Βαλεντίνος ή Αγάπη;
Δημοσιεύτηκε: Δευ Οκτ 16, 2006 7:48 pm
				
				Βαλεντίνος ή Αγάπη;      
  
 
Δευ, 01 Αύγ 2005
Του Θεμιστοκλή Χαριτίδη
Τις τελευταίες ημέρες συνέβηκε το εξής ευχάριστο: Με ρώτησαν με βλέμμα δυσπιστίας αν "γιορτάζω" την γνωστή σε όλους μας Valentines' Day. Απάντησα τότε μεταξύ σοβαρού και αστείου ότι την ημέρα αυτή γιορτάζουν τα "θύματα". Όμως πολύ φοβάμαι ότι με αυτή μου την απάντηση άφησα να εννοηθούν συμπεράσματα διαφορετικά από αυτά τα οποία πιστεύω και εν μέρη βιώνω ή τουλάχιστον προσπαθώ.
Το ότι δεν υπάρχει λόγος να γιορτάζεται μια τέτοιου είδους εμπορική, εκτός των άλλων γιορτή, είναι λίγο πολύ συνείδηση όλων. Το ερώτημα όμως το δικό μου είναι αν θα πρέπει γενικότερα να γιορτάζεται ο έρωτας μεταξύ δύο ανθρώπων. Η απάντηση σ' αυτό το ερώτημα δεν είναι εύκολη.
Αρχικά, θα πρέπει να θεολογήσει κανείς στην έννοια των εκφράσεων "γιορτή" και "γιορτάζω". Όταν, για παράδειγμα λέμε ότι γιορτάζουμε στις 26 Οκτωβρίου τον Μεγαλομάρτυρα 'Άγιο Δημήτριο πως το αντιλαμβάνεται ο καθένας. Τιμάμε την μνήμη και το μαρτύριο ενός, εν Χριστώ, "στρατιώτη" που έχει παρρησία, στον ίδιο τον Θεό, δια της προσευχής του ή δια της συμπροσευχής μαζί του να ικανοποιήσει ένα δίκαιο και σωτηριολογικά προς το συμφέρον μας αίτημα ή απλώς είναι μια ακόμη γιορτή που στην καλύτερη περίπτωση αποτελεί ευκαιρία για να ανταλλάξουμε δώρα, επισκέψεις και ευχές.
Από την άλλη πλευρά θα πρέπει επίσης να θεολογήσει κανείς στην έννοια "έρωτας". Το πως αντιλαμβάνεται κανείς τον έρωτα ενός ζευγαριού, παίζει σπουδαιότατο ρόλο στην προσωπικότητα, στην κοινωνικότητα και τελικά στην ίδια την ευτυχία του καθενός. Ο έρωτας είναι η πιο μεγάλη και γλυκιά δύναμη που νιώθει μέσα του ο άνθρωπος για κάποιον συνάνθρωπό του. Είναι θα λέγαμε το βαρύ πυροβολικό για την εκπόρθηση του εγωισμού του καθενός. Είναι το αλεξίπτωτο που μας βοηθάει και μας υποδεικνύει τον δρόμο να βγούμε από το καβούκι μας με στόχο την αγάπη του συνανθρώπου μας. Πόσο όμως κρατάει; Προφανώς δεν είναι αιώνιο, είναι όμως ο πρόδρομος της αγάπης του ζευγαριού η οποία θα έρθει πολύ αργότερα. Αγάπη ανιδιοτελής που θα πηγάζει από την καρδιά των δύο ανθρώπων. Αυτή η αγάπη είναι αληθινός χρυσός και κατά την μαρτυρία των Αγίων Πατέρων είναι ΑΙΩΝΙΑ. Σε αυτήν την Αγάπη στοχεύει ο έρωτας δύο ανθρώπων.
Ο Έρωτας είναι ένα όχημα προς αυτήν την Αγάπη και προφανώς ΔΕΝ είναι αποκλειστικό προνόμιο των ερωτευμένων η επίτευξη αυτής της Αγάπης. Αν όμως ο Έρωτας αυτονομηθεί και γίνει αυτοσκοπός τότε τα πράγματα εκτροχιάζονται. Επέρχεται η σύγχυση, η αγωνία, μην τυχόν και δεν ικανοποιήσουμε τις... ροζ ορέξεις μας και βράζουμε στο ζουμί μας στην καλύτερη περίπτωση. Στην περίπτωση που βιώνει κανείς την εναλλαγή των συντρόφων τότε τα πράγματα γίνονται πολύ χειρότερα. Σ' αυτήν την περίπτωση ο άνθρωπος σπάει κάθε κρίκο ερωτογόνο που έχει και με αυτόν το τρόπο καταδικάζει τον εαυτό του σε μόνιμη "ανεραστεία". Αυτός ο πραγματικά δυστυχισμένος άνθρωπος δεν επιτρέπει (δεν μπορεί;) να ερωτευτεί και σαν τυφλός επιζητεί την ευτυχία που συνεχώς του απομακρύνεται. Σωματικά αυξάνει τις πιθανότητες να κολλήσει ασθένειες, πνευματικά είναι θα λέγαμε φορέας του AIDS.
Στο ερώτημα λοιπόν αν θα πρέπει γενικότερα να γιορτάζεται ο έρωτας μεταξύ δύο ανθρώπων νομίζω ότι καλό θα ήταν να γιορτάζεται η Αγάπη των ανθρώπων εκείνων που τα κατάφεραν να φτάσουν σ' Αυτήν με όχημα τον Έρωτα. Μια τέτοια Αγάπη βίωσαν το ζεύγος Ακύλας και Πρίσκιλα που την μνήμη τους γιορτάζουμε κάθε 13 Φεβρουαρίου. Χρόνια Πολλά σε όλους και όλες σας.
  
