"Ο Εσπερινός", του Μητρ. Γόρτυνος, Ιερεμία
Δημοσιεύτηκε: Τρί Φεβ 14, 2012 9:18 am
Λειτουργικά Κυρύγματα για την νόηση της Θείας Λατρείας (σε συνέχειες)
Η Ακολουθία του Εσπερινού
Από το εβδομαδιαίο περιοδικό "ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΡΟΥΣΙΩΤΙΣΣΑ", Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2011
Ὑπό Ἐπισκόπου Ἰερεμίου, Μητροπολίτου Ἱ. Μ. Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως
1. Τό σημερινό κήρυγμα, ἀδελφοί μου χριστιανοί, θά διαφέρει ἀπό τά ἄλλα. Θά εἶναι κήρυγμα λειτουργικό. Θέλω νά σᾶς κάνω κατά καιρούς τέτοια κηρύγματα, τά ὁποῖα μᾶς βοηθοῦν νά νοήσουμε τήν θεία μας Λατρεία. Ὅλη ἡ πίστη τῆς ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μας, ὅλο τό μεγαλεῖο της εἶναι στήν θεία Λατρεία μας. Στό σημερινό μου κήρυγμα θέλω νά σᾶς μιλήσω γιά τόν Ἑσπερινό. Προτίμησα νά σᾶς μιλήσω γιά τόν Ἑσπερινό στό πρῶτο αὐτό λατρευτικό κήρυγμα, γιατί ὁ Ἑσπερινός εἶναι ἡ πρώτη ἀπό τίς ἱερές ἡμερήσιες Ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἑπτά, ἀγαπητοί μου χριστιανοί, εἶναι οἱ Ἀκολουθίες αὐτές. Καί ἔκαναν οἱ ἅγιοι Πατέρες ἑπτά τίς ἡμερήσιες Ἀκολουθίες ἀπό τά λόγια τοῦ Δαυίδ πού εἶπε: «Ἑπτάκις τῆς ἡμέρας ᾔνεσά Σε» (Ψαλμ. 118,164).
Φανταστεῖτε! Βασιλιάς ἦταν, ὑποθέσεις καί εὐθύνες πολλές τόν πίεζαν, καί ὅμως ἑπτά φορές τήν ἡμέρα ὑμνοῦσε τόν Θεό! Μέ βάση λοιπόν τόν λόγο αὐτόν τοῦ προφητάνακτα Δαυίδ, πού ἔλεγε ὅτι ἑπτά φορές τήν ἡμέρα κάνει τήν προσευχή του στόν Θεό, ἡ Ἐκκλησία μας ἔκανε ἑπτά τίς ἡμερήσιες Ἀκολουθίες.
- Πρώτη ἀπ᾽ αὐτές εἶναι ὁ Ἑσπερινός,
- δεύτερη εἶναι τό Ἀπόδειπνο,
- τρίτη τό Μεσονυκτικό,
- τέταρτη ὁ Ὄρθρος καί ἡ Α´ Ὥρα,
- πέμπτη ἡ Γ´ Ὥρα,
- ἕκτη Ἀκολουθία εἶναι ἡ ΣΤ´ Ὥρα
καί ἡ τελευταία ἡμερήσια Ἀκολουθία εἶναι ἡ Θ´ Ὥρα.
Θά σᾶς μιλήσω ἄλλοτε γιά τίς Ἀκολουθίες τῶν Ὡρῶν, πού εἶναι τόσο σπουδαῖες, ὥστε ἕνα ὁλόκληρο βιβλίο τῆς Ἐκκλησίας μας ἔλαβε τό ὄνομά του ἀπό αὐτές καί λέγεται Ὡρολόγιο.
