Εκκλησιατική βυζαντινή Μουσική Ως 2ον μέρος Συνεχίζεται

Συζήτηση για την Βυζαντινή Μουσική.

Συντονιστές: alex, Συντονιστές

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

Εκκλησιατική βυζαντινή Μουσική Ως 2ον μέρος Συνεχίζεται

Δημοσίευση από Harrys1934 »

Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική και Ιστορία
Ως 2ον μέρος



Μία λατρεία χωρίς μουσική και παράδοση δεν είναι ικανή να φέρει την λύτρωση της ψυχής των ανθρώπων, δεν είναι ικανή να συμβάλει στην παιδαγωγία της ανθρωπότητος.

Ο μέγας Αθανάσιος σε νεαρά ηλικία επισκέυθυκε τον Μ. Αντώνιο και ασκήτευσε επί χρόνια κοντά του. Όσον αφορά τη σχέση του με τη μουσική, είναι άξιο λόγου το έργο του<περί ψαλμών εις Μαρκελόνον>> όπου δίδεται η δύναμη και η σημασία της μελωδίας για την πνευματική πρόοδο των χριστιανών. Επίσης σύμφωνα με τους ειδικούς, ο θείος Αθανάσιος, συνέβαλε στο σχηματισμό της Λειτουργίας των προηγιασμένων Δώρων.

Ποιητές κοντακίων
Ποιητές κοντακίων (Ρωμανός ο Μελωδός)
Γεννήθηκε στην πόλη Έμεσα της Συρίας από χριστιανούς γονείς στο τέλος του Έ-μ.Χ. αιώνο;. ος διάκονος υπηρέτησε την Εκκλησία της Βηρυτού και αργότερα μετέβη στην Κων/πολη. Μετά από προσευχή και μελέτη, και ύστερα από επέμβαση της Θεοτόκου έλαβε το χάρισμα να συνθέτει ύμνους.
Έγραφε δηλαδή και το κείμενο και τη μουσική των ύμνων. Σύμφωνα με τον συναξαριστή η ίδια η Παναγία εμφανίστηκε στον ύπνο του κατά την αγρυπνία των Χριστουγέννων και έδωσε σ’ αυτόν ένα <τόμον χάρτου> με την εντολή να το καταπιεί. Αφού ξύπνησε ο Ρωμανός ανέβηκε στον άμβωνα και άρχισε να ψάλει το κοντάκιον. Η Παρθένος σήμερον τον υπερούσιον
Το τεράστιο έργο του τον ανέδειξε, ως τον μέγιστον υμνογράφο της Εκκλησίας μας. Ο Ρήτρα τον ονομάζει πρίγκηψ των αρχαίων μελωδών. Ο Bounty τον παραβάλει με τον Πίνδαρο, ο Gerlier τον αποκαλεί Δάντη των νεοελλήνων. . διακρίνει κανείς, ότι αντλεί το υλικό του α)από την Αγία Γραφή β) τα απόκρυφα Ευαγγέλια υ) τα συναξάρια

Ειρμός
Η λέξη ειρμός< προέρχεται από το ρήμα είρω που σημαίνει συνδέω, συνάπτω. Έτσι ειρμός σημαίνει το τροπάριο εκείνο που γίνεται το πρότυπο μετρικώς ρυθμικώς για τα επακόλουθα τροπάρια. Η λέξη τροπάριο, προέρχεται από το ρήμα τρέπω που σημαίνει στρέφω. Γυρίζω. Έτσι σημαίνει το άσμα εκείνο που στρέφεται και ψάλλεται σύμφωνα με το μέλος του ειρμού. Ο κανόνας αποτελείται από εννέα ωδές. Ως βάση για τη δημιουργία του νέου αυτού υμνογραφικού είδους τέθηκαν οι εννέα βιβλικές ωδές. Η πρώτη είναι ευχαριστήριος ύμνος μετά τη θαυματουργική διάβαση της ερυθράς θαλάσσης

Αντίφωνα
Την ίδια περίοδος ο Ιγνάντιος Αντιοχείας τρίτος από τους Αποστόλους εισάγει την αντιφωνία στην Εκκλησία της Αντιοχείας ύστερα από κάποια οπτασία που είδε. Τη μαρτυρία μας τη δίδει ο ιστορικός Σωκράτης. Είδεν αγγέλους διά των αντίφωνων την Αγία Τριάδα υμνούντων και τον τρόπον του οράματος τη εν Αντιοχεία Εκκλησία. Παρέδωκεν Αύτη η παράδοσις διεδόθη ούτος μεν ουν ο περί των αντφώνων ύμνων λόγος εστίν.

Τροπάρια
Είδη τροπαρίων και ύμνων της Εκκλησίας
Όταν λέμε Τροπάριο εννοούμε ένα μικρό λειτουργικό ύμνο ο οποίος ψάλλεται με ένα συγκεκριμένο τρόπο και υπάγεται σε κάποιο από τους οκτώ ήχους
Τα τροπάρια είναι πολλών ειδών και για να τα κατανοήσουμε καλύτερα τα κατατάξαμε σε τέσσερις κατηγορίες.
Ευλογητάρια. Από το στοίχο <Ευλογητός εί Κύριε.

Μεγαλυνάρια. Από τη φράση <Μεγαλυνον ψυχή μου…και ακολουθούν σύνολον7

Απολυτίκιον. Ύμνος που ψάλλεται κατά την απόλυσιν ¨η του Εσπερινού ¨η του ¨ Όρθρου

Κάθισμα. Είναι ένα τμήμα ψαλμών, κατά το οποίον κάθονταν οι πιστοί στη αρχαία Εκκλησία, όταν το διάβαζαν ¨η έψαλαν

Καταβασίες είναι οι ειρμοί των κανόνων που ψάλλοντα στην ακολουθία του όρθρου. Στην αρχαία Εκκλησία τη στιγμή αυτή οι ψάλτες κατέβαιναν από τα ψαλτήρια και απέδιδαν τους ειρμούς στο μέσον του Ναού..

Εωθινά. Είναι τα –11-δοξαστικά του όρθρου που ψάλλονται κατά τις Κυριακές και αντιστοιχούν στα –11-Εωθινά Ευαγγέλια
Δημιουργός των Εωθινών Ευαγγελίων είναι ο Λέων ο Σοφός υιός του Βασιλείου του Μακεδών –9ον αιώνα, ενώ ο πατέρας αυτού Βασιλειος δημιουργός των Συναξαριστών..

Αντίφωνα. Λέγονται οι ύμνοι που ψάλλονται από τους χορούς των ψαλτών αντιφωνηκά, δηλαδή πότε ο ένας πότε ο άλλος
Παράδοσις λέει δημιουργός της αντιφωνίας είναι ο Ιγνάντιος ο Θεοφόρος΄οι πρώτοι μετά τους αποστόλους. Και αλλιώς ότι αυτό κλέφτηκε από το αρχαίο ελληνικό θέατρο
Στάση Ορθοδόξου Εκκλησίας απέναντι στα Μουσικά ¨Όργανα ο Γρηγόριος Νύσης υποστηρίζει, ότι η χρήση οργάνων τέρπει περισσότερο το αυτί παρά την ψυχή, οπότε η μελωδία δεν υπηρετεί το σκοπό της
Και συνεχίζεται Χάρης
Απάντηση

Επιστροφή στο “Βυζαντινή Μουσική”