ΚΑΣΣΙΑΝΗ Η ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΣ-Νο-2ον
Κύματα θαλάσσης. Ωδή ά΄-Ο ειρμός..
Είναι ίσως και μοναδική γιατί δεν δημιουργήθηκε από έναν ποιητή αλλά από τρεις και διαφορετικές εποχές. Οι ποιητές αυτοί είναι ο Κοσμάς επίσκοπος Μαϊουμά, που συνέθεσε τους 4-τελευταίες ωδές. Μάρκος ο επίσκοπος Ιδρούντος της Ιταλίας που ευθύνεται για τους στοίχους των τροπαρίων των 4-πρώτων ωδών, Μοναχή Κασσιανή, που έργο δικό της είναι οι ειρμοί και το μέλον της ά,΄γ΄δ΄έ, ωδής του κανόνα.
Η Εικασία δεν ήθελε πλέον να επανέλθει εις τον κόσμο, αλλά κτίσασα μοναστήριον, έζησε τον υπόλοιπο βίο της, μελετώντας Γραφάς και γράφων ποιήματα ύμνους
Αυτά μας πληροφορεί ο ιστορικός Παπαρρηγόπουλος
Ά-Vasimen, Βυζαντινολόγος.
Η Κασσιανή ίδρυσε αργότερα ένα Μοναστήρι όπου πέρασε όλη την ζωή. Τα ποιήματα και τα επιγράμματα της Κασσιανής που έχουν διασωθεί, χαρακτηρίζονται για την πρωτοτυπία της σκέψεως και το ζωηρό τους ύφος.
Σωφρόνιος Ευστρατιάδης πρώην Λεοντοπόλεως.
Η Ωραία των ωραίων, η ευγενής των ευγενών πρώτη και μόνη εκ των γυναικών κατά τους μέσους χρόνους τας κορυφάς τουελιμώνος καταμετρήσασα, εξησφάλισεν εν τη χορεία των εμπνευσμένων θέσιν περιφανή ως εκπρόσωπος επιφανής της γυναικείας πνευματικής δυνάμεως.
Η πνευματική παραγωγή της Κασσιανής ¨η Κασσίας, ¨η Εικασίας ¨η Ικασίας, ως εις τους κώδικας φέρεται περιστρέφεται εις την εκκλησιαστική ποίησιν, εις ήν είχεν ιδιάζουσα κλίσιν και σύμφωνα προς τον Μοναχικόν αυτής στάδιο. Ωραία την μορφήν, υπήρξεν ωραία και εις τας εμπνεύσεις και εις τας πτήσεις και εις την διατύπωσιν βαθυνουστάτων στοχασμών μελωδός, και ποιήτρια εστοιχούργει και εμελοποίει τα προϊόντα της διανοίας της, τα οποία διακρίνει ευγένεια ύφους και γλυκύτης μέλους ακορέστου.
Θεόδωρος Τζεδέκης, Αρχιμανδρίτης..Μας λέει περίπου τα ίδια..
Π. Χρήστου, Ελληνική Πατρολογία..
Ότι καλύτερον παρουσίασε η υμνογραφία κατά τον ΄Θ-αιώνα, ισάξιον μάλιστα τουλάχιστον προς τα λαμπρότερα προϊόντα της Βυζαντινής εν γένει περιόδου, προέρχεται από μία γυναίκα..
Η Κασσιανή διέπρεψε εις την λατρευτικήν ποίησιν, και εις τοιούτων βαθμόν, ώστε να δυνάμεθα να είπωμεν ότι καθ’ ήν στιγμή ο Βυζαντινός θρόνος έχασε μίαν αυτοκράτειραν, η Βυζαντινή υμνογραφία εκέρδιζε μίαν βασίλισσα..
Η μεγάλη υμνογράφος ΚΑΙ μελωδός της Εκκλησίας μας Κασσιανή, τιμάται από τα πλύθη των χριστιανών σαν μία σεμνή οσία μορφή που πρόσφερε όλο τον εαυτό της και το έργο της στην Εκκλησία του Χριστού.
Ιδιαίτερη, ωστόσο, ευλάβεια στο πρόσωπο της και τιμητική αναφορά στην μορφή της αποδίδουν οι κάτοικοι της νήσου Κάσσου, που συνδέοντας το όνομα της μεγάλης υμνογράφου ‘’γεραίρουσι (γιορτάζουν) την οσίαν Κασσιανή τη 7η Σεπτεμβρίου, όπως μας πληροφορεί ο Μανουήλ Γεδεών στο Βυζαντινό εορτολόγιο του (Κων/πολη-1899)
Ο Γεώργιος ο Σάσσος μάλιστα, ο Κάσσιος, συνέθεσε και ασματική ακολουθία για την Οσία Κασσιανή που την αφιέρωσε στον τότε Πατριάρχη Αλεξανδρείας, Σωφρόνιο τον ΄Δ-και η οποία δόθηκε για εκτύπωση από τον Μητροπολίτη Γερμανό.
Ο Σωφρόνιος Ευστρατιάδης στο Αγιολόγιο του θεωρεί ότι η ύπαρξη και η αναγνώριση αυτής της ασματικής ακολουθίας, επισημοποιεί την κατάταξη της Κασσιανής μεταξύ των αγίων για την Εκκλησία της Αλεξανδρείας, παρ’ ότι παλαιότερες αναφορές στη μνήμη της δεν έχουν βρεθεί.
Θα πρέπει να σημειώσουμε εξάλλου, ότι η ευλάβεια στο πρόσωπο της Οσίας Κασσιανής οδήγησε και στην ανιστόρηση του εικονίσματος της και βέβαια στην τιμητική προσκύνηση αυτού
Mετά από αυτήν την εξιστόρηση νομίζω ότι βγαίνει ένα ωραίο άλλο συμπέρασμα. Οικονομία Θεού αναδείχτηκαν δύο σπάνιες μορφές. Η μία βέβαια είναι η Κασσιανή με την υμνογραφία της, και η άλλη η Αγία Βασίλισσα Θεοδώρα που ξανά έφερε πίσω τις εικόνες από την φοβερά εικονομαχία. Είναι έτσι;
Ευχαριστώ και πάλι για τον χρόνο που μου δώσατε και την δημοσίευση αυτήν που είναι ωραία πνευματική τροφή για όσους έχουν ζήλο για μάθηση Χάρης
Κασσιανή η Υμνογράφος-Νο-2ον
Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές
- Harrys1934
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1041
- Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
- Επικοινωνία: