιο σου ,να ρωταει ποιο ευκολα πραγματα. :scratch: Πλακα κανω.Ειναι ομως πολυ ωραιο να βλαιπουμε εμεις οι μεγαλοι ποσο αγαθα και καλοψυχα ,ειναι τα παιδια,και ποσο δυσκολες ερωτησεις μπορουν και μας κανουν.
Ionas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1964
Εγγραφή: Πέμ Μαρ 09, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ

Δημοσίευση από Ionas »

panos0 έγραψε:.........................
Ψυχη ειναι το αυλο αθανατο πνευματικο στοιχειο της ανθρωπινης υπαρξης.
καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν, καὶ ἀρχέτωσαν τῶν ἰχθύων τῆς θαλάσσης καὶ τῶν πετεινῶν τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῶν κτηνῶν καὶ πάσης τῆς γῆς καὶ πάντων τῶν ἑρπετῶν τῶν ἑρπόντων ἐπὶ γῆς γῆς.
.......................
Διαφορες αλλες... "θεωριες" ειναι ασυμβιβαστες με την Ορθοδοξια.
Τα ζώα δημιουργήθηκαν από το Θεό για την εξυπηρέτηση του ανθρώπου, με τον θανατο τους παυουν να υπαρχουν. Αυτο φυσικα δεν σημαινει οτι πρεπει να τα κακοποιουμε.
........................
Μένω κατάπληκτος ότι υπάρχουν άνθρωποι που δηλώνουν Ορθόδοξοι και μάλιστα "δάσκαλοι" .........οι οποίοι επιμένουν ότι τα ζώα έχουν ψυχή αθάνατη.
Μα είναι δυνατόν; Ποιά είναι η πηγή του θεολογικού μας λόγου φίλοι μου;
Μήπως η φώτιση του Βούδα; Δεν είναι η Αγία Γραφή και τα Πατερικά Κείμενα; Θάπρεπε να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν δεκάδες αναφορές εκεί, όπου ρητά λέγεται ότι τα ζώα δεν έχουν ψυχή. Στην Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται ότι, το αίμα είναι η ψυχή των ζώων γιαυτό και απαγορεύει να τρώγεται. Ο Μέγας Βασίλειος και ο Ιερός Χρυσόστομος λένε: " Γεηρά η ψυχή των ζώων και μετά το θάνατό τους παύει να υπάρχει...".
Γνώσεσθε την αλήθεια και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς
Άβαταρ μέλους
panos0
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 590
Εγγραφή: Σάβ Οκτ 28, 2006 5:00 am

Δημοσίευση από panos0 »

"μα ο Θεός αφού έφτιαξε με πηλό τον άνθρωπο μετά φύσηξε μέσα του. Τα ζώα δεν τα φύσηξε!"
Πολυ σωστα!!!

τα μωρα του κοσμου εξελεξατο ο Θεος ινα καταισχυνη τους σοφους....(Κορινθ. 1,27) Αυτα που δεν βλεπουν οι ""εξυπνοι"" τα βλεπει ενα...παιδακι!!

Αρπαζω την ευκαιρια να γραψω τα εξης..
Ο Θεος επλασε τον ανθρωπο, και αφοτου του ενεφυσησε πνοη ζωης τοτε "εζησε" ο ανθρωπος. Ετσι βλεπουμε οτι η "ζωη" μας οφειλετε στην ψυχη, η οποια ειναι το ζωοποιο στοιχειο του σωματος. Οταν φυγει η ψυχη απο το σωμα τοτε αυτο πεθαινει, εαν ξαναεπιστρεψει γινεται παλι ζωντανο.
(αὐτὸς δὲ ἐκβαλὼν ἔξω πάντας καὶ κρατήσας τῆς χειρὸς αὐτῆς ἐφώνησε λέγων καὶ ἐπέστρεψε τὸ πνεῦμα αὐτῆς, καὶ ἀνέστη παραχρῆμα (Λουκ 8.54))

