aposal έγραψε:Διονύση θέλω να είμαι σαφής: Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης ήταν ξεκάθαρος, ερμηνεύοντας την παραβολή του ασώτου υιού:
Ο νεώτερος αδελφός παρ' ότι ζούσε ασώτως μετανοεί και έρχεται στην οικογένεια του Πατέρα, δηλαδή σώζεται, ενώ ο τυπικά σωστός πρεσβύτερος αδελφός αποδεικνύει ότι δεν έχει μέσα σου αγάπη Θεού και ΔΕΝ δέχεται να μπει στον οίκο του πατρός του, επομένως χάνεται.
Είναι σαφης η ερμηνεία του Σεβασμιωτάτου. Αυτό όμως που λέτε ότι κάποιοι πατέρες αντιμετωπίζουν τον πρεσβύτερο υιό θετικά (κάποιοι μάλιστα τον ονομάζουν άγιο) έρχεται σε τόσο μεγάλη αντίθεση από την ερμηνεία του Σεβασμιωτάτου, ώστε να μιλάμε για πλάνη (της μιας, ή της άλλης πλευράς).
Εάν εννοείτε ως αγία την συμπεριφορά του πρεσβυτέρου αδελφού πριν απο το γεγονός της μετάνοιας και επιστροφής του νεώτερου, θα διαφωνήσω. Το αν ήταν άγιος ή όχι δεν το ξέρουμε, ούτε φαίνεται μέσα από την παραβολή. Υπάκουος ναι, αλλά σαν ευσυνείδητος υπάλληλος. Εξ άλλου τα λόγια του "τόσα χρόνια σε δουλεύω" δείχνουν τον ζήλο του υπαλλήλου που θεωρεί ότι είχε καλή απόδοαση και δικαιούται προαγωγή.
Είναι δυνατόν να ήταν άγιος αυτός που δεν χαίρεται από την αναγέννηση (και σωτηρία) του αδελφού του;
Αυτός που δεν θέλει να μπει στον οίκο του πατρός του;
Αυτός που λέει στον πατέρα του (Θεό) ότι δεν είναι δίκαιος κριτής;
Την κουβέντα του πατέρα "εσύ πάντοτε μαζί μου είσαι και ό,τι έχω είναι δικό σου" θα μπορούσε να τη πει ο Θεός και τους πρωτόπλαστους, που ζούσαν μαζί Του και μάλιστα ΜΕΣΑ στον Παράδεισο, αλλά ως γνωστόν, αυτοί δεν ήσαν άγιοι.
᾿Αγαπητὲ Aposal, εἰλικρινῶς εἶναι ἡ τελευταία φορὰ ποὺ ἀσχολοῦμαι καὶ ἀπαντῶ σὲ τέτοια μηνύματα καὶ παρακαλῶ τόσον ἐσένα ὅσον καὶ ὁποιονδήποτε ἄλλον νὰ μὴ μοῦ ξανααπευθύνετε προσωπικῶς τὸν λόγο σ᾿ αὐτὸ τὸ θέμα. στὸ κάτω κάτω δὲν ἔχετε δικαίωμα νὰ μὲ καλῆτε σὲ ἀπολογία γιὰ πράγματα ποὺ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΕΣ ΜΟΥ ΣΚΕΨΕΙΣ. δὲν μποροῦμε νὰ συνεννοηθοῦμε, λὲς καὶ μιλοῦμε δύο διαφορετικὲς ξένες γλῶσσες!
᾿Επιπλέον δὲν ἔχω τὴν πολυτέλεια τοῦ χρόνου νὰ ἀσχολοῦμαι τόσον πολύ. ἔχω πολὺν φόρτον ἐργασιῶν. λέγω λοιπὸν ἐπιγραμματικῶς τὰ ἑξῆς.
1. Συνεχίζεις νὰ ἀντιμετωπίζῃς τὰ ὅσα εἶπα σὰν νὰ εἶναι δικές μου ἀπόψεις καὶ ὄχι σὰν γνῶμες ἁγίων πατέρων τῆς ἐκκλησίας μας! δὲν ξέρω ἂν τὸ ἀντιλαμβάνεσαι αὐτὸ ποὺ λέγω ἐδῶ. μέχρι στιγμῆς δὲν ἔχω διατυπώσει δική μου γνώμη, οὔτε ἐπιχειρηματολόγησα ὑπὲρ τῆς μιᾶς ἢ τῆς ἄλλης ἑρμηνείας, ἀλλὰ ἁπλῶς ἐνημέρωσα.