2. Ἡ πρώτη λοιπόν ἡμερήσια Ἀκολουθία εἶναι ὁ Ἑσπερινός, δηλαδή ἡ Ἀκολουθία πού γίνεται τό ἑσπέρας, τό βράδυ. Μήν παραξενεύεστε, ἀδελφοί μου, γιατί οἱ λειτουργικές Ἀκολουθίες τῆς ἡμέρας ἀρχίζουν ἀπό τό βράδυ. Ἔτσι πρέπει νά γίνεται. Πρῶτα ἔγινε τό βράδυ καί ἔπειτα ἔγινε τό πρωί. Ἡ Ἁγία Γραφή μιλώντας γιά τήν δημιουργία λέγει: «Ἐγένετο ἑσπέρα καί ἐγένετο πρωί, ἡμέρα μία» (Γεν. 1,5). Παρατηρῆστε ὅτι πρῶτα λέει γιά τό βράδυ καί ἔπειτα γιά τό πρωί. Αὐτό τόν λόγο τῆς Ἁγίας Γραφῆς τόν πρόσεξε πολύ ἡ Ἐκκλησία καί ὅταν ἑορτάζει ἕναν ἅγιο ἀρχίζει τήν ἑορτή του ἀπό τό βράδυ μέ τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ.
Ὁ Ἑσπερινός ἀρχίζει μέ τόν λεγόμενο προοιμιακό Ψαλμό. Εἶναι ὁ 103ος Ψαλμός.
Ἀλλά γιατί τόν Ψαλμό αὐτό τόν λέμε «προοιμιακό»;
Ἀπό τά παραπάνω πού εἴπαμε θά τό καταλάβετε εὔκολα γιατί λέγεται ἔτσι ὁ Ψαλμός αὐτός.
«Οἶμος» λέγεται ὁ δρόμος. Μέ τόν Ἑσπερινό ἡ Ἐκκλησία ἀρχίζει κάθε μέρα τόν λειτουργικό της δρόμο. Ἡ ἀρχή τοῦ δρόμου αὐτοῦ εἶναι ὁ 103ος Ψαλμός, γι᾽ αὐτό καί λέγεται «προοιμιακός».
Θά χρειαζόταν, χριστιανοί μου, ὥρα πολλή γιά νά σᾶς ἑρμηνεύσω τόν Ψαλμό αὐτό. Εἶναι ἕνα ὑπέροχο κείμενο. Εἶναι ὕψος καί μεγαλεῖο. Ὁ Ψαλμός αὐτός ὑμνεῖ τήν παντοδυναμία καί τήν πανσοφία τοῦ Θεοῦ στήν δημιουργία τοῦ κόσμου.
Γιά ὅσους θέλουν νά κατανοήσουν τόν Ψαλμό αὐτό τούς δίνω ἕνα μυστικό «κλειδί» ἑρμηνείας του: Ὁ Ψαλμός συγκρίνει τόν Θεό μέ τόν βασιλιά – βασιλιάς ἦταν ὁ Δαυίδ, πού συνέθεσε τόν Ψαλμό – καί βρίσκει τήν δόξα καί τό μεγαλεῖο τοῦ Θεοῦ πολύ-πολύ ἀνώτερα καί ἀσύγκριτα ἀπό τήν δόξα τοῦ βασιλιᾶ.
Γιά παράδειγμα σᾶς ἀναφέρω ἕνα στίχο:
Λέγει ὁ Ψαλμός: «Ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ».
Ὁ στίχος αὐτός κατανοεῖται μέ τό «κλειδί» πού σᾶς εἶπα: Ἔχουμε σύγκριση τοῦ Θεοῦ μέ τόν βασιλιά.
Ὁ βασιλιάς ἔχει ἀνάκτορα, πού εἶναι στερεωμένα στήν γῆ.
Ὁ Θεός ὅμως ἔχει τά ἀνάκτορά Του πάνω στόν οὐρανό.
Ἀλλά πάνω στόν οὐρανό, ὅπως μᾶς τό λέει ἡ Ἁγία Γραφή, εἶναι νερά, γιατί ὁ Θεός ὅταν ἔκανε τόν οὐρανό διεχώρισε μέ αὐτόν τά νερά πού σκέπαζαν τήν γῆ σέ νερά κάτω ἀπό τό στερέωμα καί σέ νερά πάνω ἀπό τό στερέωμα (βλ. Γεν. 1,7).
Πάνω στόν οὐρανό λοιπόν, ὅπου κατοικεῖ ὁ Θεός καί ἔχει ἐκεῖ τά ἀνάκτορά Του, εἶναι νερά.