Η ολοτητα ομως του ανθρωπου αποτελειτε απο το σωμα και την ψυχη μαζι. Γιαυτο θα αναστηθουμε με αυτα, τα ιδια, τα σωματα μας ωστε να δωσουμε την απολογια μπροστα στον Κυριο.
(καὶ εἶδον καὶ ἰδοὺ ἐπ' αὐτὰ νεῦρα καὶ σάρκες ἐφύοντο, καὶ ἀνέβαινεν ἐπ' αὐτὰ δέρμα ἐπάνω, καὶ πνεῦμα οὐκ ἦν ἐπ' αὐτοῖς. καὶ εἶπε πρός με· προφήτευσον ἐπὶ τὸ πνεῦμα, προφήτευσον, υἱὲ ἀνθρώπου, καὶ εἰπὸν τῷ πνεύματι· τάδε λέγει Κύριος· ἐκ τῶν τεσσάρων πνευμάτων ἐλθὲ καὶ ἐμφύσησον εἰς τοὺς νεκροὺς τούτους, καὶ ζησάτωσαν (Ιεζ λζ'8-10)) (ὁ ἐγείρας τὸν Χριστὸν ἐκ νεκρῶν ζῳοποιήσει καὶ τὰ θνητὰ σώματα ὑμῶν διὰ τὸ ἐνοικοῦν αὐτοῦ Πνεύμα ἐν ὑμῖν (Ρωμ. 8-11))

Η ψυχη οπως και το ανθρωπινο σωμα ειναι κτιστα. Το σωμα απο τον πηλο η δε ψυχη απο το εμφυσημα του Θεου.
Ετσι λοιπον "κουβαλαμε" ας μου επιτραπει η εκφραση το φυσημα της ζωης και γιαυτο το εμβρυο εχει ψυχη απο την 1η μερα συλληψης.(...καίπερ ἐξεληλυθότας ἐκ τῆς ὀσφύος Ἀβραάμ (Εβρ. 7-5),...καὶ βασιλεῖς ἐκ τῆς ὀσφύος σου ἐξελεύσονται (Γεν. λε΄11))

Η ψυχη δεν ειναι ξενο πραγμα με το σωμα ειναι ομως διαφορετικο απο το σωμα, το σωμα κατωτερο η ψυχη ανωτερη.
Εννοιες που περιλαμβανει η ψυχη ειναι η εξης, πνευμα, προσωπικοτητα, ζωη, ζωντανη υπαρξη, φρονημα κτλπ.

Αυτες ειναι οι θεσεις της Ορθοδοξιας μας οι οποιες κονιορτοποιουν τις -χωριςνοηση- αποψεις διαφορων ΧιλιαστοΠεντηκοστιανο"""μελετητων"""(ας γελασω) της Γραφης.
fotios
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 857
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 06, 2007 5:00 am

Δημοσίευση από fotios »

Χριστός Ανέστη!
Καταρχάς, δεν ήθελα να λάβω μέρος σε αυτό το θέμα, διότι το θεώρησα για εξαιρετικά αρχαρίους...εντάξει πλάκα κάνω ο προχωρημένος.
Αδέρφια μου τι ακούγονται σε αυτό το ευλογημένο χώρο, αν τα ζώα έχουν ψυχή? Βέβαια και έχουν, πχ τα ψάρια πάνε στον "Ψαράδεισο", κατά τη σειρά "Γοργόνες" και βέβαια υπάρχουν Ψαρικές Αγγελικές δυνάμεις που είναι δίπλα σε όποια τσιπούρα εκτελεί τις εντολές της φάλαινας ενώ κρίμα στο γαύρο που είναι ανυπάκουος και δεν εκτελεί όλο το νόμο...
Εντάξει το ξεφτύλισα αλλά μου φαίνεται αστείο...

Τώρα, ας σοβαρευτώ λιγάκι:
Φυσικά, όλοι οι Πατέρες συμφωνούν πως αθάνατη ψυχή(πνεύμα) έχουν
μόνο οι άνθρωποι και όχι τα ζώα που έχουν μόνο ζωή.
Ο Μέγας Βασίλειος, αν θυμάμαι καλά, λέει πως τα φυτά έχουν αυξητικές ψυχικές δυνάμεις(όχι ψυχή), τα ζώα έχουν αυξητικές και κινητικές ψυχικές δυνάμεις, ενώ ο άνθρωπος αυξητικές, κινητικές και λογικές ψυχικές δυνάμεις(λογική ψυχή). Από τα τρείς αυτές δυνάμεις οι μεν δυο πρώτες είναι φθαρτές, τελειώνουν με το τέλος της παρούσας ζωής, γι' αυτό λέμε για ένα ζώο "ψόφισε", ενώ οι λογική ψυχή(οι λογικές ψυχικές δυνάμεις) είναι αθάνατη και αιώνια και κρύβει το "κατ' εικόνα και καθ΄ομοίωση". Τώρα η
ψυχή(κατά την τρέχουσα ορολογία της Ορθόδοξης θεολογίας) διαιρείται αμερίστως σε νου, λόγο και πνεύμα κατά τον Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα, όπου οι δυνάμεις του νου ενεργούν στην διάνοια, εγκέφαλο του ανθρώπου ενώ ο λόγο και το πνεύμα στην καρδιά του ανθρώπου. Όμως δεν νομίζω να χρειαζόμαστε περαιτέρω ανάλυση...
Λοιπόν μόνο η λογική ψυχή του ανθρώπου είναι αθάνατη και υπόκειται σε κρίση λόγω του αυτεξουσίου, ενώ τα ζώα μπορούμε να λέμε ότι έχουν ζωή , ένστικτα,...και φυσικά οφείλουμε να τα αγαπάμε διότι πλάστηκαν για εμάς και μας ακολούθησαν ακουσίως στην πτώση μας, και ταλαιπωρούνται τα καημένα.