Άρθρο Αναγνώστη: Θεμιστοκλής Χαριτίδης
			Δευ, 01 Αύγ 2005
Του Θεμιστοκλή Χαριτίδη
Τις τελευταίες ημέρες συνέβηκε το εξής ευχάριστο: Με ρώτησαν με βλέμμα δυσπιστίας αν "γιορτάζω" την γνωστή σε όλους μας Valentines' Day. Απάντησα τότε μεταξύ σοβαρού και αστείου ότι την ημέρα αυτή γιορτάζουν τα "θύματα". Όμως πολύ φοβάμαι ότι με αυτή μου την απάντηση άφησα να εννοηθούν συμπεράσματα διαφορετικά από αυτά τα οποία πιστεύω και εν μέρη βιώνω ή τουλάχιστον προσπαθώ.
Το ότι δεν υπάρχει λόγος να γιορτάζεται μια τέτοιου είδους εμπορική, εκτός των άλλων γιορτή, είναι λίγο πολύ συνείδηση όλων. Το ερώτημα όμως το δικό μου είναι αν θα πρέπει γενικότερα να γιορτάζεται ο έρωτας μεταξύ δύο ανθρώπων. Η απάντηση σ' αυτό το ερώτημα δεν είναι εύκολη.
Αρχικά, θα πρέπει να θεολογήσει κανείς στην έννοια των εκφράσεων "γιορτή" και "γιορτάζω". Όταν, για παράδειγμα λέμε ότι γιορτάζουμε στις 26 Οκτωβρίου τον Μεγαλομάρτυρα 'Άγιο Δημήτριο πως το αντιλαμβάνεται ο καθένας. Τιμάμε την μνήμη και το μαρτύριο ενός, εν Χριστώ, "στρατιώτη" που έχει παρρησία, στον ίδιο τον Θεό, δια της προσευχής του ή δια της συμπροσευχής μαζί του να ικανοποιήσει ένα δίκαιο και σωτηριολογικά προς το συμφέρον μας αίτημα ή απλώς είναι μια ακόμη γιορτή που στην καλύτερη περίπτωση αποτελεί ευκαιρία για να ανταλλάξουμε δώρα, επισκέψεις και ευχές.
Από την άλλη πλευρά θα πρέπει επίσης να θεολογήσει κανείς στην έννοια "έρωτας". Το πως αντιλαμβάνεται κανείς τον έρωτα ενός ζευγαριού, παίζει σπουδαιότατο ρόλο στην προσωπικότητα, στην κοινωνικότητα και τελικά στην ίδια την ευτυχία του καθενός. Ο έρωτας είναι η πιο μεγάλη και γλυκιά δύναμη που νιώθει μέσα του ο άνθρωπος για κάποιον συνάνθρωπό του. Είναι θα λέγαμε το βαρύ πυροβολικό για την εκπόρθηση του εγωισμού του καθενός. Είναι το αλεξίπτωτο που μας βοηθάει και μας υποδεικνύει τον δρόμο να βγούμε από το καβούκι μας με στόχο την αγάπη του συνανθρώπου μας. Πόσο όμως κρατάει; Προφανώς δεν είναι αιώνιο, είναι όμως ο πρόδρομος της αγάπης του ζευγαριού η οποία θα έρθει πολύ αργότερα. Αγάπη ανιδιοτελής που θα πηγάζει από την καρδιά των δύο ανθρώπων. Αυτή η αγάπη είναι αληθινός χρυσός και κατά την μαρτυρία των Αγίων Πατέρων είναι ΑΙΩΝΙΑ. Σε αυτήν την Αγάπη στοχεύει ο έρωτας δύο ανθρώπων.
Ο Έρωτας είναι ένα όχημα προς αυτήν την Αγάπη και προφανώς ΔΕΝ είναι αποκλειστικό προνόμιο των ερωτευμένων η επίτευξη αυτής της Αγάπης. Αν όμως ο Έρωτας αυτονομηθεί και γίνει αυτοσκοπός τότε τα πράγματα εκτροχιάζονται. Επέρχεται η σύγχυση, η αγωνία, μην τυχόν και δεν ικανοποιήσουμε τις... ροζ ορέξεις μας και βράζουμε στο ζουμί μας στην καλύτερη περίπτωση. Στην περίπτωση που βιώνει κανείς την εναλλαγή των συντρόφων τότε τα πράγματα γίνονται πολύ χειρότερα. Σ' αυτήν την περίπτωση ο άνθρωπος σπάει κάθε κρίκο ερωτογόνο που έχει και με αυτόν το τρόπο καταδικάζει τον εαυτό του σε μόνιμη "ανεραστεία". Αυτός ο πραγματικά δυστυχισμένος άνθρωπος δεν επιτρέπει (δεν μπορεί;) να ερωτευτεί και σαν τυφλός επιζητεί την ευτυχία που συνεχώς του απομακρύνεται. Σωματικά αυξάνει τις πιθανότητες να κολλήσει ασθένειες, πνευματικά είναι θα λέγαμε φορέας του AIDS.
Στο ερώτημα λοιπόν αν θα πρέπει γενικότερα να γιορτάζεται ο έρωτας μεταξύ δύο ανθρώπων νομίζω ότι καλό θα ήταν να γιορτάζεται η Αγάπη των ανθρώπων εκείνων που τα κατάφεραν να φτάσουν σ' Αυτήν με όχημα τον Έρωτα. Μια τέτοια Αγάπη βίωσαν το ζεύγος Ακύλας και Πρίσκιλα που την μνήμη τους γιορτάζουμε κάθε 13 Φεβρουαρίου. Χρόνια Πολλά σε όλους και όλες σας.
Άρθρο Αναγνώστη: Θεμιστοκλής Χαριτίδης

 
  