2. Δὲν εἶπα πρῶτος ἐγὼ γιὰ τὴν θετικὴ στάσι κάποιων ἐκκλησιαστικῶν πατέρων, ἀλλὰ ἄλλος· ἐγὼ ἁπλῶς ἐπιβεβαίωσα ὅτι πράγματι ὑπάρχει αὐτὴ ἡ ἑρμηνευτικὴ ἄποψι. γιατί λοιπὸν ἀπευθύνεσαι εἰδικῶς σὲ μένα νὰ σοῦ λύσω τὶς ἀπορίες; ἀλλὰ ἂν σὲ ἐνδιαφέρῃ τόσο πολύ, πήγαινε νὰ διαβάσῃς τί γράφουν οἱ πατέρες. προσωπικῶς δὲν ἐνδιαφέρομαι νὰ συζητήσω μαζί σου ἢ μὲ ὁποιονδήποτε ἄλλον κάτι τέτοιο, διότι δὲν τὸ ξεκίνησα ἐγώ. δὲν πιστεύεις ὅτι αὐτὴ ἡ ἄποψις εἶναι ἀρχαίων ἐκκλησιαστικῶν ἑρμηνευτῶν; νομίζεις ὅτι σοῦ λέω ψέματα; νομίζεις ὅτι τὰ ἔχω βγάλει ἀπὸ τὸ μυαλό μου; εἰλικρινῶς ἀπορῶ! τέλος πάντων, ἂν κάποιοι δὲν θέλουν νὰ ξέρουν τί διδάσκουν οἱ πατέρες, δικαίωμά τους!
3. Προφανῶς ἔχεις παρανοήσει κάτι. ἀρχικῶς ζήτησα, ἂν ὑπάρχῃ, κάποια πατερικὴ παραπομπὴ γιὰ μία διαδεδομένη σήμερα ἄποψι γιὰ τὴν ἐν λόγῳ παραβολή, καὶ οὐδὲν ἕτερον. ὅταν σὲ μήνυμά σου ἀνέφερες κάτι ποὺ εἶπε ὁ μητροπολίτης Σισανίου καὶ Σιατίστης ἐγὼ ἀνέφερα καὶ ἄλλους ἑρμηνευτὲς ποὺ λένε τὸ ἴδιο ἢ κάτι παραπλήσιο!
4. Δὲν σχολίασα πουθενά, καὶ μάλιστα ἀρνητικά, τὴν κηρυγματικὴ ἀνάλυσι τοῦ μητροπολίτου, οὔτε διεφώνησα κάπου μὲ τὶς ἄλλες ἑρμηνεῖες ποὺ προσέφερες ἐσὺ καὶ οἱ ἄλλοι συμμετέχοντες. μάλιστα μήπως δὲν πρόσεξες ἢ δὲν κατανόησες αὐτὸ τὸ μήνυμά μου:
viewtopic.php?f=14&t=12223&start=10#p141284 , ὅπου ἔγραψα ἐπὶ λέξει· «ἐπίσης ἀρχαῖοι ἑρμηνευταὶ ἀλλὰ καὶ ὁ ἅγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως συνδέουν τὴν παραβολὴ τοῦ ἀσώτου μὲ τὴν παραβολὴ τοῦ τελώνου καὶ τοῦ φαρισαίου, καὶ νομίζω ὅτι καὶ αὐτὸ εἶναι ἕνα ἐπίσης χρήσιμο ἑρμηνευτικὸ κλειδί».
5. Στὴν σκέψι σου ὑπάρχει ἀπολυτότης, τὴν ὁποία ὑπερασπίζεσαι μὲ κάποιο πάθος, νομίζω. «ἢ ἡ μία ἄποψι θὰ εἶναι σωστὴ ἢ ἡ ἄλλη· καὶ ἡ μία εἶναι ἀντίθετη τῆς ἄλλης». ἀγνοεῖς μήπως ὅτι σὲ πολλὲς περιπτώσεις μπορεῖ νὰ ὑπάρχουν καὶ δύο ἢ καὶ τρεῖς ἑρμηνεῖες βιβλικῶν σημείων, διαφορετικὲς μὲν ἀλλὰ ἐξίσου ὀρθόδοξες; ἀγνοεῖς ὅτι ἐπισήμως ἡ ἐκκλησία ἔχει ἀποφανθῆ σὲ οἰκουμενικὲς καὶ ἄλλες μεγάλες συνόδους ὅτι ἀκόμη καὶ γιὰ δογματικὰ χωρία εἶναι δυνατὸν νὰ ὑπάρξουν δύο ἢ περισσότερες διαφορετικὲς ἑρμηνεῖες ἐξίσου ὀρθόδοξες;