Χαίρεται αδερφοί και αδερφές μου!
agiografies
Βασικός Αποστολέας
Βασικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 93
Εγγραφή: Δευ Απρ 14, 2008 5:00 am

Δημοσίευση από agiografies »

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΒΛΕΠΩ ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΕΠΑΝΑΚΑΤΗΧΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΚΕΨΗ.

ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΜΟΥ ΕΧΕΤΕ ΠΑΡΑΣΥΡΘΟΙ ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΑΠΟ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΕΣ ΚΑΙ ΚΑΘΟΛΙΚΟΥΣ,
ΚΑΙ ΞΕΧΑΣΑΤΕ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΣΤΕ ΟΡΘΟΔΟΞΑ, ΚΑΙ ΑΝ ΚΡΙΝΩ ΑΠΟ ΤΑ ΛΕΓΟΜΕΝΑ ΣΑΣ ΑΜΦΙΒΑΛΩ ΑΝ ΟΣΟΙ ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΕΔΩ ΕΧΕΤΕ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4119
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από filotas »

Φίλε ηρέμησε, πολλοί από τους προλαλήσαντες όχι μόνο έχουν διαβάσει Αγία Γραφή αλλά είναι και Θεολόγοι.

Υπάρχει πράγματι μια παρεξήγηση του νοήματος της λέξης ψυχή. Επειδή στην Αγία Γραφή άλλοτε έχει την έννοια "ζωή ή ύπαρξη" κι άλλοτε έχει την έννοια "θέλημα ή βούληση". Τά 'χουμε ξαναπει αυτά άλλωστε. Αυτό που λέμε σήμερα ψυχή είναι η πνευματική φύση του ανθρώπου, την οποία σαφώς μόνο ο άνθρωπος έχει.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Για να εξετάσουμε το εάν ή όχι έχουν τα ζώα ψυχή ή όχι πρότεινα ως βάση διαλόγου το να ορίσουμε τί εννοούμε με τον όρο "ψυχή". Έστω και αν είναι λάθος ο τρόπος που ερμηνεύει έκαστος τον εν λόγω όρο.

Καταλήγοντας στο τί εννοούμε έκαστος με τον όρο, θα καταλήγαμε μέσω της ειδικότητας της ερμηνείας και όχι της γενικότητος του όρου στο εάν έχουν τα ζώα ψυχή ή όχι. Και αυτό είναι κάτι που πρότεινα ώστε να βοηθήσω τους μη αποδεχόμενους την ψυχή στην εν γένει πανίδα, παρότι η Γραφή είναι σαφής οτι και τα ζώα έχουν ψυχή.

Σε γενικές γραμμές η Γραφή με τον όρο "Ψυχή", εισάγει μια ειδική χρήση του όρου "Ζωή". Σπάνια χρησιμοποιείται ο όρος "Ζωή" στην Γραφή, γιατί υποδηλώνει την Ζωή ως γενικό φαινόμενο, ως γενική κατάσταση, ενώ η ψυχή είναι αυτό που λέμε ζωή, το ζωϊκό στοιχείο που μετατρέπει μια ύλη σε οργανική και εξελίξιμη, μόνο που αναφέρεται σε κάτι το εξατομικευμένο, σε κάτι το υποστατικό που αφορά έκαστη ύπαρξη αυτού του κόσμου.