Ποῦ στεριώνονται λοιπόν τά ἀνάκτορα τοῦ Θεοῦ; Πάνω στά νερά!
Αὐτό θέλει νά πεῖ ὁ Δαυίδ λέγοντας «ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ».
Σάν νά λέγει: Ἔχω καί ἐγώ ὁ βασιλιάς ἀνάκτορα, ἀλλά τά δικά μου ἀνάκτορα στηρίζονται στό στερεό ἔδαφος. Τό θαυμαστό ὅμως εἶναι γιά τά ἀνάκτορα τοῦ Θεοῦ, γιά τά «ὑπερῶα» Του, πού στηρίζονται πάνω σέ νερά.
«Ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ». Τό στερεό πάνω στό ὑγρό! Φοβερόν!
Ἀπό τόν λόγο αὐτό τοῦ Δαυίδ «ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ» ἔχει ἐμπνευστεῖ καί ὁ ὑμνωδός τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, γιά νά πεῖ ἐκεῖνο τό ὡραῖο: «Σήμερον κρεμᾶται ἐπί ξύλου ὁ ἐν ὕδασι τήν γῆν κρεμάσας»!
Ὁ Θεός πραγματικά, κατά τήν βιβλική κοσμολογία, κρέμασε τήν γῆ στά νερά! Κάτω ἀπό τήν γῆ νερά, πάνω ἀπό τήν γῆ νερά!
3. Εἶναι ὑπέροχος, χριστιανοί μου, ὁ Ψαλμός αὐτός πού διαβάζουμε στήν ἀρχή τοῦ Ἑσπερινοῦ, ὁ προοιμιακός Ψαλμός, ὅπως τόν εἴπαμε. Μιλάει γιά ὅλα τά ὡραῖα τῆς δημιουργίας καί τήν χρήση τους ἀπό τόν ἄνθρωπο. Ἀκόμη μιλάει καί γιά τήν κρέμα τοῦ προσώπου τῆς τότε ἐποχῆς!
Λάδι εἶχαν οἱ ἄνθρωποι τήν τότε ἐποχή καί μ᾽ αὐτό ἄλειφαν τό πρόσωπό τους γιά νά φαίνεται φρέσκο καί λαμπερό. Ἔτσι καί ὁ ποιητής μας λέει στόν Ψαλμό του: «Τοῦ ἱλαρῦναι πρόσωπον ἐν ἐλαίῳ»! Καί ὁ Κύριός μας εἶπε τό ἴδιο νά κάνουμε, ὅταν νηστεύουμε, γιά νά φαινόμαστε ἱλαροί, ὥστε νά κρύπτουμε τήν ἄσκηση τῆς νηστείας καί νά μήν τήν διαφημίζουμε, ὅπως οἱ Φαρισαῖοι (βλ. Ματθ. 6,17).
Ἐνῶ ὅμως ὅλα τά δημιουργήματα τοῦ Θεοῦ εἶναι ὡραῖα καί θαυμαστά, ἕνα εἶναι τό φάλτσο στήν δημιουργία: Εἶναι ἡ ἁμαρτία τοῦ ἀνθρώπου. Ὅλα-ὅλα ὑπακούουν στά κελεύσματα τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἥλιος ἀνατέλλει καί δύει τήν τάδε στιγμή, στά ὕδατα τῆς θάλασσας ὁ Θεός ἔβαλε ὅριο καί αὐτά δέν τό ὑπερβαίνουν. «Ὅριον ἔθου ὅ οὐ παρελεύσονται», λέγει ὁ Ψαλμός.
Οἱ μόνοι παραβάτες τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ εἶναι οἱ ἁμαρτωλοί. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ποιητής μας ἐξοργίζεται ἀπό τό παράλογο αὐτό καί λέγει μέ θυμό: Νά χαθοῦν, νά ἐξαφανιστοῦν οἱ ἁμαρτωλοί ἀπό τήν γῆ. «Ἐκλίποιεν ἁμαρτωλοί ἀπό τῆς γῆς καί ἄνομοι ὥστε μή ὑπάρχειν αὐτούς»!