6. Τέλος πάντων, μὲ μία λέξι· ἡ ἀντίληψίς σου ὅτι μία πατερικὴ ἑρμηνεία δεικνύει ὡς πλανεμένους ὅλους τοὺς συγχρόνους ἐξηγητὰς εἶναι προσωπική σου παρερμηνεία. κάνεις καὶ τὸ ἑξῆς ἑρμηνευτικὸ λάθος· ὁρμώμενος ἀπὸ τὴν σύγχρονη ἀρνητικὴ θεώρησι τῆς στάσεως τοῦ πρεσβυτέρου υἱοῦ ἀποπειρᾶσαι νὰ δείξῃς ὅτι καὶ ἡ προτέρα διαγωγή του ἦταν ἐπίσης ἐφάμαρτη καὶ ἄνευ οὐσιαστικῆς ἀρετῆς. ἀγαπητέ μου, ἡ ἁγιότης δὲν εἶναι μία κατάστασις στατικὴ καὶ μόνιμος. μπορεῖ κάποιος νὰ βρίσκεται στὴν ἁγιότητα καὶ νὰ τὴν χάσῃ σὲ κάποια δεδομένη στιγμή. τέλος πάντων δὲν ἔχει νόημα νὰ ἀσχολοῦμαι μὲ αὐτά, διότι συνεχίζεις πεισμόνως νὰ ἀντιπαραθέτῃς τὴν ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΓΝΩΜΗ, μία ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗ, ἐνάντια στὴν γνώμη ἁγίων τῆς ἐκκλησίας, στὴν ὁλοφάνερη ἐπιθυμία σου νὰ ἀντιπαρατεθῇς μαζί μου (εἰλικρινῶς ἀγνοῶ γιὰ ποιό λόγο). δὲν πρόκειται νὰ σὲ ἀκολουθήσω. μπορεῖς νὰ συνεχίσῃς μόνος σου.
Shubik έγραψε:Αγαπητέ aposal,
Επί της ουσίας του θέματος δεν έχω να προσθέσω τίποτε καινούριο. Σου προτείνω να ψάξεις να βρεις ερμηνεία προ του διαφωτισμού που να κατακρίνει τον πρεσβύτερο αδελφό. Νομίζω πως δεν θα τα καταφέρεις. Θεωρώ πως συχνά χρησιμοποιούμε βαριές εκφράσεις για ασήμαντα θέματα. Ο άγιος Σισανίου και Σιατίστης είναι ένας πολύ ξεχωριστός άνθρωπος που τον εκτιμώ απεριόριστα. Το γεγονός πως χρησιμοποίησε τη νεωτερική ερμηνεία της παραβολής δε σημαίνει πως βρίσκεται σε πλάνη. Κάθε ερμηνεία έχει να προσφέρει τα δικά της συμπεράσματα και να παιδαγωγήσει με διαφορετικό τρόπο. Με στενοχωρεί πάρα πολύ η ευκολία που οι χριστιανοί εκστομίζουμε βαριές λέξεις όπως πλάνη, αιρετικός, οικουμενιστής κτλ.
Αγαπητέ Διονύση,
σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Είχα την τύχη να γνωρίσω κάποιους ανθρώπους που με έπεισαν για την αξία των βιβλικών μελετών σε κάθε επίπεδο. Μακάρι όλοι να μελετούσαν την Αγία Γραφή (μέσω των Πατέρων) με την ίδια προθυμία που διαβάζουν για τα θαύματα και τους βίους των γεροντάδων. Δυστυχώς, ακόμα και σε κυρήγματα πιο πολύ ακούγονται τα ονόματα αγίων γεροντάδων παρά το Όνομα του Σωτήρα μας Ιησού Χριστού.
᾿Αγαπητὲ Shubik, ἐγὼ σὲ εὐχαριστῶ γιὰ τὰ ὅσα χρήσιμα συνεισέφερες στὸ παρὸν θέμα, τὰ ὁποῖα μὲ καλύπτουν ἀπόλυτα καὶ στὰ ὁποῖα βρισκόμαστε ὁμογνωμοῦντες. σὲ εὐχαριστῶ γιὰ τὴν πολύτιμη βοήθειά σου, διότι, ἂν ἔχω καταλάβει καλά, ἐγὼ εἶμαι τὸ «κόκκινο πανὶ» ἐδῶ μέσα, καὶ μᾶλλον ἐνοχλεῖ ἡ παρουσία μου καὶ ἡ συμμετοχή μου! εἶναι παρήγορο νὰ συναντᾷ κανεὶς ἀνθρώπους ποὺ διατηροῦν τὴν νηφαλιότητά τους καὶ τὴν δυνατότητα νὰ σκέπτωνται ὀρθὰ καὶ λογικὰ καὶ κυρίως ἐκκλησιαστικά. εὔχομαι ἕνας τέτοιος παρήγορος καὶ ἐλπιδοφόρος χῶρος νὰ καταστῇ καὶ τὸ παρὸν βῆμα ἠλεκτρονικοῦ διαλόγου. νὰ εἶσαι καλά.