Δεν θεωρώ ως προς αυτό απορριπτέο αυτό που είπε ο geonutr

"πως είναι η πνοή του Θεού μέσα μας, από την αρχή της συλλήψεως μας..". Και με αυτήν την έννοια ίσως έχουμε μια προσέγγιση εξατομικευμένη αυτού που η Γραφή ονομάζει στον 2ο στίχο της Γεννήσεως:

"η δε γη ην αορατος και ακατασκευαστος και σκοτος επανω της αβυσσου και πνευμα θεου επεφερετο επανω του υδατος"

Ο όρος "Ζωή" στη Γραφή χρησιμοποιείται έτσι μόνο για να υποδηλώσει την γενική έννοια του φαινομένου και φυσικά την ουσιαστική Ζωή που είναι η Σωτηρία:

"Εγώ είμι η Ζωή και η Ανάστασις", "εις Ανάστασιν Ζωής" κ.τ.λ.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Το αν έχουν ψυχή τα ζώα με βάσει την Γραφή είναι δεδομένο:

Π.χ.:

1) Γέννεσις Α', 20: "Και ειπεν ο θεος εξαγαγετω τα υδατα ερπετα ψυχων ζωσων και πετεινα πετομενα επι της γης κατα το στερεωμα του ουρανου και εγενετο ουτως".

2) Γέννεσις Α', 21: "Και εποιησεν ο θεος τα κητη τα μεγαλα και πασαν ψυχην ζωων ερπετων α εξηγαγεν τα υδατα κατα γενη αυτων και παν πετεινον πτερωτον κατα γενος και ειδεν ο θεος οτι καλα".

3) Γέννεσις Α, 24: "και ειπεν ο θεος εξαγαγετω η γη ψυχην ζωσαν κατα γενος τετραποδα και ερπετα και θηρια της γης κατα γενος και εγενετο ουτως ".

4) Γέννεσις Β΄19: "και επλασεν ο θεος ετι εκ της γης παντα τα θηρια του αγρου και παντα τα πετεινα του ουρανου και ηγαγεν αυτα προς τον αδαμ ιδειν τι καλεσει αυτα και παν ο εαν εκαλεσεν αυτο αδαμ ψυχην ζωσαν τουτο ονομα αυτου" κ.α.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Αν δέχθω ότι ψυχή λοιπόν είναι η εξατομικευμένη ζωή, το κατα περίστασει πνεύμα Θεού, τείνω να καταλήξω σε τρεις διαχωρισμούς:

1) Ψυχή ενδεχομένως έχει κάθε είδος στον πλανήτη και δεν ξέρω αν σε αυτό μπορεί να περιληφθεί υπο αυτήν την έννοια και η ανόργανη ύλη, γιατί το Πνεύμα Θεού δημιουργεί και εξελίσσει τα πάντα και φυσικά και την οργανική ύλη. Φυσικά η περίπτωση της χλωρίδος είναι ανυποστατική.

2) Ψυχή ζώσα, κάτι που τονίζει ιδιαίτερα η Γέννεσις, φέρει μόνο η πανίδα του Πλανήτη. Υπο αυτό το πρίσμα, η ζώσα ψυχή διαχωρίζεται απο την απλή έννοια της ψυχής και υποδηλώνει την υπόσταση, την προσωπικότητα, στον όποιο βαθμό υπάρχει στην πανίδα κατα γένος.

3) Ανθρώπινη και η Αγγελική ψυχή: Είμαστε υποστάσεις αμφότεροι επίσης "ψυχές ζώσες" αλλά κατα χάριν αθάνατες και ανεξάρτητα που θα καταλήξουμε σωτηριολογικά, συνεχίζουμε να είμαστε αθάνατοι, με την διαφορά του διαχωρισμού σε Ανάσταση Ζωής και Ανάσταση Κρίσεως.

Υ.Γ.: Προς Panos: Προσπάθησε να μιλάς με σεβασμό στην γνώμη του άλλου, να μην είσαι απόλυτως ειδικά για πράγματα στα οποία προφανώς δεν κατέχεις επαρκώς.

Ως προς τα διάφορα σχόλιά σου δεν με αφορούν, να υπολογίζεις όμως πως μας διαβάζει κόσμος εδώ, όσος και αν είναι αυτός και οφείλουμε να προσέχουμε όταν προβάλλουμε τις απόψεις μας ως ασυμβίβαστη Ορθοδοξία και χαρακτηρίζουμε αδελφούς ελαφρά τη καρδία ως "έξυπνους", "σοφούς του κόσμου" και άλλα τινά.

Υ.Γ: Επίσης πολύ σωστή η παράθεση του Ιωνά:

"Ο Μέγας Βασίλειος και ο Ιερός Χρυσόστομος λένε: " Γεηρά η ψυχή των ζώων και μετά το θάνατό τους παύει να υπάρχει...".
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πνευματικά Ερωτήματα”