Ἀλλά θά συνεχίσουμε, ἀγαπητοί μου, περί τοῦ Ἑσπερινοῦ στό ἑπόμενό μας κήρυγμα.
Η Ακολουθία του Εσπερινού
Από το εβδομαδιαίο περιοδικό "ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΡΟΥΣΙΩΤΙΣΣΑ", Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2011
Ὑπό Ἐπισκόπου Ἰερεμίου, Μητροπολίτου Ἱ. Μ. Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως
1. Τό σημερινό κήρυγμα, ἀδελφοί μου χριστιανοί, θά διαφέρει ἀπό τά ἄλλα. Θά εἶναι κήρυγμα λειτουργικό. Θέλω νά σᾶς κάνω κατά καιρούς τέτοια κηρύγματα, τά ὁποῖα μᾶς βοηθοῦν νά νοήσουμε τήν θεία μας Λατρεία. Ὅλη ἡ πίστη τῆς ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μας, ὅλο τό μεγαλεῖο της εἶναι στήν θεία Λατρεία μας. Στό σημερινό μου κήρυγμα θέλω νά σᾶς μιλήσω γιά τόν Ἑσπερινό. Προτίμησα νά σᾶς μιλήσω γιά τόν Ἑσπερινό στό πρῶτο αὐτό λατρευτικό κήρυγμα, γιατί ὁ Ἑσπερινός εἶναι ἡ πρώτη ἀπό τίς ἱερές ἡμερήσιες Ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἑπτά, ἀγαπητοί μου χριστιανοί, εἶναι οἱ Ἀκολουθίες αὐτές. Καί ἔκαναν οἱ ἅγιοι Πατέρες ἑπτά τίς ἡμερήσιες Ἀκολουθίες ἀπό τά λόγια τοῦ Δαυίδ πού εἶπε: «Ἑπτάκις τῆς ἡμέρας ᾔνεσά Σε» (Ψαλμ. 118,164).
Φανταστεῖτε! Βασιλιάς ἦταν, ὑποθέσεις καί εὐθύνες πολλές τόν πίεζαν, καί ὅμως ἑπτά φορές τήν ἡμέρα ὑμνοῦσε τόν Θεό! Μέ βάση λοιπόν τόν λόγο αὐτόν τοῦ προφητάνακτα Δαυίδ, πού ἔλεγε ὅτι ἑπτά φορές τήν ἡμέρα κάνει τήν προσευχή του στόν Θεό, ἡ Ἐκκλησία μας ἔκανε ἑπτά τίς ἡμερήσιες Ἀκολουθίες.
- Πρώτη ἀπ᾽ αὐτές εἶναι ὁ Ἑσπερινός,
- δεύτερη εἶναι τό Ἀπόδειπνο,
- τρίτη τό Μεσονυκτικό,
- τέταρτη ὁ Ὄρθρος καί ἡ Α´ Ὥρα,
- πέμπτη ἡ Γ´ Ὥρα,
- ἕκτη Ἀκολουθία εἶναι ἡ ΣΤ´ Ὥρα
καί ἡ τελευταία ἡμερήσια Ἀκολουθία εἶναι ἡ Θ´ Ὥρα.
Θά σᾶς μιλήσω ἄλλοτε γιά τίς Ἀκολουθίες τῶν Ὡρῶν, πού εἶναι τόσο σπουδαῖες, ὥστε ἕνα ὁλόκληρο βιβλίο τῆς Ἐκκλησίας μας ἔλαβε τό ὄνομά του ἀπό αὐτές καί λέγεται Ὡρολόγιο.
2. Ἡ πρώτη λοιπόν ἡμερήσια Ἀκολουθία εἶναι ὁ Ἑσπερινός, δηλαδή ἡ Ἀκολουθία πού γίνεται τό ἑσπέρας, τό βράδυ. Μήν παραξενεύεστε, ἀδελφοί μου, γιατί οἱ λειτουργικές Ἀκολουθίες τῆς ἡμέρας ἀρχίζουν ἀπό τό βράδυ. Ἔτσι πρέπει νά γίνεται. Πρῶτα ἔγινε τό βράδυ καί ἔπειτα ἔγινε τό πρωί. Ἡ Ἁγία Γραφή μιλώντας γιά τήν δημιουργία λέγει: «Ἐγένετο ἑσπέρα καί ἐγένετο πρωί, ἡμέρα μία» (Γεν. 1,5). Παρατηρῆστε ὅτι πρῶτα λέει γιά τό βράδυ καί ἔπειτα γιά τό πρωί. Αὐτό τόν λόγο τῆς Ἁγίας Γραφῆς τόν πρόσεξε πολύ ἡ Ἐκκλησία καί ὅταν ἑορτάζει ἕναν ἅγιο ἀρχίζει τήν ἑορτή του ἀπό τό βράδυ μέ τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ.
Ὁ Ἑσπερινός ἀρχίζει μέ τόν λεγόμενο προοιμιακό Ψαλμό. Εἶναι ὁ 103ος Ψαλμός.
Ἀλλά γιατί τόν Ψαλμό αὐτό τόν λέμε «προοιμιακό»;
Ἀπό τά παραπάνω πού εἴπαμε θά τό καταλάβετε εὔκολα γιατί λέγεται ἔτσι ὁ Ψαλμός αὐτός.
«Οἶμος» λέγεται ὁ δρόμος. Μέ τόν Ἑσπερινό ἡ Ἐκκλησία ἀρχίζει κάθε μέρα τόν λειτουργικό της δρόμο. Ἡ ἀρχή τοῦ δρόμου αὐτοῦ εἶναι ὁ 103ος Ψαλμός, γι᾽ αὐτό καί λέγεται «προοιμιακός».
Θά χρειαζόταν, χριστιανοί μου, ὥρα πολλή γιά νά σᾶς ἑρμηνεύσω τόν Ψαλμό αὐτό. Εἶναι ἕνα ὑπέροχο κείμενο. Εἶναι ὕψος καί μεγαλεῖο. Ὁ Ψαλμός αὐτός ὑμνεῖ τήν παντοδυναμία καί τήν πανσοφία τοῦ Θεοῦ στήν δημιουργία τοῦ κόσμου.
Γιά ὅσους θέλουν νά κατανοήσουν τόν Ψαλμό αὐτό τούς δίνω ἕνα μυστικό «κλειδί» ἑρμηνείας του: Ὁ Ψαλμός συγκρίνει τόν Θεό μέ τόν βασιλιά – βασιλιάς ἦταν ὁ Δαυίδ, πού συνέθεσε τόν Ψαλμό – καί βρίσκει τήν δόξα καί τό μεγαλεῖο τοῦ Θεοῦ πολύ-πολύ ἀνώτερα καί ἀσύγκριτα ἀπό τήν δόξα τοῦ βασιλιᾶ.
Γιά παράδειγμα σᾶς ἀναφέρω ἕνα στίχο:
Λέγει ὁ Ψαλμός: «Ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ».
Ὁ στίχος αὐτός κατανοεῖται μέ τό «κλειδί» πού σᾶς εἶπα: Ἔχουμε σύγκριση τοῦ Θεοῦ μέ τόν βασιλιά.
Ὁ βασιλιάς ἔχει ἀνάκτορα, πού εἶναι στερεωμένα στήν γῆ.
Ὁ Θεός ὅμως ἔχει τά ἀνάκτορά Του πάνω στόν οὐρανό.
Ἀλλά πάνω στόν οὐρανό, ὅπως μᾶς τό λέει ἡ Ἁγία Γραφή, εἶναι νερά, γιατί ὁ Θεός ὅταν ἔκανε τόν οὐρανό διεχώρισε μέ αὐτόν τά νερά πού σκέπαζαν τήν γῆ σέ νερά κάτω ἀπό τό στερέωμα καί σέ νερά πάνω ἀπό τό στερέωμα (βλ. Γεν. 1,7).
Πάνω στόν οὐρανό λοιπόν, ὅπου κατοικεῖ ὁ Θεός καί ἔχει ἐκεῖ τά ἀνάκτορά Του, εἶναι νερά.
Ποῦ στεριώνονται λοιπόν τά ἀνάκτορα τοῦ Θεοῦ; Πάνω στά νερά!
Αὐτό θέλει νά πεῖ ὁ Δαυίδ λέγοντας «ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ».
Σάν νά λέγει: Ἔχω καί ἐγώ ὁ βασιλιάς ἀνάκτορα, ἀλλά τά δικά μου ἀνάκτορα στηρίζονται στό στερεό ἔδαφος. Τό θαυμαστό ὅμως εἶναι γιά τά ἀνάκτορα τοῦ Θεοῦ, γιά τά «ὑπερῶα» Του, πού στηρίζονται πάνω σέ νερά.
«Ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ». Τό στερεό πάνω στό ὑγρό! Φοβερόν!
Ἀπό τόν λόγο αὐτό τοῦ Δαυίδ «ὁ στεγάζων ἐν ὕδασι τά ὑπερῶα αὐτοῦ» ἔχει ἐμπνευστεῖ καί ὁ ὑμνωδός τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, γιά νά πεῖ ἐκεῖνο τό ὡραῖο: «Σήμερον κρεμᾶται ἐπί ξύλου ὁ ἐν ὕδασι τήν γῆν κρεμάσας»!
Ὁ Θεός πραγματικά, κατά τήν βιβλική κοσμολογία, κρέμασε τήν γῆ στά νερά! Κάτω ἀπό τήν γῆ νερά, πάνω ἀπό τήν γῆ νερά!
3. Εἶναι ὑπέροχος, χριστιανοί μου, ὁ Ψαλμός αὐτός πού διαβάζουμε στήν ἀρχή τοῦ Ἑσπερινοῦ, ὁ προοιμιακός Ψαλμός, ὅπως τόν εἴπαμε. Μιλάει γιά ὅλα τά ὡραῖα τῆς δημιουργίας καί τήν χρήση τους ἀπό τόν ἄνθρωπο. Ἀκόμη μιλάει καί γιά τήν κρέμα τοῦ προσώπου τῆς τότε ἐποχῆς!
Λάδι εἶχαν οἱ ἄνθρωποι τήν τότε ἐποχή καί μ᾽ αὐτό ἄλειφαν τό πρόσωπό τους γιά νά φαίνεται φρέσκο καί λαμπερό. Ἔτσι καί ὁ ποιητής μας λέει στόν Ψαλμό του: «Τοῦ ἱλαρῦναι πρόσωπον ἐν ἐλαίῳ»! Καί ὁ Κύριός μας εἶπε τό ἴδιο νά κάνουμε, ὅταν νηστεύουμε, γιά νά φαινόμαστε ἱλαροί, ὥστε νά κρύπτουμε τήν ἄσκηση τῆς νηστείας καί νά μήν τήν διαφημίζουμε, ὅπως οἱ Φαρισαῖοι (βλ. Ματθ. 6,17).
Ἐνῶ ὅμως ὅλα τά δημιουργήματα τοῦ Θεοῦ εἶναι ὡραῖα καί θαυμαστά, ἕνα εἶναι τό φάλτσο στήν δημιουργία: Εἶναι ἡ ἁμαρτία τοῦ ἀνθρώπου. Ὅλα-ὅλα ὑπακούουν στά κελεύσματα τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἥλιος ἀνατέλλει καί δύει τήν τάδε στιγμή, στά ὕδατα τῆς θάλασσας ὁ Θεός ἔβαλε ὅριο καί αὐτά δέν τό ὑπερβαίνουν. «Ὅριον ἔθου ὅ οὐ παρελεύσονται», λέγει ὁ Ψαλμός.
Οἱ μόνοι παραβάτες τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ εἶναι οἱ ἁμαρτωλοί. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ποιητής μας ἐξοργίζεται ἀπό τό παράλογο αὐτό καί λέγει μέ θυμό: Νά χαθοῦν, νά ἐξαφανιστοῦν οἱ ἁμαρτωλοί ἀπό τήν γῆ. «Ἐκλίποιεν ἁμαρτωλοί ἀπό τῆς γῆς καί ἄνομοι ὥστε μή ὑπάρχειν αὐτούς»!
Ἀλλά θά συνεχίσουμε, ἀγαπητοί μου, περί τοῦ Ἑσπερινοῦ στό ἑπόμενό μας κήρυγμα.